Hej,

jag tänkte köpa ett relativt billigt 100W kit (kostar runt 3000kr) och en extra 100W panel löst (kostar 1500kr) för att få ett 200W-system. Går den lösa panelen i så fall att koppla till kitet eller behöver jag istället 2 st hela kit för att få ett 200W-system?

Mono/poly solceller? Spelar det egentligen någon roll vilken typ eller är det bara att kolla på effekt och pris och välja maximal utdelning där?

Batteri? SMF/AGM etc. Vilken typ är bra för en sån här anläggning där solcellerna laddar batterierna bra på sommarn men där batterierna bara ska stå eller kanske underhåll-laddas vintertid? Vilken batterityp är mest prisvärd i alla fall? Kan 120Ah räcka för solpaneler på 200W eller är det i minsta laget? Ifall det trots allt behövs 2 batterier, finns det någon poäng med att seriekoppla dem och få 24V ifall jag ändå bara tänkt köra 12V/5V utrustning utan inverter?

Användningsområdet för systemet är lätt belysning, 5V USB laddning för en eller två enheter och sist men inte minst en 12V 50l kompressorkyl (ligger på runt 60W som jag förstår det). Kylen bör väl stå på hela sommaren och det är främst uppstarten av den på senvåren jag är orolig för vad gäller batteriurladdningen (men den kanske kan startas upp i bilen som står igång i ett par timmar).

Pristak för allt är tänkt till 6000-8000 ungefär och kolonin ligger i Skåne.


Kolonigrannen närmast mig har sen i våras installerat 2x120W paneler med 2x100Ah batterier (parallellkopplade för 12V) och har en kompressorkyl och USB-laddare men jag vet inte vad mer än så han driver, om något. Hans system har funkat bra i sommar uppgav han häromdagen men pga språkförbistring var det svårt att förstå mer än det mest grundläggande.
Ett allmänt problem i koloniområdet är att det stals en del solpaneler förra vintern men detta går väl inte att göra något åt..


En liten sidofråga: från andra länder, tex på aliexpress så säljs mängder med 100W paneler för så lite som 50 USD, varför är dessa 3 gånger dyrare i webbshoparna hemma? Är det EU-importtullar, och i så fall, är tullarna fortfarande kvar? Borde det inte bli ett rejält prisfall då de släpps (om det nu är på gång)?

https://www.aliexpress.com/item/pai...4d3a443&transAbTest=ae803_2&priceBeautifyAB=0
 
Redigerat:
100w paneler är dyra. Det blir billigare och bättre om du hämtar en 60cells "24v" panel av nån lokal försäljare. En sån kan du köpa för 1500-2000kr och de ligger på 250-280W. Du behöver en 20-25A MPPT regulator för att driva den. De färdiga kitten brukar innehålla nån dålig PWM regulator vilket betyder att du tappar 20-25% effekt ur dina paneler. Dina två 100w paneler förvandlas alltså till 75w paneler. Epever Tracer är ett exempel på prisvärda MPPT regulatorer. En 20A Tracer 2010 kostar ungefär 100-120€.

120Ah räcker inte, det som kommer att hända är att batteriet kommer att urladdas efter en par mulna dagar. Varje gång det sker så förkortar du livslängden. Du behöver åtminstone 200Ah batteri @ 12volt om du vill vara säker att kylen ska fungera problemfritt under sommarhalvåret. Ett 200Ah batteri är bättre än två stycken 100Ah i parallell. AGM batterier tål att lagras i kyla och har en låg självurladdning.
 
F Finndjävel skrev:
100w paneler är dyra. Det blir billigare och bättre om du hämtar en 60cells "24v" panel av nån lokal försäljare. En sån kan du köpa för 1500-2000kr och de ligger på 250-280W. Du behöver en 20-25A MPPT regulator för att driva den. De färdiga kitten brukar innehålla nån dålig PWM regulator vilket betyder att du tappar 20-25% effekt ur dina paneler. Dina två 100w paneler förvandlas alltså till 75w paneler. Epever Tracer är ett exempel på prisvärda MPPT regulatorer. En 20A Tracer 2010 kostar ungefär 100-120€.

