Hej !
Jag funderar på att behandla ett massivt furugolv med järnvitriol för att få fram lite av drivvedskaraktären. Någon som vet hur resultatet blir inomhus? Tänker på om solljus endast når vissa delar av rummet etc. Och bör jag iså fall efterbehandla med olja för smuts och fläckars skull? Är det månne någon som testat? Och om man i framtiden vill slipa och behandla på annat sätt gissar jag att det inte går, eller? Golvet är 25 mm.
//Jenny
 
Det är ingen lyckad lösning eftersom att järnvitriol är giftigt.
 
Det är ingen lyckat lösning därför att färgen kommer att nyanseras olika på grund av solljusets påverkan. Järnvitriol kommer att tränga ojämt djupt in i träplankor så det blir inte så enkelt att ta bort med slipning. Allt det du misstänker är rätt. Jag skulle nog låta bli ......
gaia
 
Hej, tack för era otroligt snabba svar! Synd, det verkar ju inte så lyckat. Känner ni till några andra alternativa metoder att få golvet att se gammalt och slitet ut? Har ett gammalt slitet golv i huvudbyggnaden och nytt golv i en tillbyggnad som ansluter till den gamla delen.

mvh jenny
 
Piska med cykelkedja? Det gör iaf antikhandlare för att patinera möbler... eller förtöj plankorna vid en sandig/klippig strandkant över sommaren :surprised:

sorry, kunde inte hålla mig...
 
Lutar inte golvet lite väl mycket då?? ::)

sorry, kunde inte hålla mig heller ;)
 
Det finns bets att köpa i en massa olika kulörer som kan göra att träet ser äldre ut. Bla finns det en kulör som gör att träet ser lutat ut.
Kolla exempelvis in www.herdins.se. En del av deras sortiment finns på Bauhaus.
 
Totte_S
Tokvarmt vatten brukar INTE rekommenderas till vård av furugolv, just för att det får träet att gråna.
Var det det du ville så testa på en planka, såpskura med varmt vatten.
Hoppas det inte är tiljor från 1700-talet du tänker behandla för då kommer snart länsantikvarien och tar dig... ;)
 
Om golvet ska oljas är det ingen bra idé att betsa det....
Då kommer du att få små fina "stigar" (ljusa om du betsar golvet mörkt och vise versa) där man går mycket, ex framför köksbänkar. Betsen tränger nämligen inte så djupt in i träet. Om man senare vill bättra på betsningen där "stigarna" bildats, så kommer även den övriga golvytan att mörkna/ljusna av betsen och därmed bli ännu mörkare/ljusare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.