Sommarstuga. WC till septitank. BDT ut orenat i terrängen. Vill åtgärda det sistnämnda.
Vill att det ska fungera vintertid, att det ska vara billigt och att det ska vara lättskött.

Har läst om enkla gråvattenfilter med namn som Uponor Easy BDT, Matala, Biobox m fl. Hittar dock inga jämförande tester eller recensioner, utan bara tillverkarnas och återförsäljarnas beskrivningar.

Skulle vilja höra från er som har praktiska erfarenheter från dessa enkla BDT-filter. Håller de vad de lovar? Funkar de vintertid? Är underhållet hanterbart?

Vad kan rekommenderas och vad ska man undvika helt enkelt!
 
Hej!
Jag är intresserad av gråvattenlösning med samma parametrar; billig, lättskött, funkar på vintern. Har även sett på de du nämner.
jonajoh har du kommit vidare i frågan?

Tacksam för tankar!
 
  • Gilla
Hampesso
  • Laddar…
T
Jag grävde ner en Green Rock IISI H6 ifjol somras, men tog den inte i användning innan nu i våras. Så tyvärr har jag inte nån längre erfarenhet. Har i alla fall fungerat fint nu i sommar.

https://www.greenrock.fi/sv/bdt-rening/#iisi-h6

Inser nu att jag borde ta reda på hur man kontrollerar filtrer som avskiljer fetter och fasta partiklar...
 
Fick en del signaler om att underhållet/filterbytena inte var så kul på gråvatten-lösningarna. Det blev att vi slängde ut septin och fixade en slamavskiljare/infiltration för både WC och BDT istället. Dyrare förstås, men vi slipper filterbyten, slipper oroa oss för att tanken ska bli överfylld och löser BDT-problemet samtidigt.
 
T Turbo_Tail skrev:
Jag grävde ner en Green Rock IISI H6 ifjol somras, men tog den inte i användning innan nu i våras. Så tyvärr har jag inte nån längre erfarenhet. Har i alla fall fungerat fint nu i sommar.

[länk]

Inser nu att jag borde ta reda på hur man kontrollerar filtrer som avskiljer fetter och fasta partiklar...
Hej,
Ser intressant ut. Vad kostade den? Installerade du den själv, om inte vad kostade ca?
 
J jonajoh skrev:
Fick en del signaler om att underhållet/filterbytena inte var så kul på gråvatten-lösningarna. Det blev att vi slängde ut septin och fixade en slamavskiljare/infiltration för både WC och BDT istället. Dyrare förstås, men vi slipper filterbyten, slipper oroa oss för att tanken ska bli överfylld och löser BDT-problemet samtidigt.
Hej,
Jag förstår, låter skönt! Vad kostade ungefär, ink. allt?

Mvh Nicolai
 
Uppgift om 100k, men verkar landa på 120k med utredning och lov.
 
J jonajoh skrev:
Uppgift om 100k, men verkar landa på 120k med utredning och lov.
Tack! Lite för saftigt för mig just nu. Lycka till vidare!
 
T
N Nicoloyden skrev:
Hej,
Ser intressant ut. Vad kostade den? Installerade du den själv, om inte vad kostade ca?
Reningsverket kostade ca 3000€ + 200€ för trådlöst larm, så det blir väl ca 33.000-34.000 kr? Vid installationen hade jag min VVS-montör på plats, men det är ju nog mycket enkelt att installera själva. Det är ju bara att koppla in 110mm röret från huset och dra utloppet vidare till ett dike eller dyl. Det medföljde 4st ankerplattor + spännremmar som förhindrar att reningsverket "flyter" upp vid kraftigt regnväder. Men jag pumpade den direkt full med havsvatten så står det säkert på plats. Det tog väl typ 2-3h med grävare att installera reningsverket.
 
T Turbo_Tail skrev:
Reningsverket kostade ca 3000€ + 200€ för trådlöst larm, så det blir väl ca 33.000-34.000 kr? Vid installationen hade jag min VVS-montör på plats, men det är ju nog mycket enkelt att installera själva. Det är ju bara att koppla in 110mm röret från huset och dra utloppet vidare till ett dike eller dyl. Det medföljde 4st ankerplattor + spännremmar som förhindrar att reningsverket "flyter" upp vid kraftigt regnväder. Men jag pumpade den direkt full med havsvatten så står det säkert på plats. Det tog väl typ 2-3h med grävare att installera reningsverket.
Tack! Låter ganska rimligt det där. Accepterade kommunen lösningen? Har du normal skyddsnivå? Behöver den någon el?
 
T
Enligt gällande bestämmelser skulle även en enklare lösning med slamavskiljare och någon form av infiltrationsbädd accepterats, men eftersom jag har så låg tomt invid havet så skulle inte det fungerat. Därför började jag söka lösningar som fungerar med minimalt fall. Green Rock har ju endast 10 cm skillnad mellan in och ut.

Reningsverket kräver el. Jag tror det bara är någon form av enkel cirkulationspump som sätter igång ibland.
 
  • Gilla
Nicoloyden
  • Laddar…
T
Här är en bild från då vi installerade reningsverket. Vi insåg ganska sent att det faktiskt följde med 4 plattor och spännremmar för förankringen så jag hade redan gjort det "old school".... ;)

Installation av reningsverk i grävd grop med rörkopplingar och mekanisk grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nicoloyden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.