Hej!

Jag är ny till cirkelsågar, så tänkte ställa en fråga och hoppas på någon mer erfaren kan hjälpa.
Jag har två stycken garderobsdörrar som jag ska kapa 5 cm. De är köpa på IKEA och gjorda i någonform av spån/MDF eller liknande.

Eftersom jag vill ha ett snyggt sågsnitt har jag läst att jag bör ha minst 40 tänder på cirkelsågens sågblad då man ska få snygga snitt.

Jag har tillgång till en 20-tandad cirkelsåg. Men jag undrar hur stor skillnaden blir med ett sågblad på ca ~20 tänder och ett blad med ca ~40 tänder.

Är det oerhörd skillnad eller knappt märkbar? Någon som rent utav har bild eller källa? Jag har sökt men hittar ej.

Mvh
 
Stor skillnad, kommer flisa sönder skåpet, såga den från andra sidan mot den som ska synas samt tejpa snittet som skall synas så blir snittet finare
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Jo. Det blir skillnad. Jag har kapat just Ikeas stommar med en 40-tänders klinga utan problem. Har inte ens testat med min 20- eller 16-tänders. Du får ordentligt urslag i ytskiktet. På de flesta cirkelsågar roterar klingan "baklänges", dvs den träffar materialet med sågtänderna på undersidan i framkant av sågbladet, därför vill du föra sågen på baksidan av dina garderobsdörrar så att det blir fint på framsidan. Man kan tejpa också med maskeringstejp över där snittet ska ligga, men min uppfattning är att med 40 tänder kommer du inte att behöva det och med färre tänder kommer det inte att hjälpa.

Edit: Pucktvåa.
 
  • Gilla
andersanders123
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo. Det blir skillnad. Jag har kapat just Ikeas stommar med en 40-tänders klinga utan problem. Har inte ens testat med min 20- eller 16-tänders. Du får ordentligt urslag i ytskiktet. På de flesta cirkelsågar roterar klingan "baklänges", dvs den träffar materialet med sågtänderna på undersidan i framkant av sågbladet, därför vill du föra sågen på baksidan av dina garderobsdörrar så att det blir fint på framsidan. Man kan tejpa också med maskeringstejp över där snittet ska ligga, men min uppfattning är att med 40 tänder kommer du inte att behöva det och med färre tänder kommer det inte att hjälpa.

Edit: Pucktvåa.
Tack!!
Okej men då säger du/ni egentligen två saker.
1) ha minst 40 tänder
2) då jag sågar så använd maskeringstejp men framförallt så kommer alltid det snyggaste snittet bli på den sida av garderoben som är riktad mot golvet då jag kapar. Med andra ord bör jag föra sågen på ovanpå garderobdörrens baksida då jag kapar.
 
j.erkers
A andersanders123 skrev:
/... /
1) ha minst 40 tänder
Eller såga sakta. Du ska ta bort fem cm så prova med att först ta bort en eller två och se efter om resultatet duger.
A andersanders123 skrev:
2) då jag sågar så använd maskeringstejp men framförallt så kommer alltid det snyggaste snittet bli på den sida av garderoben som är riktad mot golvet då jag kapar. Med andra ord bör jag föra sågen på ovanpå garderobdörrens baksida då jag kapar.
Ja, finsidan nedåt. Eventuellt kan du även använda en offerbräda istället för tejp så minimeras urslagen på ovansidan.
 
  • Gilla
andersanders123
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.