120Ah räcker inte, det som kommer att hända är att batteriet kommer att urladdas efter en par mulna dagar. Varje gång det sker så förkortar du livslängden. Du behöver åtminstone 200Ah batteri @ 12volt om du vill vara säker att kylen ska fungera problemfritt under sommarhalvåret. Ett 200Ah batteri är bättre än två stycken 100Ah i parallell. AGM batterier tål att lagras i kyla och har en låg självurladdning.
Tack för svar!
Jag har inte tänkt köra med inverter då jag misstänker att totalpriset blir högre men jag kanske inte har rätt i beräkningen? Eller finns det en anledning att välja 24V även ifall jag inte tänker använda inverter? Men du kanske inte refererar till att batterierna ska köras på 24V utan bara att panelerna är specade till det?

Jag har sett en hel del billiga paneler runt 250-300W men ser de bara på grossist/installatör-sidor på nätet så som hos "solelgrossisten". Finns det några sådana här paneler för privat lösstycks-köp och i så fall, var? Hittar inget på CDON, Fyndiq etc.

Tack för tipset om att satsa på MPPT, det är klart något att överväga, och tack för tipsen om batterikapacitet.

Jag hade ett gäng andra frågor i mitt första inlägg jag söker svar på. Kika gärna på dem ifall du har möjlighet. :)
 
En liten varning (det framkommer inte i din profil var i landet du befinner dig): lösa solpaneler är stöldbegärliga. Min dotter har koloni i centrala Malmö och hennes paneler har stulits. Efter att hon fått bygglov har taket byggts om med integrerade solcellspaneler. Första testet blev positivt när installationen invigdes i veckan!
 
yonna yonna skrev:
En liten varning (det framkommer inte i din profil var i landet du befinner dig): lösa solpaneler är stöldbegärliga. Min dotter har koloni i centrala Malmö och hennes paneler har stulits. Efter att hon fått bygglov har taket byggts om med integrerade solcellspaneler. Första testet blev positivt när installationen invigdes i veckan!
" Kolonin ligger i Skåne" skriver TS i första inlägget.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Du behöver ingen inverter för att köra med 24V paneler. Det du behöver en MPPT regulator som klarar 12/24Volt. Det gör alla MPPT regulatorer vad jag vet. En MPPT regulator omvandlar själv spänningen så att det passar åt batteriet.
Du kan köra en 24volts panel till ett 12volts batteri utan problem och ta vara på hela panelens kapacitet. Det kan man inte med en billigare PWM. Med en PWM så bestämmer batteriets spänning laddningen, så fast penelen levererar 31-32volt (typiskt för en 60-cell panel) så kommer batteriet bara att laddas med 12V. Den levererar alltså bara 100 x 12 / 32 = 37,5% av laddströmmen till dina batterier.

Att beställa solceller från Kina lönar sig troligtvis inte, det kommer EU-tullar på 47% plus moms på priset.
 
Hej!
Jag lyckades inte fixa installationen denna sommar pga. anda åtaganden och siktar du på att installera till våren.

Det är helt klart 1st 250-300W panel som gäller.
Däremot har en fundering uppkommit. Som jag förstår det så går det ganska ofta att koppla på 5V utrustning på MPPT-regulatorerna, typ att det sitter ett USB-uttag direkt på. Har faktiskt inte exakt koll på vilka modeller som har det men tror att de flesta har detta. Så jag tolkar det som att det är lätt att ladda mobiltelefoner och paddor. Hur gör jag däremot med laptoparna? Har en Macbook pro och en HP Elitebook, dessa laddare är ju 220V till ~18-20V och ~60-85W.
 
Någon..?
 
  • Gilla
Nickenille
  • Laddar…
Om jag behöver ladda dator när jag är ute med husvagnen kör jag den via 12V till 230 V inverter. Jag har en billig från Biltema som hittills har räckt för mina behov. Telefonen laddar jag precis som i bilen via adapter från cigarettändaruttaget. (finns även en usb-port på invertern som jag använder om invertern driver något samtidigt som jag vill ladda telefonen)
 
Precis en sån jag har. Den ska klara kontinuerlig belastning på 150W, förlusterna kommer utöver om jag har fattat rätt. En del elektronik kan vara känslig för den modifierade sinusvågen, men jag har inte haft några problem med varken laddare till dator eller telefon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.