Vi kommer att sälja vårt hus i Sverige för att köp i England.
Vad gäller vid beskattning samt uppskov.
Vi kommer att bosätta oss i London

Hur fungerar det med bolån? Kan vi få hjälp av en Svensk bank eller måste lånet ske från UK, ses vi då som ”first Time byers”
Hur mycket får man låna?

Någon som har erfarenhet av detta.
 
Uppskovet är jag tämligen säker att det är samma som om du köper svenskt. EU accepterar inte att det skiljer. Jag gissar att en svensk bank som inte kan den engelska fastighetsmarknaden och system för panter mm inte är så sugna på att låna ut. Det är nog bättre att vända sig till en brittisk bank.
 
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Uppskovet är jag tämligen säker att det är samma som om du köper svenskt. EU accepterar inte att det skiljer.
Fast England är ju snart inte med i EU.

O Onthemove skrev:
Vad gäller vid beskattning samt uppskov.
Det bästa är nog att fråga Skatteverket, de brukar vara trevliga och svarar bra på alla skatterelaterade frågor.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Finns svenska banker i GB, tex Handelsbanken. Skynda innan dom går ur EU!
 
Oavsett vad man kan och inte så tror jag det är enklare att avsluta alla affärer här och skatta och sen köpa med det man har kvar i england. Dock så tror jag det är mycket hårdare med lån där så en rejäl grundplåt är nog en förutsättning och inte minst arbete.
 
Jag vet inte så mycket om husköp i England, mer än att det är en enorm skillnad mot att köpa här.

Dels verkar de inte köra med bindande köpekontrakt. Utan köpet blir bindande på tillträdesdagen. Du kan alltså stå med flyttbilen utanför ditt nya hus, och säljaren meddelar att han hittat en annan köpare. De har såvitt jag förstår inte heller någon myndighet som lantmäteriet som registrerar ägarskap, så det kan vara oerhört komplicerat att reda ut vem som faktiskt äger marken.

Engelska banker är generellt struliga att göra affärer med. Eftersom England inte har personnummersystem, så kan det vara svårt att bevisa vem man är, och var man bor. De har det märkliga systemet att kräva in dina elräkningar för typ 12 - 24 månader bakåt. Som någon sorts bevis att du bor på faktura adressen. Detta för att du skall få öppna någon som helst form av konto i banken.

För ett antal år sedan (vet ej om det gäller idag också??), så var standard vid husbyggen i England, att man gick till banken med avtalet från byggfirman, säg att det visar att du skall betala 10 milj. för det nya huset. Med den som grund får du låna en större andel, ungefär som i Sverige.

Men sedan har tydligen "alla" ett sidoavtal med byggaren, med 15 - 25% rabatt på priset. Det sidoavtalet ser aldrig banken, men banken är väl medveten om det. Detta drev bolånekrisen i Storbritannien för en del år sedan, när prisuppgångarna stagnerade, så var plötsligt en massa hus kraftigt överbelånade. Tidigare gjorde det ju inget att köparna lurade till sig någon miljon i extra lån, värdeökningen täckte upp inom ett par år.

Att köpa hus just nu i England låter som ett extremt högriskprojekt. Det finns inget som säger att du ens får vistas i England efter 31e oktober. Och du riskerar en värdeförlust på typ 30% över natt (i värsta fall). Du har troligen inte avslutat affären före 31 oktober. Efter det datumet är det inte säkert att du får överföra pengar till england för köpet. Iallafall inte på ett tag.
 
Hemmakatten
Vi sålde hus i Sverige och flyttade officiellt till Portugal förra året. Vi betalade uppskovet och reavinstskatten. Undersökte inte så noga om man kunde göra uppskov när man flyttar utomlands. Men om man varken har lön, hus, andra inkomster eller andra band till Sverige verkar det lite märkligt om man skulle få ett uppskov på reavinstbeskattningen.

Jag vet inte säkert, har inte kollat tillräckligt noga men det låter fel
 
Hemmakatten
Tack, nu vet vi att man kan få uppskov om man köper eller säljer en bostad i något EES-land.
 
Men då blir ju frågan om vad som gäller efter Brexit. Kommer skattemyndigheten att genast dra in alla uppskov, eller glöms de bort, så man slipper betala helt.
 
H hempularen skrev:
Men då blir ju frågan om vad som gäller efter Brexit. Kommer skattemyndigheten att genast dra in alla uppskov, eller glöms de bort, så man slipper betala helt.
Nä de uppskov som redan finns ligger väl kvar där för vardera men för den som flyttar till england efter utträdet så får man såklart inget .....
Skatteverken länderna emellan har säkert utmärkta kommunikationskanaler så är en person skyldig svenska staten nånting så lär det nog inte glömmas bort.
 
Är ämnet fortfarande aktuellt? Jag har bra koll på detta efter egen erfarenhet av flytt och husköp i UK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.