Omsorg om detaljerna, stora fönsterytor, ett helgjutet golv som löper ända ut i trädgården och gör uteplatsen till det förlängda vardagsrummet. I det här huset i skånska Ljunghusen av arkitekt Martin Ronander hänger allt ihop i skön harmoni.

Du kan läsa artikeln här: Inne och ute i skön harmoni i Ljunghusen
 
Skorstenen som värmer naturen? Snygg men opraktisk. Nej, tack.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Fadai
En till synes hopplöst liten och smal tomt, ändå blir det som en oas. Trä och grönska skapar en helhet som gillas av mig. Sen beror det säkert på hur bilderna tagits, vinklar etc.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Fint hus med väll genomtänka detaljer och helhet. Trädgården hänger ihop bra med huset. Lite opraktiska småsaker som handfatet och bänken i badrummet, men det ser ju intressant ut. Ser gärna fler sådana här byggnader.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
O olleg07 skrev:
Skorstenen som värmer naturen? Snygg men opraktisk. Nej, tack.
Det står att det är en öppen gasspis så skorstenen är mer av dekorativ art / mys / stämning. Sen är dagens skorstenar väldigt bra isolerade, här är den bara klädd med dekorativ sten. Man kan ta på skorstenar idag utan att bränna sig när det är stålrör, är ju sällan en skorsten muras som förr där värmen lagras i murstocken eller med oisolerade stålrör inne i rummet för att få strålningsvärme. Men så klart vill man vara praktiskt och ta tillvara på värme ska man bygga en murstock mitt i huset och helst ansluta en kakelugn eller stor täljstenskamin eller en rejäl gjutjärnskamin med oisolerad skorsten upp till taket.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Snyggt och sparsmakat. Gillar!
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Härligt med ett modernt hus som verkligen känns genomtänkt, med anpassade dolda lösningar -- det är ju det här man vill att en arkitekt ska lösa. Det är för mig obegripligt varför inte fler döljer stuprör och andra nödvändiga (men ack så fula) delar som förtar mycket av intrycket när man nu ändå kostar på ett bygge på flera miljoner. Bra jobbat att få en skyddad trädgård mitt i villasmeten på Falsterbonäset, där tomterna i regel är små och svåra att göra någonting vettigt med.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Jag misstänker att man kan förflytta sig näck från bastu till hus - om det nu är vintertäckta häckar och det är ju positivt! Jag ser bara 2 negativa sidor med huset och det är öppet till nock (som jag personligen inte gillar) och inbyggda stuprännor (som på sikt kan orsaka problem). Köper egentligen heller inte (smal) trapp utan handledare - där min arkitekt fann mycket smidigare lösning.
Annars skulle jag mycket väl kunna flytta in i detta hus!
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Härligt genomtänkt hus! Tycker priset inte är så farligt, produktionskostnaden är nog bra hög.
 
Ett ovanligt genomtänkt hus, i synnerhet med tanke på den lilla smala tomten.
Dock inte helt invändningsfritt.

Stora glasytor ger naturligtvis ett enormt ljusinsläpp och bör väl inte ligga rakt åt söder. De ger också enorm insyn om det inte åtgärdats på annat sätt. Mycket att putsa och försämrad isolering är det i vart fall.
Det är lite intressant att när man talar alltmer om nollenergihus, ja, till och med om plusenergihus, då är fönstren större än någonsin …
Inbyggda stuprör ger ett extra rent utseende, men är det värt risken?

Glättade betonggolv har blivit en modefluga och går väl att försvara om man har golvvärme. Jag minns dock med saknad korkoplastgolven som var så behagligt mjuka att gå på, dessutom slitstarka och halkfria.
Noterar att det finns några skjutdörrar, vilket är praktiskt.

En roligt utformad entré med förvaring direkt till höger. (Jag hade nog dock lagt ut effektivare entrémattor.)
Badrum nära entrén är viktigt, men hur många dörrar är där egentligen? Tre? Redan två är en för mycket att hålla reda på.
Jag hade nog skippat torkskåpet och istället haft tumlare. Frotté (och kuddar) bör definitivt tumlas. Hängtorka kan man göra lite varstans.

Rejält sov-/arbetsrum med klädkammare.
Vardagsrummet är luftigt, men styrs upp lite av den vackra öppna spisen, med tanke på möbleringen. Jag gissar att tv och ljud huserar på övervåningen. En så påkostad historia som den öppna spisen hade jag nog gjort mer energieffektiv än att bara låta den tjäna som prydnad.

Köket verkar mycket praktiskt med sin lite avskärmade men ändå öppna kontakt med matdelen. (Den snygga avdelaren går att komplettera med skjutdörrar om man vill kunna skärma av ännu mer.)
Jag kommer dock aldrig att förstå varför man vill ha trä i ytor som kommer att utsättas för väta och hetta. "Jo, men det är ju så snyggt!" Hur länge då? För det är väl inte meningen att arbetsytor ska behöva skyddas extra?
Och behöver verkligen det stora fönstret gå nästan ända ner till golvet?
Snygga stolar, förresten.

Jag köper inte argumentet att trappan gjorts smal för att slippa handledare. Att den är indragen i rummet är väl nödvändigt med tanke på taklutningen i överplanet, men det skapar också oanvändbara prång. (Men man kan kanske inte få allt.)

Övervåningen har två sällskapsrum, vilket känns lite onödigt. Det ena må väl vara för tv och musik, men det andra? Bibliotek?
Bra sovrum med rejäl garderobsvägg.
Rejält badrum med rejäla fönster. Den här retrotrenden med fristående badkar ser trevligt ut i katalogerna, men hur gör man med duschdraperier och handtag att hålla sig i?

Den lilla tomten verkar mycket välplanerad och ger minimalt trädgårdsarbete bortsett från en välanvänd häcksax.
 
Tittar och tänker att det är fina bilder och många genomtänkta saker sen inser jag amen vänta, det här är ju huset som av grannarna kallades "skammens hus"!

Det ligger vääldigt när granntomt, kommer ihåg vi var och tittade utanför och det var onekligen svårt att förstå hur bygglovet hade gått igenom då det kändes som det ytterväggarna mellan grannarna bara bildade en korridor. Vet faktiskt inte hur tvisten slutade men det var ingen bra grannsämja där ett tag iaf ;)
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.