Hej.

Vi har haft två hantverkare hemma som har lagt en avjämningsmassa på vår redan existerande betong altan.

Avjämningsmassan heter weber avjämning ute och vi är riktigt missnöjda med resultatet.

Det verkar som om det blir en slagg produkt som tränger upp ur betongen som är vit (se bild). Det får hela ytan att de flammig ut.

Tråkiga i det hela är att det är vänner till mig så det finns ingen garanti utan jag litade på dessa då dom ville arbeta med just detta material för dom visste att de är bra.

Vad kan man göra? Måla?
 
  • Flammig avjämningsmassa på betongaltan med en vit slaggbildning synlig genom fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Välkommen till forumet. (y)

Jag tror det där är kalkprodukter, dvs sånt som finns i betongen under och i allt cementbaserat material.

Jag tror att det kan gå att skrubba bort mycket av det där. Är ytan i övrigt bra, om det bara är flammigheten som stör så finns det goda möjligheter att få det jättefint.

Vatten och en hård borste, ev stålborste. Ev kan lite syra av något slag hjälpa, citronsyra, ättiksyra osv.
Men var försiktig med alla tuffare metoder, såsom stålborste eller kemikalier. Prova försiktigt på ett litet och lite undanskymt område först.
Att använda syror av olika slag kan ge oväntade effekter, såsom att det urlakar kalk djupare i avjämningen osv.


Berätta lite också om vad du redan försökt med, har du skrubbat/tvättat något ,,,
 
  • Gilla
Chris1337
  • Laddar…
Jag har faktiskt aldrig använt just den produkten, men att det blir flammigt får man räkna med när det kommer till betongytor.
Det här ser dock inte ut som det ska, eller ens som det borde i värsta fall. Det vita är kalken, men det nästan bruna är väldigt oklart.
Blandades allt på plats eller kom det med pump? Det ser dessutom ut som att det bränt för snabbt. Vattnades ytan under ordentligt, samt den nya ytan efter utläggning?
 
  • Gilla
Chris1337
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Välkommen till forumet. (y)

Jag tror det där är kalkprodukter, dvs sånt som finns i betongen under och i allt cementbaserat material.

Jag tror att det kan gå att skrubba bort mycket av det där. Är ytan i övrigt bra, om det bara är flammigheten som stör så finns det goda möjligheter att få det jättefint.

Vatten och en hård borste, ev stålborste. Ev kan lite syra av något slag hjälpa, citronsyra, ättiksyra osv.
Men var försiktig med alla tuffare metoder, såsom stålborste eller kemikalier. Prova försiktigt på ett litet och lite undanskymt område först.
Att använda syror av olika slag kan ge oväntade effekter, såsom att det urlakar kalk djupare i avjämningen osv.


Berätta lite också om vad du redan försökt med, har du skrubbat/tvättat något ,,,
Hej. Tack så mycket för välkomnandet.

Jag har bara testat vattna med en vanlig trådgårdsslang neb ytan resultat. Ska definitivt testa skrubba med vatten och lite såpa kanske? Har du tips på vilken syra man kan använda om det nu inte skulle fungera?

Mvh Christopher
 
C C.Lundin skrev:
Jag har faktiskt aldrig använt just den produkten, men att det blir flammigt får man räkna med när det kommer till betongytor.
Det här ser dock inte ut som det ska, eller ens som det borde i värsta fall. Det vita är kalken, men det nästan bruna är väldigt oklart.
Blandades allt på plats eller kom det med pump? Det ser dessutom ut som att det bränt för snabbt. Vattnades ytan under ordentligt, samt den nya ytan efter utläggning?
Hej. Tack för svar. Det blandades på plats alltihop. Ytan vattnades ingenting innan utan dom sa att de måste vara torrt. Primer lades på kvällen innan och sen dammsögs ytan.
 
Det går inte syratvätta bort?
 
M mattoys skrev:
Det går inte syratvätta bort?
Jo det kanske det gör? Jag har väldigt dålig kunskap om betong då jag aldrig jobbat med det. Vet du vad för syra som kan vara lämplig?
 
Du måste ändå skydda ytan med någonting om det ska vara utomhus
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Du måste ändå skydda ytan med någonting om det ska vara utomhus
Nej, den uppnår alla klasser som kan vara relevanta. Men däremot kanske man blir "tvungen" i just detta fallet.
 
C C.Lundin skrev:
Nej, den uppnår alla klasser som kan vara relevanta. Men däremot kanske man blir "tvungen" i just detta fallet.
Som sagt så är jag helt grön på ämnet betong så om någon kunnig skulle kunna peka i rätt riktning hade det varit underbart.

En liten guidning om vad som ska göras och köpas
 
Chris1337 Chris1337 skrev:
Jo det kanske det gör? Jag har väldigt dålig kunskap om betong då jag aldrig jobbat med det. Vet du vad för syra som kan vara lämplig?
Saltsyra, kommer inte ihåg hur mycket man skall späda den dock.
 
M mattoys skrev:
Saltsyra, kommer inte ihåg hur mycket man skall späda den dock.
Jag skulle vara väldigt försiktig med saltsyra. Det fungerar *utmärkt* för att bli av med kalk, men kan lätt fungera lite väl bra om man använder det på betong, som ju behöver kalken för att bibehålla sin integritet.

Precis som @Mikael_L skriver så skulle jag prova med något betydligt svagare i stil med citronsyra etc på ett dolt ställe innan jag började bearbeta hela ytan.
En väldigt utspädd saltsyra kan givetvis ge samma effekt, men det är betydligt bättre att börja med något svagt och jobba sig uppåt.

Har man för svag blandning kan man låta den jobba längre eller köra en gång till.
Att få i ny kalk i betongen är inte det lättaste...
 
  • Gilla
Chris1337 och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte använt just denna produkt men använt golvspackel över 10 år. Jag tror att dom har blandat massan med för mycket vatten. Om man sätter mer vatten än vad som är meningen så sjunker "sanden" i spacklet till botten och vattnet lämnar kvar på ytan. Inte helt säker på detta men det är min gissning att dom har gjort
 
  • Gilla
Chris1337
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.