Till våren kommer jag att påbörja ett länge efterlängtat projekt, att bygga min egen snickarbod/verkstad. mina förutsättningar är 7.2 * 13.2 meter med en vägg höjd på 2,6 meter och en taklutning på 38 grader. Min fundering är om jag skall använda Saxtakstolar för att få högre takhöjd i verkstaden eller använda Ramverkstakstolar för att få ett förvaringsutrymme ovanför.

Med sax takstolar blir innertaklutningen 28 grader och takhöjden i mitten blir ca 1,8 meter extra. d.v.s. 4,4 meter vilket kommer kännas rymligt. Om jag väljer ramverkstakstolar så kommer jag att få ett loft med bredden 3,75 meter och en takhöjd på ca 2,2 meter en tredjedel i mitten och ner till 1,2 meter på sidorna och ca 12,6 meter långt. d.v.s. ca 45 kvm loft. Men takhöjden nere i verkstaden blir då bli ca 2,55 färdig takhöjd.

Alternativ tre är en blandning med en del loft och en del med Öppet upp i nock...

Det är en helt dedikerad snickarbod/verkstad så ingen hänsyn till andra användningsområden behöver göras. vad är fördelarna med de olika lösningarna med loft vs högre tak ? Tyvärr kan jag ju inte få allt! :)
 
med ramverket får du ju ett jättefint virkesförråd längs sidorna uppe
 
M Mats skrev:
med ramverket får du ju ett jättefint virkesförråd längs sidorna uppe
Det hadde jag inte tänkt på, tack för input :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.