lärjungen
D Daniel 109 skrev:
Den käkar upp delar av barken. Så de påverkar inte riten eller virket i granen.
Där vill jag påstå motsatsen. Enligt denna artikel förstör granbarkborren virket.

Citat: "Stora värden står på spel; stormskadad skog behåller trots allt stor del av sitt virkesvärde, en skadedjursangripen gran förlorar däremot snabbt sin kvalitet."

Och: "Beroende på hur torr och varm sommaren blir, är risken stor att angreppen vidgas till att skada volymer i storlek med vad stormen Per orsakade år 2007, det vill säga kring 12 miljoner kubikmeter. Det motsvarar 380 000 fullastade järnvägsvagnar virke, ett tågsätt som skulle sträcka sig ända från Riksgränsen till Lissabon."
 
Granbarkborren går in under barken och gör sina gångar och lägger ägg precis under barken, är det tillräckligt många så dör granen för att all närings och vattentillförsel skärs av.

Vad Daniel 109 menar är att barkborren inte går in i veden, utan bygger bara sina gångar precis under barken, sen är det ju självklart att virket i träden snabbt blir dåligt när trädet dör..

TS behöver nog inte vara jätteorolig den närmsta tiden, men det kan ju vara lämpligt att markägaren tar ner de träd som hotar att falla in på TS tomt typ senast nästa sommar. Vill Markägaren hindra spridningen av barkborrarna så bör dom tas ner nu, men det kan vara försent redan...
 
Troligtvis för sent, när granen är död har de redan lämnat, ca 2-3 månader efter angreppet.
Det man ska leta efter nu är angripna ej döda granar och ta bort dem, men tyvärr de kan också finnas i marken för övervintring.
Så skogsägaren här får kontrollera sin skog i området både nu och före midsommar 2020, och då ta bort angripna träd innan de hinner släppa ut en ny omgång.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Där vill jag påstå motsatsen. Enligt denna artikel förstör granbarkborren virket.

Citat: "Stora värden står på spel; stormskadad skog behåller trots allt stor del av sitt virkesvärde, en skadedjursangripen gran förlorar däremot snabbt sin kvalitet."

Och: "Beroende på hur torr och varm sommaren blir, är risken stor att angreppen vidgas till att skada volymer i storlek med vad stormen Per orsakade år 2007, det vill säga kring 12 miljoner kubikmeter. Det motsvarar 380 000 fullastade järnvägsvagnar virke, ett tågsätt som skulle sträcka sig ända från Riksgränsen till Lissabon."
Nej. Granbarkborren äter barken. Men naturligtvis påverkas virket av att trädet dör.
 
JLyck JLyck skrev:
Jag läste det som grannar. Tur där var en bild :crysmile:
Jag också, kan vara livsfarliga...

134281f7a7630930a4bec84a188cce3ef72aa99a
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.