Då har jag skrapat ihop 10 frågor om asbest idag, så att ni kan testa era kunskaper i ämnet.

Quiz: Vad kan du om asbest? https://www.byggahus.se/quiz/153-vad-kan-du-om-asbest

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar quizet i största allmänhet.

Bild på rivet ventilationssystem i ett hus med isoleringsmaterial som kan innehålla asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild på David Borvalls rivna ventilation, där han funderar på om det kan finnas asbest.
 
Redigerat:
8 av 10 är jag nöjd med. Jag stupade på första frågan och den om när det blev förbjudet.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Magnus E K
En fråga som borde varit med är hur länge det varit känt att asbest är ohälsosamt. (Rätt svar: sen Antiken)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Spännande att arbetsmiljöverket anser att man inte kan råka ut för asbest i hus byggda efter 79, men att det blev helt förbjudet först 82?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Magnus E K
Det förbjöds i byggmaterial innan totalförbudet så 1979 är snarare ett senare årtal än man brukar se vad gäller hus.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
5
8 av 10, går visst att få bra poäng genom att bara gissa (eller nästintill gissningar) hehe
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
9/10.
Lite påläst om asbest är man allt. :D

Skämt åsido , det borde finnas en artikel om just asbest. Ser ofta frågor om asbest där svaren varierar ganska mycket .
Jag tror många har en överdriven rädsla för asbest. Det många inte vet är att asbest förekommer utomhus och det dröjer många år innan man insjuknar. Jaja tack för mig
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Krilleman
9/10 (y)

Bommade åttan av en tankevurpa! :rofl:

Quizresultat som visar 9 av 10 rätt svar om asbestkunskap, med jämförelse till andra deltagare.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Fanns ju även sprutasbest som främst användes för att brandskydda stålbalkar osv, det dammar och sprider fibrer av sig självt, vare sig man pillar i det eller ej!
 
Det hade man brandskyddat den bärande konstruktionen i world trade center i, men man sanerade det innan attacken utan att ersätta med något annat.
 
Magnus E K
useless useless skrev:
Det hade man brandskyddat den bärande konstruktionen i world trade center i, men man sanerade det innan attacken utan att ersätta med något annat.
Källa på det? Vad jag läst är att det slutade användas under byggets gång så det fanns på de nedre våningarna men inte de högre.
 
Jo, så kan det ha varit. Det var några år sen jag såg TV-dokumentären... I vilket fall så skulle balkarna varit brandskyddade, men var inte det.
 
10 av 10... Ok, gjorde det två gånger. Fick bättre än bra på första med men föll på årtalet då det blev totalförbjudet samt om hur många som fortfarande insjuknar av det. Skrämmande.
Som tur är tar Sthlm kommun forfarande emot mindre mängd asbest i rivningsmaterial. Har precis iklädd rymddräkt och andningsmask P3 rivit eternit tak i källare. Viktigt att skapa bra undertryck under rivning. Men vet även mäniskor som rivit eternit innomhus helt utan andningsskydd. Själv är jag harig och tog riskerna på fullaste alvar. Kostsamt men berydligt billigare en de offerter jag fick av andra som kunde göra jobbet. Håller tummarna på att jag inte deabbas av elakartad lungcancer.
Här en bra länk med check om man tänker sig riva äldre badrum eller eternittak. https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/forebyggande--arbete-med-asbest/
 
  • Person iklädd skyddsdräkt och andningsmask i källare under asbestsanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Demmpa Demmpa skrev:
”Byggnadsarbetaren” la upp en quiz den 3 september,
[länk]
8/8 på det Quizet. Måste vara min turdag fredag deb 13:e :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.