Ska du lägga rör/slang så tycker jag att du ska använda rätt grejer, det handlar inte bara om att skydda kabeln. Gräver man i framtiden och stöter på "slangen" i marken ska man kunna se/förstå att det ligger en elkabel där, tar man "vilken slang som helst" så säger ju det inget om innehållet.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
50mm gul slang ökar chansen att spaden bara skadat ovansidan av röret och inte kabeln på botten innan man ser att det är något konstigt.

Fast jag har själv en 25mm pem-slang med blå stripe som foder för en n1xv genom bärlagret under en gång. Hållet är gjort med fiberentreprenörens jordraket och elektrikerns gula slang var för grov. Det gällde att få i något innan hålet satte sig igen. Vi kom fram till att det var en acceptabel lösning givet förutsättningarna. Resten av vägen är vanliga gula rör.
 
  • Gilla
Rolle6403
  • Laddar…
Det får bli gul slang
 
tommib
Om jag inte missminner mig så får man lägga kabel i mark utan rör. Men då är det krav på kabelbädd (som kabeln vilar på), fyllnadsmassor av en viss kvalitet och kabelmarkering. Det behöver du inte om du har ett godkänt kabelskyddsrör. Då räcker det att du gräver ner den tillräckligt djupt.

Kabelskyddsrör, färg gul (för kraft), med slät insida (roligare att dra). Sen kan man fördjupa sig hur mycket som helst i det där! "Pipelife" heter ett företag som tillverkar rör och har bra anvisningar om saken!

Men sen ser man ju kablar som är godkända för plöjning. Går inte i hopp men antar att det då går utanför standard och faller tillbaka på: "enligt tillverkarens anvisning". Det är nog mest lite grövre kablar jag sett det på.

Brukar föreskriva kabel i rör om det inte finns särskilda anledningar till att inte göra det.
 
Där missminner du nog lite, det är inga krav på "kabelbädd" eller på kvaliteten på fyllnadsmassorna däremot kan beställaren ställa krav på hur kabeln ska förläggas. Och i princip alla jordkablar (oavsett area) får plöjas ner och när man plöjer ner kabeln plöjer man samtidigt ner ett markeringsband.
 
E elmont skrev:
Där missminner du nog lite, det är inga krav på "kabelbädd" eller på kvaliteten på fyllnadsmassorna däremot kan beställaren ställa krav på hur kabeln ska förläggas. Och i princip alla jordkablar (oavsett area) får plöjas ner och när man plöjer ner kabeln plöjer man samtidigt ner ett markeringsband.
Dubbelkollade

SS4241437
Avsnitt 8 - Fyllning (här står kraven jag syftade på)

Kabelbädd anges som "förslag" och förtydligande av hur standarden kan tolkas. (som vanligt i reglerna när dom inte vågar ge klara direktiv)

Plöjning får endast ske på sådan mark där man på plöjningsdjupet kan anta att omkringliggande material inte skadar kabeln.
 
All kabelförläggning ska naturligtvis ske med omdöme, precis som allt annat elarbete. Och som alltid är det inte detaljstyrning utan det är upp till installatören att bedöma hur man ska göra i just det fallet.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Där missminner du nog lite, det är inga krav på "kabelbädd" eller på kvaliteten på fyllnadsmassorna däremot kan beställaren ställa krav på hur kabeln ska förläggas. Och i princip alla jordkablar (oavsett area) får plöjas ner och när man plöjer ner kabeln plöjer man samtidigt ner ett markeringsband.
Hur djupt tycker du att jag skall lägga den i gräsmattan på tomten. Räcker det med typ 30cm. I gul slang är den tänkt att ligga.
 
Lägg till 5 cm till 35 cm så hamnar du på ett standarddjup som de flesta spadar inte når fram till. Detta djup gäller alltså till överkant på röret.
 
  • Gilla
Rolle6403
  • Laddar…
E elmont skrev:
All kabelförläggning ska naturligtvis ske med omdöme, precis som allt annat elarbete. Och som alltid är det inte detaljstyrning utan det är upp till installatören att bedöma hur man ska göra i just det fallet.
Omdöme och sunt förnuft är som religion. I teorin bra. Men folk har en tendens att göra olika tolkningar.

Tydliga regler och beskrivningar är bättre.

Får lägga på tok för mycket tid på att medla/lösa sådana problem.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lägg till 5 cm till 35 cm så hamnar du på ett standarddjup som de flesta spadar inte når fram till. Detta djup gäller alltså till överkant på röret.
5cm är för grunt.

Enligt "kabelförläggning i mark":
35cm där jordbearbetning inte förekommer.
55cm där jorden bearbetas.

Jag påstår att djupen i regelverket är rimliga.
 
  • Gilla
Rolle6403
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lägg till 5 cm till 35 cm så hamnar du på ett standarddjup som de flesta spadar inte når fram till. Detta djup gäller alltså till överkant på röret.
Sorry, missförstod. Du menar så klart att addera till TS mått.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.