Har en gästtoa (dvs inte våtrum) som sett bättre dagar....för typ 20 år sedan.
Det är en målad strukturtapet på väggen i hela rummet, undantaget en yta på 30x60cm ovanför handfat där det sitter billigt vitt kakel.
Tänkte nu sätta upp mosaik och/eller kakel och vill ha lite tips på hur jag går tillväga.
Vad jag förstår går det att sätta upp direkt på strukturtapeten, men borde man ha något specialfix till det? Någon här med erfarenhet?
Strukturtapeten sitter som berg och har gjort i 20 år. Inga bubblor eller annat.

Att börja riva eller ånga ned allting känns inte som ett alternativ så det är fullt med utanpåliggande rör och kräver större ingrepp och tid än vad jag känner att jag vill lägga.
 
Vad är det för skivmaterial i vägggarna?

Det verkar finnas två skolor, där den ena inte förespråkar att kakla på träskivor alls medan den andra menar att det går bra. I så fall ska du använda ett flexibelt fix.

Ett alternativ är ju annars våtrumspanel från Fibo Trespo. De är riktigt snygga och enkla att montera.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vad är det för skivmaterial i vägggarna?

Det verkar finnas två skolor, där den ena inte förespråkar att kakla på träskivor alls medan den andra menar att det går bra. I så fall ska du använda ett flexibelt fix.

Ett alternativ är ju annars våtrumspanel från Fibo Trespo. De är riktigt snygga och enkla att montera.
Två av väggarna är gips, de andra två är betong. Som sagt är det strukturtapet/målad väv på alla väggarna och det sitter fast, således är tanken att bara sätta fix och sedan mosaik på alltihopa.
Det är ju inget våtrum så det bör ju inte vara krångligare än att kakla om i kök. Jag bara undrar över just om man kan sätta fixet direkt på väggen utan någon förbehandling och om det då fungerar med vilket fix som helst eller om någon speciell typ är bättre.
 
Ska du köra på tapeten skulle jag använt färdigblandat kakellim.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ska du köra på tapeten skulle jag använt färdigblandat kakellim.
Ok, funker det bättre än vanligt fix? Vilket märke rekommenderar du?
 
Det innehåller mindre vatten. Vilket märke som helst kommer funka.
 
  • Gilla
KriZomb
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det innehåller mindre vatten. Vilket märke som helst kommer funka.
Ok, men går jag in och läser på ex bauhaus avseende kakellim så säger den att ett av underlagen ska vara sugande, blir det då bra på en målad väv från 98, den kan väl inte räknas som sugande på samma sätt som en naken gipsskiva? Eller funkar det ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.