Hej! 2015 renoverade vi köket och vände oss till styrelsen för att fråga vilken typ av fläkt som kräves för vår bostadsrättsförening. Svaret från bostadsrättsföreningens ordförande samt ledamot i styrelsen var att de flesta var godkända och att vi kunde fråga butiken. Under 2016 fick vi ett mail om vilken fläkt vi installerat och gav ett tydligt svar med specifikation på fläkten. Nu har vi sålt lägenheten och ska flytta ut den 2september och i fredags fick vi ett brev att vår fläkt ej var godkänd och förslag på att styrelsen kunde byta fläkt till en kostnad på12.000kr. Är det rimligt att dom ska komma samma månad som vi flyttar ut och kräva en ny fläkt trots att dom godkänt vår fläkt tidigare?
 
Nej det är inte rimligt.
Byta en köksfläkt om det nu inte är en väldigt inbyggd avancerad historia är nått som man kan göra själv rätt enkelt.
Fråga vilken fläkt som duger, köp billigast möjliga och byt själv
 
T TheGame skrev:
Nej det är inte rimligt.
Byta en köksfläkt om det nu inte är en väldigt inbyggd avancerad historia är nått som man kan göra själv rätt enkelt.
Fråga vilken fläkt som duger, köp billigast möjliga och byt själv
Har du läst frågan?
 
  • Haha
Thomas'
  • Laddar…
harry73
Har ni kvar bevis att ni diskuterade fläkten med styrelsen och vilka svar ni fick, tycker jag att styrelsen inte kan komma nu och kräva ändring.
 
Föreningen har ansvar för ventilation och att man får godkänd OVK. Det kan innebära att bara vissa typer av fläkt accepteras. Har ni fått besked om vad är för problem med er nuvarande fläkt? Fick ni skriftligt godkännande för er installation? Även muntligt godkännande bör gälla men är svårt att bevisa. Frågan måste nog lösas för om fläkten inte är ok så kommer er köpare att ställas inför problem som kan falla tillbaka på er som säljare
 
K klimt skrev:
Föreningen har ansvar för ventilation och att man får godkänd OVK. Det kan innebära att bara vissa typer av fläkt accepteras. Har ni fått besked om vad är för problem med er nuvarande fläkt? Fick ni skriftligt godkännande för er installation? Även muntligt godkännande bör gälla men är svårt att bevisa. Frågan måste nog lösas för om fläkten inte är ok så kommer er köpare att ställas inför problem som kan falla tillbaka på er som säljare
Nej det framgår inte varför den inte är godkänd bara att den inte är det. Att få styrelsen att erkänna att dom godkänt detta ser jag inte som något problem då dem i övrigt är väldigt bra. Vi har fått ett Mail där dom frågar alla medlemmar vilka ingrepp som är gjorda och om vi bytt fläkt i så fall till vilken modell. Detta frågades 2016 & vi svarade så den mailkonversationen finns kvar som bevis. Dock hörde vi inget efter det förens nu när vi ska flytta
 
Claes Sörmland
J Jonas&lina skrev:
Under 2016 fick vi ett mail om vilken fläkt vi installerat och gav ett tydligt svar med specifikation på fläkten.
I och med att ni hade dialog med styrelsen och var öppna med vad ni installerat för fläkt efter styrelsens uppmaning att "fråga i butiken" så får man nog betrakta det som föreningens problem. Tre års svarstid för styrelsen gällande fläkten kan inte anses som rimligt.

