På våra vingskenor (heter det så?) som sitter längst ut på taket börjar färgen nu att flagna och jag inser att det är dax att ta tag i detta projekt. Vingskenorna är i galvad plåt (skulle jag tro).

För ändamålet har jag skaffat speciell metallfärg. I färgbutiken fick jag rådet att skrapa "allt löst" med en stålborste innan jag börjar måla. Och det är här problemet kommer in...

När jag skrapar så lossnar den mesta färgen, inte bara där det har "spruckit upp". Så det är liksom lite svårt att veta var jag ska sluta skrapa.

Ett ännu större problem är att det ramlar ner färgflagor i rabatten och gräsmattan. Hur undviker man detta? Jag har funderat på en massa olika varianter som involverar nån sorts uppsamlingspåse under borsten, dammsugare + silvertejp på borsten, etc. Eller ska man bara lägga ut en gigantisk presenning på marken, tejpad upp mot huset?
 
Redigerat:
Låter som enklare att byta vindskiveplåtarna. :)
 
M
Instämmer med föregående talare... Köp nytt, du lär få mycket svårt att få färgen att sitta kvar.., galvat är minsan inte lätt att få färg att sitta kvar på. Dessutom kostar nya inte mer än din färgbehandling..

magentis
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Det heter vindskidor alternativt vindskivor
 
ikeahantverkaren ikeahantverkaren skrev:
Det heter vindskidor alternativt vindskivor
Nja...
satta-vindskivor-1.jpg
A. Regel (fästen mot taksponten)
B. Nedre vindskiva (fästes i regeln
C. Övre vindskiva (fästes i nedrevinskiva och i trekantsregeln.
D. Trekandsregel (fästes i taksponten)
E. Vattbräda (fästes i övre vindskivan. Många väljer att bara sätta vindskivsbeslaget)
F. Vindskivsbeslag i plåt (fästes i vattbrädan eller direkt i vindskivan)
G. Takpapp (Se till att den löper upp över trekantslist och om möjligt på vindskivan)
H. Taksponten
http://www.byggvarulistan.se/byggprojekt/satta-vindskivor
 
Problemet med dina plåtar är att man har haft för bråttom med målningen. Färg fäster dåligt på färsk förzinkning, ettdera använder man en betande/etsande primer före lackeringen, eller så väntar man något år på att zinken oxiderar lite, då kan man måla direkt på zinken utan primer.
 
Rickard.
Tråden är 10år gammal.
 
Då får vi väl hoppas att plåtarna är målade med gott resultat nu.
 
Nästan dags att måla om nu iofs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.