Mikael_L
En sak till.

Just i början känns det nog inte så, och rådet är inte lika viktigt just i början.

Men om något år är det dags att inse att det finns en verklig kund bakom allt det du gör.
Du jobbar inte för att göra dina kollegor glada eller vara chefen till lags, utan det finns en kund som i slutändan betalar dig för det du gör.
Är du osäker på något, tänk dig att du själv är kunden, hur skulle du vilja ha det gjort, och vill du betala för den tiden det tar.

Det är min egna ständiga måttstock så fort jag känner mig osäker - hur skulle jag själv vilja att någon gör, en som jag anlitar och betalar drygt 500kr i timmen för.


Men detta behöver man nog inte fundera så mycket över under själva lärlingstiden, det kommer senare när man jobbar mer självständigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Också sjukt sen in, men fick själv ta hand om en lärling för någon månad sen, så ett par tips, lite mer anpassade för elektrikerlärligar, men det mesta är universalt.


Ta din tid och gör saker ordentligt. Din handledare vill se dig göra saker korrekt, du kommer bli snabbare med tiden.

Var inte rädd för att fråga. Fråga om saker du inte förstår, fråga om saker du är intresserad av. Mest av allt, fråga om det är något du är osäker över. Bättre att fråga två gånger än att få göra om.

När du inte har någonting att göra så hugg tag i en kvast och städa undan efter dig.

Var lite artig och social med dina kollegor, samt andra yrkesgrupper på bygget.

Mät två gånger innan du kapar, och lek inte med telefonen. Snabbaste sättet att få gubbarna att ledsna på dig.
 
  • Gilla
Brainarp och 1 till
  • Laddar…
Lizzardo
  • Gilla
Brainarp
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar! Många tänkvärda saker. Första dagen imorgon, känns jäkligt spännande :)
 
  • Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
Om mobil, använd den. Kanske inte lämpligt heeeela tiden, men vid väl valda tillfällen.

Ska du göra om ett arbetsmoment, kopiera vad arbetsledaren gjort. Ta en bild av det så du kan se vad du ska göra, kan tänka mig annars att man går fram och tillbaka för att kopiera placering, vinkel etc.

Dokumentera kanske vad DU gjort med? För minnet (kul att ha), men kanske också för att visa en arbetsledare när du är klar

Plocklistor etc = papper & penna är nog överlägset. Men men....
 
  • Gilla
Brainarp
  • Laddar…
Mikael_L
Vad det gäller att fotografera, ha i åtanke att det inte alltid är lämpligt att fotografera, ibland totalförbjudet.

Så hemma hos privatpersoner får man allt ha lite taktkänsla, och på vissa företag får man inse att det råder ett strikt fotoförbud.

Men annars så är det att fotografera en koppling eller så, den absolut mest vanliga anledningen till att jag tar upp mobilen under en arbetsdag. Följt av att hitta en bruksanvisning eller leta en produkt eller kolla saldo.

Jag surfar kanske max 200MB på mobildata under en månad, då telefonen under arbetsdagen nästen uteslutet används såhär, sen hemma kör jag hellre med dator+wifi.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag inledde min karriär i början på 90-talet som traditionell målarlärling. Det höll ett år innan jag kom på att jag ville syssla med annat. Men det jag har med mig därifrån kan jag dela med mig av.

1. Ödmjukhet. Du är där för att lära. Du kommer ha handledare som är mer eller mindre bra på att lära ut, men alla har kunskap om vad de sysslar med. Ta till dig det du kan utan attityd. Jag försökte vara "vuxen" och käfta emot ibland. Mindre lyckat.

2. Som många andra sagt. Lär dig i den takt du behöver. Bättre att jobba långsamt men korrekt. En del handledare kan komma att gnata om ackord mm. Skit i det. Du blir snabbare med tiden. Lär dig grunderna riktigt bra!

3. Lyssna, betrakta, fråga, gör själv, upprepa

4. Ta med dig humor och ett gott humör. Visa initiativförmåga. Som nån annan sa, har du inget att göra kan du alltid städa eller försöka förbereda nästa moment.

5. Håll tiderna även om dina kollegor och handledare inte gör det. Är du först på plats, se till att komma igång med något. Se punkt 4.

6. Om du inte dricker kaffe, lär dig fort!!!
 
  • Gilla
Brainarp
  • Laddar…
Något som jag tycker är bra i form av att inte ha något att göra är att innan dagens slut så tar du reda på vad du ska börja med nästa dag. Då slipper man som nyvaken stå och fundera.

Sova ordentligt innan är också viktigt, det är mycket att lära och det är lättare om man är utvilad.
 
  • Gilla
Brainarp
  • Laddar…
Började själv som lärling 2001. Några saker kag tycker mm ska undvika när man är ny på jobbet.
Låt bli mobilen på arbetstid, sätt dig inte ner så fort tillfälle ges, kom i tid och ta för dig.
 
  • Gilla
Brainarp
  • Laddar…
Hur gick första veckan?
 
Det har ändå gått bra tycker jag! Känns som en optimal vecka att börja på. Satt panel och isolering mest och lite annat smått. Sjukt varmt och redan skön bränna på armarna :) Någon liten felsågning men annars har det rullat på bra!
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
En klassiker som även en erfaren snickare gör då och då är att sågs på 2-meters sträcket
 
Snart kommer någon be dig hämta ett ögonmått eller en synvinkel...
 
  • Gilla
Brainarp och 1 till
  • Laddar…
Östlund Östlund skrev:
En klassiker som även en erfaren snickare gör då och då är att sågs på 2-meters sträcket
Hände igår haha!
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.