Har blåst ut en vägg mellan två sovrum som tidigare innehöll gamla 70-tals garderober. Reglat upp en ny vägg i ena sovrummet och ska bygga in Ikea PAX i andra sovrummet, 2x100 och 1x50. Blir även nya golv.

Det jag funderar på är vad som blir bäst av dessa alternativ:

1. Montera garderoben innan golvet och sen sätta sockel längs garderoben, så den blir helt inbyggd
2. Lägga golvet först även in i "garderobsutrymmet" och avsluta sockeln innan garderoben

Vad blir bäst tror ni, hur hade ni gjort? Skicka gärna nån bild om ni har gjort någon liknande själva. :)
 
Ska du ha skjutdörrar eller vanliga?
 
Vanliga dörrar.
 
Har nyss gjort liknade operation hemma. Fast garderoberna står åt vardera håll. Stora sovrummet har skjutdörrar och lilla sov har vanliga dörrar. Skjutdörrarna går så nära golvet så där syns det inte om man struntar i list. I lilla sov så gick jag emot stommen bara med golvlisten för lägger du golv mot garderobsockel så behöver du klyva golvlisten under dörrarna. Ställer du garderoben ovanpå golv eller klossar upp den så kan du dra golvlisten rakt över pax
 
Ok låter bra! Har 4 cm marginal till taket (ska ha 236 cm garderober), men om jag skruvar en OSB i golvet där garderoben ska stå får jag ju upp den 10 mm så då borde de bli bra. Förstod jag dig rätt då? :)

Men man får väl lite glipor i mellan garderob och golvlist, för den är väl inte helt jämn där garderobsväggen kommer ut? Nån mm bara men det borde väl knappt synas.
 
Ja om du inte vill lägga golv under så. Men då hade jag nog lagt på någon cm till för att få det tight mot taket. Ja någon mm men det döljs nästan helt av dörrarna syns nog bara när dörren är öppen. Blir snyggt när man bygger in dom.
 
Nej jag tänker att den dagen man eventuellt vill byta golvet är det enklare om det inte är lagt under garderoben. Tänkte göra likadant i det lilla sovrummet där ska en garderob stå i hörnet, dock inte inbyggd men som du säger på samma sätt tight mot taket och sätta lister runt. Barn sliter ju golv så vill ha det smidigt den dagen det är dags att byta. Kanske dubbla OSB då får mäta lite och se vad som blir bäst, har lite OSB kvar sen väggarna byggdes så tänkte få användning för det.

Tack för tips och råd!
 
Ja den dagen du ska byta golv så kan du ge dig en klapp på axeln att du inte la golv under
 
  • Gilla
jimbomas
  • Laddar…
Precis gjort något liknande och jag lade parkett över hela golvet först. Skönt att slippa nivåskillnader när man ska hålla på och ställa garderobsstommarna på plats. Satte ett gäng mjuka möbeltassar på garderobsstommarna så gled de in så fint på sin plats sen utan våld eller repor
 
  • Gilla
Timey
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Precis gjort något liknande och jag lade parkett över hela golvet först. Skönt att slippa nivåskillnader när man ska hålla på och ställa garderobsstommarna på plats. Satte ett gäng mjuka möbeltassar på garderobsstommarna så gled de in så fint på sin plats sen utan våld eller repor
Förvisso sant och inte fel på något sätt det heller. Men tanken är att den här garderoben ska stå där 50 år tills någon annan tar över huset och, likt jag gjort när jag rev den gamla, klia sig i håret och fundera på hur fan de tänkte här. :rofl:
 
J jimbomas skrev:
Förvisso sant och inte fel på något sätt det heller. Men tanken är att den här garderoben ska stå där 50 år tills någon annan tar över huset och, likt jag gjort när jag rev den gamla, klia sig i håret och fundera på hur fan de tänkte här. :rofl:
Det är exakt tanken med våra med. Nu står de där de står och jag har ambitionen att aldrig flytta dem igen men likväl så krävdes det en del finlir att få dem på plats och linjera med väggar och varandra så bara det att monteringen underlättades var ett stort plus
 
Ok ja de förstår jag!

Tanken här är att montera upp garderoben och sen regla väggen runt om, det finns ingen vägg alls där idag. Kanske sätter saker och ting i ett annat ljus också, eftersom själva garderoben inte behöver passas in mot något som skulle kunna finnas där idag.

Sen valde du parkett, det går ju att slipa i alla fall. :)
 
Sockel/golvlist vill du ändå sätta efter du lagt golvet så det inte blir en springa.
Annars spelar det ingen större roll.
 
En anpassad garderobsinstallation där en ny garderob sticker ut framför en äldre vägg med tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garderobsdelen som sticker ut under taket nära tapet med lövmönster, visar justering för högre PAX-skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär har jag löst liknande utbyte av gamla 50-talare till Pax. Nu sticker ju mina ut pga mindre djup på de gamla garderoberna. jag fick såga ur väggen i överkant då PAX är högre än de gamla. Tänk på att om garderobsdörrarna är nästan uppe i taket så kan det bli problem med tex lampor när dörren öppnas.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sockel/golvlist vill du ändå sätta efter du lagt golvet så det inte blir en springa.
Annars spelar det ingen större roll.
Jo sidorna på stommen sticker ut någon/några mm från ”front sockeln” men det är inget man ser när dörrarna e stängda. Om man livar väggen med stommen så är det bara att dra golvsockeln rätt över stommarna. Alternativ så skruvar man fast front sockeln på stommen i liv med gavlarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.