Jag tänkte börja renovera källaren, bila ur allt och isolera grunden för att sen sätta golvvärme mm,
Men så började jag tänka och prata med grovisar på bygget jag är på nu att man kan isolera befintlig platta att jag bara behöver spåra\bila för nytt avlopp och vatten som behövs, jag känner själv att bila ur allt blir kostsamt och kanske inte hållbart att göra , i tid o pengar, vad säger ni. Kunniga om att bara spåra och sen lägga golvvärme på befintligt ochisolera på befintligt golv nu
 
230 i höjd
 
Har själv bilat ut och isolerat ca 65m2 källare. Bila plattan, ut med 4cm, jämna av med grus, isolera 30cm och sedan ny platta. Räknar nog med att ja la ca 400h själv, plus 100h inköpt tid i form av gjutning och läggning av golvvärme. I mina timmar ovan bytte jag allt avlopp, drog nytt vatten till hela huset, la ner rör för el, fiber, nätverk och frikyla. SÅ det är med än bara bila och isolera. Första gången jag pysslat med VVS så en del är väl lärotid också.

Du behöver minst 20cm isolering för att det ska vara försvarbart med golvvärme, och golvvärmen bör ligga i min 8-10cm betong för att täcka. Så de där med att lägga den ovanpå befintlig betong känns sådär. Du kommer få usla värmevärden, hög uppvärmningskostnad och va rädd om den takhöjden du har. 230 i källaren är bra höj, jag skulle vara rädd om varje cm av den. Känns luftigt och nästan i klass med vanlig boyta.

När är huset byggt? Hur stor är källaren? Kan du ta ett rum i taget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.