Det ser inte ut som en kolfilterfläkt, mer som en fläkt som är kopplad till gammal frånluftskanal/självdragskanal (om huset är gammalt).
Det kan vara så att kanalen viker av horisontellt och läcker fett i utrymmet ovan skåpen och rinner ner bakom gipsskiva e.d
 
  • Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Då är det nog från fläkten. Ska ju bytas 2 ggr per år och göras rent däremellan.
Okej. Ska prata med hyresvärden.
 
Redigerat av moderator:
Villa vista Villa vista skrev:
Det ser inte ut som en kolfilterfläkt, mer som en fläkt som är kopplad till gammal frånluftskanal/självdragskanal (om huset är gammalt).
Det kan vara så att kanalen viker av horisontellt och läcker fett i utrymmet ovan skåpen och rinner ner bakom gipsskiva e.d
Ojsan. Har ingen koll haha. Tack. Pinsamt.

Då ringer jag hyresvärden så får han ringa hit nån som tittar på det.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det bara fett? Känns som det kan vara en hel del kondens också.
Bara fett. Känner inget blött och fettet är segt och... Ja... Fettigt haha.
 
Har en likadan, fick skruva bort plåten på undersidan och tömma ut fettet och diska den.
 
EmmaSmåland EmmaSmåland skrev:
I köket i min lägenhet sitter en kolfilterfläkt.
I underskåpet bredvid spisen har det plötsligt börjat se ut så här!

Jag har inte sett det förrän nu eftersom jag har en sån där rondell till kastrullerna så jag böjer mig inte ner o ser längst in i skåpet så ofta.
Märkte detta då jag upptäckte fettstänk på grytor och lock. Även på de som inte legat i närheten av samma vägg där fett har runnit.

Till och med i en stekpanna jag inte använt på länge som står längst ner på motsatt sida har det samlats en hel pöl med fett.

Jag har inte tappat ut någonting som kan ha runnit bakom köksbänken och in i skåpet.

Ser inte in bakom skåpet om där sitter någon ventilation eller nåt.
Det är ingen kolfilterfläkt, utan en vanlig frånluftsfläkt kopplad till någon ventilationskanal. Det kan vara så "kul" att det är grannens smörja som rinner ner i ditt kök, kolla med grannarna hur ofta de rengör fettfällan i sina fläktar.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
jag tror inte på att det där har runnit via väggen eller liknande. Antingen så har du en extrem läcka av fettahltig luft från ugnsluckan som leds in via springan i dörren till skåpet. Men det borde lämna spår på insidan av dörren.

Eller så har du haft en enstaka olycka, och på något sätt råkat hälla ut fett eller olja när dörren varit öppen och de drabbade kärlen ute. Det tror jag mest på.
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
den fläkten kan man troligen plocka ur fläktbladen oxså och diska
 
Skulle ju också kunna vara grannen ovanför (om du har det) som tappat ut något på golvet som runnit ner.
 
H hempularen skrev:
jag tror inte på att det där har runnit via väggen eller liknande. Antingen så har du en extrem läcka av fettahltig luft från ugnsluckan som leds in via springan i dörren till skåpet. Men det borde lämna spår på insidan av dörren.

Eller så har du haft en enstaka olycka, och på något sätt råkat hälla ut fett eller olja när dörren varit öppen och de drabbade kärlen ute. Det tror jag mest på.
Jag har absolut inte tappat ut massa fett så det kan det inte vara. Spisen är kanske möjligt. Ingen aning.
 
P pjkw skrev:
Skulle ju också kunna vara grannen ovanför (om du har det) som tappat ut något på golvet som runnit ner.
Jag bor längst upp
 
T tergo skrev:
den fläkten kan man troligen plocka ur fläktbladen oxså och diska
Precis.
 
S Sigge Sk skrev:
Det är ingen kolfilterfläkt, utan en vanlig frånluftsfläkt kopplad till någon ventilationskanal. Det kan vara så "kul" att det är grannens smörja som rinner ner i ditt kök, kolla med grannarna hur ofta de rengör fettfällan i sina fläktar.
Urk. Det ska jag kolla upp!
 
UHA UHA skrev:
Har en likadan, fick skruva bort plåten på undersidan och tömma ut fettet och diska den.
Ahaa. Det ska jag kolla upp! Tack
 
Jag tänkte att, OK att det kan rinna en massa fett ur fläkten vid dåliga förutsättningar. Men även OM det lyckas ta sig in i skåpet, så borde det runnit utefter de vertikala ytorna i skåpet. Hur har det lyckats ta sig in och hamna mitt i ett fat, och ett lock?

Om man däremot råkat spilla något när skåpet är öppet, och karusellen är ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.