Hej, jag fick nyligen ny entré på huset med dörr och farstukvist. Jag tycker dörren hamnade i lägsta laget då skåran för tröskelblecket hamnade 5mm ovan trallen. Alla andra trådar jag hittade handlade mer om hur blecket ska monteras allmänt. Ska jag bara trycka in en aningen vinklad plåt och låta den vila mot trallen eller har dörren blivit för lågt monterad? Mellan trall och dörrblad är det för övrigt 2,5 cm vilket är på gränsen för en dörrmatta.
 
  • Gilla
Krm
  • Laddar…
En bild kanske säger mer

tröskelspår.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snailman
Du har alltså något tak över alltihopa?

Annars skulle jag nog velat haft en springa mellan tröskel och trall så vatten kan följa tröskelblecket ner under trallen till marken, utan att det bildas någon pöl på trallen. Det är väl inga större springor mellan trallbrädorna heller?

Om man har en försukvist med stort tak över så vet jag inte hur man brukar göra.
 
Redigerat:
Snailman skrev:
Du har alltså något tak över alltihopa?

Annars skulle jag nog velat haft en springa mellan tröskel och trall så vatten kan följa tröskelblecket ner under trallen till marken, utan att det bildas någon pöl på trallen. Det är väl inga större springor mellan trallbrädorna heller?

Om man har en försukvist med stort tak över så vet jag inte hur man brukar göra.
Taket förlängdes över farstukvisten så direkt skyfall är inget problem förutom vid de öppna sidorna, dörren sitter dock mitt på väggen med minst en meter fasad åt vardera håll. Att trallen lades utan mellanrum var tydligen helt normalt då den är mättad med vatten. Tyckte det var konstigt först men efter en del googlande fick jag ändra åsikt.
 
Snailman
ok, de torkar isär senare då?
 
Snailman skrev:
ok, de torkar isär senare då?
Ja tydligen ska det göra det. Blir glipor i minsta laget men glipor ska det tydligen bli när det torkar till sig. Enligt de som vet iaf.
 
Blueline
S Saffady skrev:
Hej, jag fick nyligen ny entré på huset med dörr och farstukvist. Jag tycker dörren hamnade i lägsta laget då skåran för tröskelblecket hamnade 5mm ovan trallen. Alla andra trådar jag hittade handlade mer om hur blecket ska monteras allmänt. Ska jag bara trycka in en aningen vinklad plåt och låta den vila mot trallen eller har dörren blivit för lågt monterad? Mellan trall och dörrblad är det för övrigt 2,5 cm vilket är på gränsen för en dörrmatta.

Hej!
Hittade du någon lösning? Står inför samma dilemma..
 
Blueline Blueline skrev:
Hittade du någon lösning?
Ta alla mått som du kan se och mäta, rita upp och gå till en riktig plåtis, fota gärna och beskriv problemet så fixar hen det med erfarenhet av div plåtjobb
 
Blueline
J jonaserik skrev:
Ta alla mått som du kan se och mäta, rita upp och gå till en riktig plåtis, fota gärna och beskriv problemet så fixar hen det med erfarenhet av div plåtjobb
Hade faktiskt en plåtis här i annat syfte och han sa att det går inte, vilket lät konstigt. Kanske var fel plåtis..

Funderar om man kan ta en fotplåt istället för att få någon avrinning från dörren?
 
Ta ett foto på hur det ser ut , någon form av lösning måste gå att få till
 
Blueline
J jonaserik skrev:
Ta ett foto på hur det ser ut , någon form av lösning måste gå att få till
Tumstock stående mot trappsteg visar begränsat utrymme till betongtrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild, inte mycket spelrum ner till betongtrappan som syns på tumstocken..
 
OM jag ser det riktigt så är det ett spår i tröskelstycket, det brukar vara lika på fönsterbågar och en plåtis knäcker till en plåt utan att blinka som passar. Mät av avstånd från spåret ner till betongen samt djupet på spåret. Enkel skiss medföljer
 
  • Enkel handritad skiss som visar anslutningen mellan tröskel och betong med markering för tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nyligen monterat ett par dörrar och kan bara rekommendera att lämna typ 20mm under så man får in tröskelplåt i efterhand. Beroende på hur det ser ut framför så kan det funka med det som i handeln kallas tröskelbleck men då bör dörren ligga ungefär i liv med kanten på betongen under. Annars kan man sätta dit en vanlig plåt till fönster, kallat underbleck. Dessa har den lilla kanten som ska in i skåran. MEN oftast är det 15mm från denna kant ner till nästa böj och sen ska blecket luta 15 grader nedåt. Så skåran i dörren bör alltså ligga 15mm plus lutningen på plåten över underlaget för att plåten ska gå att få in utan bakfall.

Hur man löser det när det blivit för lite är förstås att man knäcker en plåt så att 15mm delen blir kortare så den går in. Är det så lite som TS, nedåt 5mm skulle jag nog helt sonika skippa denna uppåtgående del och låta den se ut som en fotplåt fast kortare och limma in kanten i dörrens skåra med något slags fog-klet.

Finns ingen springa skulle jag nog fundera på att kapa bort en bit trall så att man kan få in plåten under. Det är ju en sak med regn som faller ner men sen har man slagregn med blåst rakt in mot dörren eller snöstorm som trycker in fukten under tröskeln. Beroende på vad du har innanför dörren så är det mer eller mindre skadligt förstås.
 
  • Gilla
Betty72
  • Laddar…
När jag nu tittar efter lite noggrannare ser jag spåret, nån mm över trallen. Enklast är ju som du skriver att ha in en liten plåt i springan och limma fast den. Spelar nog egentligen mindre roll hur den ser ut så länge det inte kan sköljas in vatten under tröskeln. Jag skulle nog såga bort 10mm trall också så det blir ett mellanrum där vatten som ändå kryper in under plåten kan rinna ner.

Bara se till att inte fästa i trallen och att kanten är rundad då den inte följer med i trallens rörelser.

Och ja, dörren ser ut att vara för lågt monterad. I det här fallet finns ju faktiskt risken på vintern att det står lite vatten på trallen, springan mellan hus och trall fryser till och när det sen smälter på ytan så har vattnet en motorväg rakt in under dörren.
 
Blueline Blueline skrev:
[bild]

Här är en bild, inte mycket spelrum ner till betongtrappan som syns på tumstocken..
Jag gjorde som många andra rekommenderat, gick till plåtslagare och knäckte till en plåt som är lite vinklad neråt och på så sätt trycker ner mot trallen. Mellan min karm och närmaste trallbrädan är det dock lite mellanrum så eventuellt regn eller smältvatten inte kan rinna in under tröskeln. Hos dig verkar tröskeln stå direkt på betongen.

På bilden kan inte jag se något spår att montera plåten i så du får väl såga upp ett eller vika en plåt som går upp på första steget av tröskeln, alltså in under dörrbladet om det finns spelrum.
 
  • Gilla
Blueline
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.