Vi har ett fanerat gammalt bord som jag har börjat fräsha upp. På några ställen var det fläckar, alla utom 1 försvann enkelt mha slipmaskinen. Men den sista fläcken verkar ha varit något som förstörde trät lite, direkt när jag körde maskinen över så lossnade små flisar med faner. En yta på ca 3x4cm saknar nu faner. Så nu behöver jag lappa med ny faner men är väldigt osäker på träslaget. Klurar även på om det var lackat eller oljat?
 
  • Närbild av ett fanerat träbord med skador och fläckar efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer försiktigt lagda personer hade nog börjat med att ta reda på vad bordets tidigare ytbehandling bestod av, schellackpolityr, cellulosalack osv. Det finns enkla metoder för att särskilja de flesta varianter, lätta att googla fram. Vissa ytbehandlingar är lätta att lösa upp utan mekanisk bearbetning. Jag tycker träslaget ser ut som mahogny, fast utan den röda betsen som är vanlig. Oljat var det garanterat inte. Bordets ålder ger också en klar indikation om vad som använts tidigare.
 
Tycker det ser ut som teak men svårt att se utifrån den bilden. Har du nån bild som visar hela skapelsen är det lättare att avgöra.

Huruvida den va oljad eller lackad innan du slipade e ju inte så enkelt att svara på men en bild på designen kan ge lite ledtrådar.

Jag har mindre ark teakfanér om du bara ska ha en liten bit, 0.6mm tjocka. Tror dock det blir väldigt svårt att få det snyggt om man bara stoppar i en liten fyrkantig bit nytt fanér.

Två bitar av teakfanér på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såhär ser det ut när det är oljat, fick chansa helt enkelt. Lite små fläckar där något stått misstänker jag. Annars rätt ok. Skadan är i övre vänstra delen.
Har funderat på teak också, känns rimligt med tanke på stilen och därmed troligtvis även åldern.
 
  • Oljad halvrund träbord med fläckar och skada i övre vänstra delen, på parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oljat träbord med synlig träådring och fläckar, skada synlig i övre vänstra delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Relativt modern design, 50-60 tal. Det talar för teak.
 
Tror fortfarande på teak o tror en lagning där du byter ut hela blåinringade delen skulle kunna bli rätt hyfsad. Då splittrar du inga längsgående fiber alls vilka annars är dom som är typ omöjliga att matcha.

Fräsmall, fräs bort gamla fanéret inom blå området, stämjärna innerhörnen. Ny fanerbit identisk i storlek, limma dit, putsa, klart.:D

Teakbord med markerat område i blått för reparation av fanérskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Den här tekniken för att göra en lapp-lagning tycker jag var smart (kalkylera ådringen för att välja ut den bit lagning som passar bäst). Se nedanstående där en gitarrkropp lagas på så vis

 
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tror fortfarande på teak o tror en lagning där du byter ut hela blåinringade delen skulle kunna bli rätt hyfsad. Då splittrar du inga längsgående fiber alls vilka annars är dom som är typ omöjliga att matcha.

Fräsmall, fräs bort gamla fanéret inom blå området, stämjärna innerhörnen. Ny fanerbit identisk i storlek, limma dit, putsa, klart.:D

[bild]
Bra ide att ta en större yta just för att slippa så tydliga skarvar! Ganska tacksam del med bara längsgående fiber just där. Ska bara köpa hem lite faner så får jag ta tag i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.