HEj!

Bor i vanligt radhus från 1977. Det knarrar i de flesta golv på övervåningen. Men på undervåningen så är golven håra att gå på, ligger plastmatta på golven.

1) Vad finns under golven på nedervågningen? Betong? Spånskivor?

Jag vill lägga klinker, men ifall det är spånskivor så verkar det mäckigt med grundarbetet.

2) Om det är spånskivor måste man lägga denna gipsmassa som grund?

3) Lägger man bruk sen på gipset eller limmar man klinkerplattorna?
 
Till att börja med så har jag ingen aning om vad det kan vara för något under dina golv men högst troligt en betongplatta. Om det är betong är mattan förmodligen limmad direkt på betongen.

Har du ingenstans där du kan borra ett litet hål i mattan och se vad som kommer upp? (T.ex. i något förråd eller bakom en golvlist)

Är det ingen granne som gjort något och vet av erfarenhet vad som döljer sig under?

Om det är frågan om trä under så måste man ta bort med plastmattan och golvskivan i allafall för att säkerställa att reglarna är satta med minsta CC-måttet. Kommer inte ihåg exakt men jag tror det är 300cc på reglarna och 22mm golvspån som gäller för att klara tyngden av klinkergolvet.

Vad gäller gipsmassa vet jag inte vad du menar men jag har erfarenhet av golvreglar, golvspån 22mm, gips alt. golvavjämning, värmekabel, flytspackel, (obs avsett för värmegolv!!) fästmassa och sen klinker.

Det finns de som lägger värmekabeln direkt i fästmassan men det är inget som lockar mig då man måste göra fler saker samtidigt.

Lite exempel på värmegolv hittar du här:
http://www.tycothermal.com/assets/Europe/Swedish/Document/Technical Data/3560/CDE-0696_R2.pdf

Sen finns det massor med information både på internet och på bibblan i ämnet. Var inte rädd för att fråga kakelaffären, de delar gärna med sig av sin kunskap.

Lycka till!
 
Om du har betonggolv räcker det med att ta bort plastmattan, prima golvet och lägga klinkern direkt på betongen. Har du trägolv kan det kräva att du limmar och skruvar ett lag gipsskiva på det befintliga golvet innan du lägger klinker.
 
TACK FÖR SVAREN!

Det verkar vara betong. Blir nog klinker i hallen och sen trä i övriga hallens utrymme o köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.