Ni har ju sålt lägenheten med fläkten så det är inte rimligt att byta den nu utan kontakt med köparen som snart tillträder lägenheten.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
J Jonas&lina skrev:
Nej det framgår inte varför den inte är godkänd bara att den inte är det. Att få styrelsen att erkänna att dom godkänt detta ser jag inte som något problem då dem i övrigt är väldigt bra. Vi har fått ett Mail där dom frågar alla medlemmar vilka ingrepp som är gjorda och om vi bytt fläkt i så fall till vilken modell. Detta frågades 2016 & vi svarade så den mailkonversationen finns kvar som bevis. Dock hörde vi inget efter det förens nu när vi ska flytta
Det är ett märkligt agerande från styrelsen. Kan det vara ett missförstånd? Kan ju också vara att medlemmar bytts ut och inte känner till vad som hänt. Vilket som bör ni lösa frågan innan ni flyttar. Kan ni få till ett möte med någon i styrelsen, då kanske allt klarnar. Om det trots allt är fel typ av fläkt måste den ju bytas. I så fall bör det Ske på föreningens bekostnad om ni har ett tydligt ok från föreningen. När ni vet vad som gäller bör ni informera er köpare, detta ger ju en förändring gentemot det köparen sett. Köparen kan ju också ha synpunkter på den eventuella nya fläktens utseende.
 
G Grävkalle skrev:
Har du läst frågan?
Jag trodde det handlade om köksfläkt :D
 
T TheGame skrev:
Jag trodde det handlade om köksfläkt :D
Ja det är en köksfläkt
 
lopec
Det har inte gjorts någon OVK-besiktning sedan 2015?

Det som är avgörande här är väl om du har skriftligt på att ''de flesta fläktar fungerar fråga i butiken'' är meddelat från styrelsen, dock ett otroligt vagt svar och inget jag skulle godkänt som säljare när jag jobbade i butik, utan jag skulle fått kunden att vara lite mer säker på sin sak.

12000 känns även lite dyrt. 4-5000 för en fläkt av rätt sort, ett par arbetstimmar för inkoppling, sedan en ventilationstekniker som mäter att den är rätt inställd..
 
Troligen har ni bytt till en utsugsfläkt vilket det ju normalt sett inte ska vara i lägenhetshus, där det redan är ett utsug. Där ska det normalt sett bara vara ett spjäll som reglerar utsuget, eller en kolfilterfläkt som inte alls använder utsuget utan blåser ut den renade luften tillbaka in i köket. Finns även Alliancefläkt som ska användas i vissa lägenheter.

Med det sagt, så frågade ni ju styrelsen och ansvaret ligger därmed enligt min mening på föreningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det ursprungliga svaret från styrelsen är väldigt märkligt. Och det gör troligen att detta borde gå på föreningen.

Men nu har trådskaparen fått detta problem på halsen precis vid utflyttning. man kan betrakta brevet om utbyte av fläkt från föreningen som en sorts föreläggande som nu tydligen kommit under tiden mellan kontraktsskrivning och tillträde. Därmed ägs problemet av säljaren (TS).

OM vi antar att detta är det klassiska problemet med att man sätter en vanlig fläkt med motor i en byggnad där det finns central fläkt (finns lite varianter av problemet), så är det tveklöst så att fläkten måste åtgärdas. Och i förhållandet mellan TS och köparen, så ligger problemet på TS.

I det läget blir det tidsmässigt knepigt att börja bråka med föreningen om vem som skall betala, utbytet måste ske snarast, helst före tillträdesdagen, för att inte strula till affären. Så det är nog "bäst" att bita i det sura äpplet.

I frågan om föreningen är ansvarig eller ej, så kan den lilla passusen om "fråga i butiken" tolkas som att butiken som förväntas ha fackkunskap, borde ha informerat TS om att det behövs mer information för att svara på frågan. Den passusen kan ev. "fria" föreningen från ansvar. Det är lite av "vi vet inte, fråga en fackman".
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Styrelsen är inga expert på ventilation, dom är valda medlemmar.
Dock borde det inte vara oklart vilket ventilationssystem fastigheten är utrustad med och vilka fläktar som då kan användas.
Det kan inte vara första gången någon renoverar köket och ger sig på fläkt/vent.system.

Av egen erfarenhet så är vent.system och fläktar något som styrelsen verkligen prioriterar i fastigheter, och då ofta köps kunskap in från externa firmor för översyn/kontroll.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
lopec
Eller hänvisa frågan vidare till förvaltare som ska kunna svara på frågan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.