Jag ska dra frånluft ur en toalett via källaren. Mellan toaletten och källaren finns ett ojämnt hål som rymmer en 100-slang om man deformerar den lite. Kanterna på hålet är ganska ojämna och lite vassa...

Ett rör går inte att få dit utan ganska stora ingrepp, så det blir en slang. Jag funderar på om det skulle vara smart att köpa en aluminiumslang istället för en sån där vanlig "pvc-dragspel". Det verkar som om aluminiumslangar oftast används från spisfläktar, men finns det något hinder att ha dem till vanlig ventilation?
 
Aluminumslangen höll inte heller. Det slutade med att jag fick ditt ett smalare rör (85) och gjorde en övergång till slangen längre ner. Det funkar bra men jag tror att det för lite mer oljud...
 
Går det inte att fixa till hålet så att röret (100?) går igenom?
 
P Patrik Friberg skrev:
Går det inte att fixa till hålet så att röret (100?) går igenom?
Jo, men med väldigt mycket jobb. Jag vill se att detta löser mitt problem ordentligt innan jag lägger ner så mycket energi. Verkar lovande, lukten är där men väldigt svagt och bara på morgonen. Tror att detta är prime season för den dessutom, varmt och fuktigt (det luktar ingenting vintertid).

Om jag är nöjd så ger jag mig nog på att borra/mejsla/hacka ur en större kulvert och sätta 100-rör. Måste troligen dra om både avlopp och tappvatten en del för att få till det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.