Ett ämne utan anledning egentligen, bara en undran.

Här om dagen på ett bygge gick jag bakom en annan hantverkare, i en korridor står en elektriker på en stege och drar upp kabel på en kabelstege i taket, den tillkapade kabeln ligger på golvet i en stor lop. Hantverkaren framför kliver inte I lopen, utan PÅ kabeln i båda stegen, i samma sekund som elektrikern dar i den, det blir tvärstopp och han vinglar till, elektrikern ropar till "Vad fan gör du" men han gick vidare utan reaktion.

Då kom jag o tänka på våra trösklar, vi monterar bla dörrar med rostfria trösklar, dom är folierade från fabrik, men folien är ett helsike att få bort när den är skadad (folk trampat/släpat saker över den) så jag drar bort den och tejpar över den betydligt hållbarare gula byggtejpen och skriver med stora bokstäver "Trampa inte på tröskeln"
Trots detta trampar 9 av 10 på tröskeln, har studerat detta flera gånger, tex när gubbarna kommer på rad från rasten, ofelaktigt trots att dörren står öppen, stegar de in för att träffa tröskeln.

Nu är tröskeln gjord för att kunna trampas på, den tar ingen skada av det, men den borstade eller blanka ytan gör den fort repig, det gäller ju även lackade eller trätrösklar.
Problemet är att vi ofta får besiktningsanmärkningar "Tröskel skadad/repig" för på besiktningsdagen ska ju allt vara nytt o fint.

I mitt eget hus har jag ek trösklar, lika breda som väggen är tjock vid ytterdörr och altan, båda ser ut som nya, av den anledningen att jag inte trampar på trösklar, utan kliver över.

Troligtvis är det ingen som tänker på den saken, man kliver nog helt omedveten, men tänk på det nästa gång, kliver ni på eller över en tröskel ??
 
  • Gilla
skugge och 3 till
  • Laddar…
Jag ändrar inte min steglängd för att undvika trösklar så det händer ju att jag trampar på dom. Har blivit mindre sen jag flyttade hemifrån då trösklarna i mitt hus har lite konstig profil så det blir ganska obekvämt att trampa på dom.
 
  • Gilla
Funkisstil
  • Laddar…
Jag har hyvlat ned alla ektrösklarna så de ligger i nivå med golven. Trampar alltså på dem utan problem.
 
Vi har tröskellöst hus, endast in till badrum och tvättstuga, kliver aldrig på tröskeln, gamla rejäla trösklar gör ont och kliva på med sockar..
 
optimum
Ja jag kliver på trösklar ibland. De är en del av golvet där man går.

Har ni problem med era produkter att de inte klarar tid fram till besiktning så får ni väl ha ett bättre skydd för tröskeln som lätt kan tas bort när allt är färdigställt. Enklare folie håller givetvis inte utan något bättre skydd vore lämpligt typ en plastskena över som håller normalt slitage. Att tänka på under byggtid kan det vara en hel del annat slitage än bara att folk kliver på tröskeln.
Se det positivt att ni kan ha en produkt som klarar byggtiden bättre. Alternativt att ni säljer med ett bättre plastskydd som kan snäppas fast på tröskeln.
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Jag ändrar steglängden. Allt för att hålla trösklarna fina :) De ser dock förjävliga ut då alla andra misshandlar dem när tillfälle ges.
 
optimum
Att trösklar tillverkas av ek och karmen av typ furu är väl för att de ska hålla bättre. Hade alla klivit över trösklar så kunde de också varit i furu.
Tror många med dammsugare släpar den över trösklarna också och inte lyfter dem när de byter rum.
 
optimum optimum skrev:
Ja jag kliver på trösklar ibland. De är en del av golvet där man går.

Har ni problem med era produkter att de inte klarar tid fram till besiktning så får ni väl ha ett bättre skydd för tröskeln som lätt kan tas bort när allt är färdigställt. Enklare folie håller givetvis inte utan något bättre skydd vore lämpligt typ en plastskena över som håller normalt slitage. Att tänka på under byggtid kan det vara en hel del annat slitage än bara att folk kliver på tröskeln.
Se det positivt att ni kan ha en produkt som klarar byggtiden bättre. Alternativt att ni säljer med ett bättre plastskydd som kan snäppas fast på tröskeln.
Nu handlar inte tråden om hur man ska skydda våra, eller trösklar i allmänhet under byggtid, utan varför man trampar på dom, eller nått annat som tex killen som gick på elkablarna.
Dörrar är ett problem på byggen, man vill få upp dörrar i ytterväggar så fort som möjligt för att få ett skalskydd, kunna låsa bygget helt enkelt. Sen kommer det gå gubbar (med gubbar menar jag killar o tjejer som jobbar på bygget) och släpas saker genom dörren i flera månader tills bygget är klart, den kommer utsättas för mer slitage är under den tiden än under resten av sin livstid. Våra dörrar är ofta nödutgångar, de kommer om allt blir bra aldrig öppnas efter byggtiden. En del byggare har fattat problemet och sätter upp tillfälliga byggdörrar, och vi sätter dit våra när bygget är klart.

Men som sagt, frågan är varför man trampar där man gör.
 
optimum
Isakare Isakare skrev:
Nu handlar inte tråden om hur man ska skydda våra, eller trösklar i allmänhet under byggtid, utan varför man trampar på dom, eller nått annat som tex killen som gick på elkablarna.
Dörrar är ett problem på byggen, man vill få upp dörrar i ytterväggar så fort som möjligt för att få ett skalskydd, kunna låsa bygget helt enkelt. Sen kommer det gå gubbar (med gubbar menar jag killar o tjejer som jobbar på bygget) och släpas saker genom dörren i flera månader tills bygget är klart, den kommer utsättas för mer slitage är under den tiden än under resten av sin livstid. Våra dörrar är ofta nödutgångar, de kommer om allt blir bra aldrig öppnas efter byggtiden. En del byggare har fattat problemet och sätter upp tillfälliga byggdörrar, och vi sätter dit våra när bygget är klart.

Men som sagt, frågan är varför man trampar där man gör.
Nej jag kliver aldrig på kablar eller motsvarande för då kan man skada dem.
Men eftersom du tog upp problemet med skador på nya trösklar så är det ett tips om att skydda dem under byggtiden.
Även hissar brukar man skydda under byggtiden då de används av byggfolk att transportera sina prylar med men ska ha en fullgod finish när bygget är klart.
 
Jag kliver på trösklar, drar även dammsugaren över dom.
Däremot kliver jag inte på elkabel / vattenslang om jag kan undvika.
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
G
Jag kliver tyvärr för ofta på mina trösklar och ångrar det enormt varje gång foten landar och jag fortsätter.. För det gör ont som satan varje gång och jag lär "mig aldrig" att ta ett kortare eller längre kliv..
 
Fulkemisten
Ett hotell jag bodde på hade en bra lösning på problemet. Jag kallar den inverterad badrumströskel.
Golvövergång med en tröskel som är lägre på badrumssidan, tänkt att förhindra snubbling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tröskel med uppåtgående kant vid badrumsdörr, sliten gulfärg på träytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt säker från tramp men kanske inte kompatibel med byggnormer för våtrum. Man får ta det goda med det onda...
 
  • Haha
  • Wow
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Det sitter såklart en golvbrunn under. Lite svårt att rengöra vattenlåset bara... :rolleyes:
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.