Hej,

Vad jag förstått så får man ej gömma el bakom socklar pga risk för spikning mm.

Hos mig har man lagt golv på befintligt golv utan att ta bort lister, allt gömdes bakom en smyglist.

Jag har fiskat upp socklarna med koben och utrymmet, som då kommer att vara i golvet under nya socklar passar utmärkt att gömma elkabeln till infravärmen i.

Är det inte heller tillåtet att lägga kabeln på det viset? Borde kunna skriva på väggen bakom listerna att den ligger där, samt att den syns där den kommer upp till "på/av"-reglaget. Därifrån går den synligt ut genom väggen.

Elkabel dras längs en vägg bakom en uppfiskad sockel med synlig skrivning om kabelläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför kan den inte sitta över listen?
 
För att en kabel ovanpå en fin sockel ser rätt trist ut? Dessutom var den dragen på hela längden av 2 väggar.
 

Bästa svaret

Jag tycker kabeln ligger utmärkt där i diket, väl skyddad. Man spikar dessutom normalt aldrig i en golvlist (efter att den monterats). Och risk för genomspikning kan också lösas genom dokumentation.
 
  • Gilla
Sillen611
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker kabeln ligger utmärkt där i diket, väl skyddad. Man spikar dessutom normalt aldrig i en golvlist (efter att den monterats). Och risk för genomspikning kan också lösas genom dokumentation.
Tack Bo, betryggande att höra!
 
Mikael_L
Hur ska man tänka ang golvets expansionsmån, det är ju föreskrivet ett sådant utrymme för att golvet ska kunna expandera på sommaren när det är varmt och fuktigt, att golvet inte reser sig då.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur ska man tänka ang golvets expansionsmån, det är ju föreskrivet ett sådant utrymme för att golvet ska kunna expandera på sommaren när det är varmt och fuktigt, att golvet inte reser sig då.
I det här fallet finns det gott om utrymme, runt 15 mm. Det har ju suttit en sockel där som jag fiskat upp.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.