Magnus E K
Jag har ett rum (en gång i tiden garage) i källaren som används som tvättstuga, serverrum, förråd, "reservkök" och "verkstad". Taket är gips som nog aldrig målats om sen det byggdes 1963, guldaskig vit färg med diverse smutsfläckar och småskador. Väggar och golv har däremot målats om av tidigare ägare (kritvitt respektive mörk svartblågrön) och kommer inte åtgärdas nu.

Jag funderar på om det skulle vara snyggare att måla taket i annan färg än vitt. Eftersom väggarna är helt vita tänker jag att det kan bli för mycket vitt annars och skulle se fräshare ut med lite färg. Tänker ljusblått eller ljusgrönt. Eller blir det heltokigt? Takhöjden är ca 2,10 så man tänker lite mer på taket än i ett bostadsrum.
 

Bästa svaret

Håll dej till vitt annars krymper rummet. Man "sänker" taket med mörkare färg och det är inte så bra när det redan är bara 2,1m.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Jag tror att en väldigt ljus blå färg kan bli bra, utan att riskera att taket känns lågt.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
Tack för svar, gaia och kashieda!

Det blir nog vitt trots allt. Utöver låg takhöjd (och dåligt dagsljusinsläpp) blir färgen billigare, mindre problem om det skvätter lite på väggarna och även enklare att senare måla över med annan färg om jag ångrar mig än att göra tvärtom. Återstår bara att tömma rummet på allt flyttbart och börja spackla taket (får vänta tills vädret blir sämre igen).
 
Mikael_L
Jag håller nog med om att allt annat än vitt kan ge känslan av ännu lägre takhöjd än vitt, så det är lite riskabelt.

Dock vill jag tipsa om att inte ta alltför matt färg till taket där. Vanligtvis har man riktigt helmatt takfärg, glans 2-3.
Men helmatt färg drar verkligen åt sig smuts, och går knappt att tvätta.
Som du beskriver utrymmet och kombination med takhöjden så tror jag det är vettigt att välja en halvmatt färg, glans 20 - ungefär.
Då blir det inte ett fingeravtryck eller smutsrand så fort du bara nuddar taket och det går också lite hjälpligt att torka rent taket.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tack för svar, gaia och kashieda!

Det blir nog vitt trots allt. Utöver låg takhöjd (och dåligt dagsljusinsläpp) blir färgen billigare, mindre problem om det skvätter lite på väggarna och även enklare att senare måla över med annan färg om jag ångrar mig än att göra tvärtom. Återstår bara att tömma rummet på allt flyttbart och börja spackla taket (får vänta tills vädret blir sämre igen).
Kan man försöka att öka dagsljusinsläpp? Välj ett fönster med riktigt smal karm och båge, kanske fast förnster istället för öppningsbart, och riva bort alla buskar utanför.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
Bra tips om att välja en mindre matt färg! Det kommer nog inte bli väldigt smutsigt men ändå smart om det går att torka av.

Som tvättstuga används rummet nästan bara när det är mörkt ute och annat småfix kommer troligen också sällan ske dagtid, så fler eller större fönster skulle inte göra så stor skillnad utom enstaka tillfällen. Det finns två källarfönster idag, varav det ena är något större. Tidigt på morgonen kan solen lysa rakt in där. Det andra vetter dock mot en carport så där är det begränsat med ljus, särskilt när bilen står i carporten. (Kommer fixa bättre elektrisk belysning.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.