Hej,
jag har fått tipset om www.jogra.se som ett alternativ till att bila upp källargolven. Tanken är att utgå från "rena" betonggolv i 30-tals hus, på med platonmatta, isolering, "noppematta" med vattenrör, flytspackel och sedan klinker. Platonmattan luftas via spalt på sidan.

Lösningen blir "nästan" lika energisnål som bilning+isolering men mycket billigare (om man nu inte tänkte bila själv). Haken är att det bygger ca 8-10 cm, men själv har jag skaplig takhöjd så detta verkar bra. Bygghöjden beror också på hur mycket isolering man har råd att lägga. Allt bygger ju, så detta funkar absolut inte i källare med lågt i tak.

Nån som testat detta, eller har kommentar? Jag tänkte leja hantlangare och jag har räknat ut att jag kan spara ca 70,000 på detta. Ska bygga 26kvm.

/Ekke
 
Om Jogra vet jag ingenting, men hur i hela friden lyckas du SPARA 70000 på att använda detta system?

Om du låter några glada gossar gräva och blanda betong så kan jag tänka mig att kostanden i sämsta fall närmar sig det du tänkt spara på att använda Jogra?
 
Well, kanske lite överdrivet.

Men ska man leja bort följande: blästra bort färg från golv, bila/borra bort golvet, forsla bort betong, gräva jord, på med singel, isolera, fixa med brunnar, gjuta nytt golv och detta för 3 rum på totalt 26kvm kostar det en massa hantlangartid.

3 pers heltid 1 vecka kostar = 3 x 40h a 400sek = 48,000
Jag tror inte detta räcker.

Genom ett enklare system utan bilning så kan jag göra mer själv.
Yes, jag vet att det är ekonomisk smart att göra en del av bilningen själv,
men jag har varken lust eller ork med detta.

Så... jag inbillar mig att jag kan spara en hel del kosing.
 
Ska du inte fixa brunnarna ändå?

/Funkis
 
Kanske kan få ner tiden lite genom att skippa blästringen av golvet om det nu ändå ska bilas bort. ;)
 
Ekke Boo skrev:
3 pers heltid 1 vecka kostar = 3 x 40h a 400sek = 48,000
Detta måste vara det perfekta tillfället för att anlita utländsk arbetskraft. 400spänn för att gräva sten blir ju som synes helt orimligt. Jag tror du kan komma *mycket* billigare undan.
 
ja baltisk kraft är billig, en kompis har ett par gubbar och fixar det mesta.
70 kr i timmen
 
Yes, synd att blästra golven om de ändå ska bilas   :surprised:
(jag skrev lite fel)

Jag har haft lite polacker på kroken men det drar ut på tiden tyvärr, jag vill få detta ordnat innan jul. Men det är som sagt helt crazy med ca 400sek i timmen för att skyffla betonggrus - helt kompetensbefriande.

Jag planerar nu för följande (underifrån)
- platonmatta 15mm
- 20 mm extra isolering (frigolit antar jag)
- 11 mm isolering i Noppe-paketet
- 19 mm Noppeplatta inkl slang
- 8 mm fix
- 8 mm klinker

Detta bygger då 81mm + lite extra för att hantera fall i badrummet.
Jag har 220cm till taket - så jag tror jag får en skaplig lösning.
3 slingor kopplar jag sedan till min Nibe 1230 via nån smart shunt-koppling.

Till Funkiskompisen, kan jag säga att jag har ett funkishus från 1939.
 
Jag har en "sockerbit" från -36 :cool:

Skall också fixa källaren så småningom men måste gå den *hårda* vägen för jag har inte så mycket takhöjd och råkar vara typ 1,90 lång ;D

/Funkis
 
Man kanske kan slippa gå den *hårda* vägen fast det är lågt i tak (vilket jag också har) - har sett att Roth Scandinavia AB har ett vattenburet lågbyggande (17 mm exkl. golvbeklädnad) golvvärmesystem - Clima Comfort. Någon som har erfarenhet av detta? Skall tydligen framförallt vara avsett för våtrum men bör väl kunna användas i andra rum där det är låg höjd - eller?

Pris och info om systemet har jag hittat här
http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/golvvarme/vattenburen_golvvarme/clima.html
 
Det är säkert bra, men om man skall lägga i källare så bör/måste man lägga isolering under. Annars blir det minst lika varmt hos maskarna som i din källare, på din bekostnad.
 
Jag skulle ha gjort det "på riktigt" för att spara takhöjd istället för pengar. Låt grabben och hans polare bila för lite glasspengar ;)
 
gjuta nytt golv och detta för 3 rum på totalt 26kvm kostar det en massa hantlangartid.
Hyr den största bilmaskin du kan få tag i så bilar du ut betongen på en dag, värre är det inte. Största jobbet är att bära ut sk....n. Sen lägger du/någon nytt avlopp o brunnar, isolerar o armerar och dit med golvvärmen. Ringer till betongbilen, tar frugans vibrator och vibrerar betongen ordentligt, lite snyggt fall kring brunnarna. Klart! 4 dagars hårt och härligt arbete. Kostnad 20 000 kr.
rogge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.