Vi har ett gammalt torp från 1800-talet.
Vi funderar nu på att isolera och inreda vinden, Frågan är bara hur vi går tillväga? Huset ska vara uppvärmt året om.
Vår första plan var att spika lister på takstolarna mot yttertaket (spåntak) och sätta asfaboard för att få en luftspalt, 45 mm. Därefter vindpapp, isolering, diffusionsspärr och till sist gips eller panel.

Sen undrar jag vad för slags isolering som skulle funka bäst i ett så gammalt hus?
Oinredd vind med synliga takstolar och spåntak i ett gammalt torp, med ett litet fönster som släpper in ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tacksam för svar .
 
Det finns ingen patentlösning på problemet. Mängden isolering bör avgöras med hänsyn till tänkt användning, uppvärmningssätt samt hur resten av huset ser ut. Mängden isolering styr också val av isoleringsmaterial samt utförande i stort. Jag är något tveksam till att använda asfaboard som luftspaltskapande material, det är onödigt ångtätt och stjäl utrymme. 45 mm är en stor luftspalt. Om spåntaket också är yttertak kan man nog ifrågasätta behovet av luftspalt.
 
J justusandersson skrev:
Det finns ingen patentlösning på problemet. Mängden isolering bör avgöras med hänsyn till tänkt användning, uppvärmningssätt samt hur resten av huset ser ut. Mängden isolering styr också val av isoleringsmaterial samt utförande i stort. Jag är något tveksam till att använda asfaboard som luftspaltskapande material, det är onödigt ångtätt och stjäl utrymme. 45 mm är en stor luftspalt. Om spåntaket också är yttertak kan man nog ifrågasätta behovet av luftspalt.
Okej vad för material skulle du istället föredra som luftspalt? Och om jag väljer att inte ha luftspalt ska jag då bara sätta isolering mot spåntak?
 
Du måste börja i andra änden, som jag antydde. Användning, uppvärmningssätt, isoleringsstatus på resten av huset.
 
J justusandersson skrev:
Du måste börja i andra änden, som jag antydde. Användning, uppvärmningssätt, isoleringsstatus på resten av huset.
Okej det nya rummet på vinden ska användas som sovrum.
Resten av huset är isolerat med glasfiberull 40cm.
Och uppvärmningssätt kommer vara luftluftvärmpump och sen eldning i kakelugn.
 

Bästa svaret

Glasull är OK i kombination med timmerstomme, men mindre lämpligt på vinden eftersom volymvikten är väldigt låg. Då är det bättre med stenull, gärna med så hög volymvikt som möjligt. Det behövs nog ingen större luftspalt pga spåntaket, men isoleringen bör lufttätas på utsidan genom vindtät folie eller liknande. Med så stora isoleringsmängder krävs ångspärr på insidan.
 
J justusandersson skrev:
Glasull är OK i kombination med timmerstomme, men mindre lämpligt på vinden eftersom volymvikten är väldigt låg. Då är det bättre med stenull, gärna med så hög volymvikt som möjligt. Det behövs nog ingen större luftspalt pga spåntaket, men isoleringen bör lufttätas på utsidan genom vindtät folie eller liknande. Med så stora isoleringsmängder krävs ångspärr på insidan.
Okej tack så mycket ! :D(y)
 
J justusandersson skrev:
Glasull är OK i kombination med timmerstomme, men mindre lämpligt på vinden eftersom volymvikten är väldigt låg. Då är det bättre med stenull, gärna med så hög volymvikt som möjligt. Det behövs nog ingen större luftspalt pga spåntaket, men isoleringen bör lufttätas på utsidan genom vindtät folie eller liknande. Med så stora isoleringsmängder krävs ångspärr på insidan.
Har en annan fråga angående timrade gavelväggarna . Vad jag vet så finns det ingen vindpapp eller liknande på utsidan. Tror du man kan sätta det innanför istället och sen på med isolering över ?
(För jag orkar inte riva ner panelen )
 
Det bör gå bra.
 
J justusandersson skrev:
Det bör gå bra.
Ok tack för där behöver jag väl ingen luftspalt heller
 
Det hänger lite på vad du har använt för färg på ytterpanelen.
 
J justusandersson skrev:
Det hänger lite på vad du har använt för färg på ytterpanelen.
Okej det är faluröd på fasaden
 
Falurödfärg, dvs slamfärg, är helt diffusionsöppen, då behövs ingen luftspalt.
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Falurödfärg, dvs slamfärg, är helt diffusionsöppen, då behövs ingen luftspalt.
Okej tack .
 
ROSTIGASTE ROSTIGASTE skrev:
Vi har ett gammalt torp från 1800-talet.
Vi funderar nu på att isolera och inreda vinden, Frågan är bara hur vi går tillväga? Huset ska vara uppvärmt året om.
Vår första plan var att spika lister på takstolarna mot yttertaket (spåntak) och sätta asfaboard för att få en luftspalt, 45 mm. Därefter vindpapp, isolering, diffusionsspärr och till sist gips eller panel.

Sen undrar jag vad för slags isolering som skulle funka bäst i ett så gammalt hus?
[bild] tacksam för svar .

Hur gör man om man vill öka på isoleringen? Horisontala reglar typ 45x120 sedan gles eller bygga på dom gamla? Mina takstolar är av lite klenare rundstock! 125 mm ca, se bild.
Tacksam för svar, hjälp
 
  • Gammaldags vind med träbjälkar, diverse föremål, verktyg, fönster mitt i, diskret belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.