Jag har lärt mig att man inte ska ha diffspärr i ett bjelklag stämmer det, blev lite osäker då jag fick höra annat idag. Har man ändrat den regeln?? Vad jag fått lära mig är att man inte ska ha för att bjelklaget ska kunna andas. Det är en torpargrund.
 
Det här med torpargrunder och krypgrunder är otroligt förvirrande. Alla är ense om att det är problematiskt men har olika åsikter om vad man bör göra åt det.

Men diffspärr i bjälklaget skulle jag absolut inte vilja ha. En gammal grund behöver kunna ventilera även upp genom golvet. Möjligen blir det då problem om man vill isolera i bjälklaget med mineralull. När vi la nytt bjälklag sparade vi istället sågspåns/murbruksblandningen och la tillbara i de nya facken. I en sådan isolering kan ev. fukt vandra, vilket borde vara viktigt särskilt på sommaren då de verkliga fuktproblemen uppstår p g a kondensering i grunden när varm och kall luft möts. Sågspånet ger för övrigt bättre stegljudssiolering också även om jag antar att värmeisoleringen är bättre med mineralull. Ett annat alternativ är ekofiber eller liknande moderna träfiberbaserade isolermaterial med samma egenskaper som sågspån men bättre isolationsvärde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.