Hejsan alla fantastiska Byggahus:are!

Jag och sambon har gått i husplaner det senaste året och har nu börjat beta av lite husvisningar. De tidigare vi varit på har varit mest för att börja känna på vad vi vill ha och vad vi inte vill ha. Vi har nu fått en möjlighet om att köpa en bostad privat i ett vackert och lugnt villaområde. Det säljs av en person för dennes pappas räkning då han numera bor på ålderdomshem.

Huset byggdes 1980 och är en enplansvilla på 140kvm med tillhörande carport och är nivå 2 besiktigad av anticimex. Överlag har den teoretiska livslängden på det mesta uppnåts. Ytskick, badrum, tak, fönster etc.
Men huset är väldigt tilltalande och vi är intresserade. Ytskikt, lägga golv, riva någon vägg gör vi själva men inte större arbeten som tak, badrum etc.

Detta hus är byggt med tryckimpregnerade syllar direkt på platta i ytterväggar. Just detta är en punkt som får oss att dra öronen åt oss då den är med i besiktningsprotokollet (bifogar bild). Dessa syllar har vid en provborrning en uppmätt fuktkvot på 16% och ingen lukt kan kännas.

Hur skall man resonera kring detta?
Förstår att det är ett jättestort ingrepp att göra om man skall låta fackman byta alla yttersyllar. Var i kontakt med ett företag som är inriktade på detta och dom räknade på 2-2500kr per meter för syllar och rekomenderade även att samtidigt byta till ventilerat golv som även detta är en kostnad på 2,5-3500 kr per kvm.
Sida ur ett besiktningsprotokoll med text och en bild som visar en provborrning i en tryckimpregnerad syll för fuktmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undrar även hur mycket jobb det är att riva ner ett spänntak och sätta ny form av tak på en ganska stor yta i form av öppet vardagsrum+hall.

Bifogar även en länk på fullständiga besiktningsprotokollet, skulle vara guld värt om ni byggahus:are skulle vilja skumma igenom det och komma med synpunkter på det. Om ni undrar något mer så svarar jag mer än gärna utförligare nedan i tråden.

Mycket hänger dock på priset och vad dom kan tänka sig att gå ner. Villorna går för runt 1,5-2,5'' här och önskvärt är att kanske få ner det till 1,4'' med tanke på allt som behöver göras. De önskar få 1,8'' vilket jag tycker är på tok för mycket med tanke på vad som behövs göras. Vad tycker ni?

Besiktningsprotokoll: https://drive.google.com/open?id=1j87mT2FFq8WJ9yCUoi781pQWBQYMAdCb

Tusen tack på förhand och Trevlig helg!
 
Hemmakatten
Spänntak är inget man som privatperson sätter upp. Men du kan dregla o sätta glastak eller annat i stället.

Syllarna behöver du inte byta, de är ju torra och fina. Företaget du var i kontakt med försöker sälja in jobb hos dig. Och varför skulle det behövas ventilerat golv? Du har ju inga fuktproblem.
 
Redigerat:
N
Ja du. Gränsvärde är 17% så bara du har koll på de så är de nog lugnt.
.
Om du tar ner listen där så kan du se vart de mätt.
 
N
Jordfelsbrytare saknas. 3-4000kr.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Tusen tack för svar.
@Hemmakatten tänkte mer om man river ner spänntak och antingen gipsar taket eller om det eventuellt sitter pärlspont under(?)
Du tycker inte yttersyllarna som är impregnerade är ett bekymmer då? Trots att det är nära gränsvärdet 17%.

@Nybergzzz
Hur menar du tar ner listen? Det är väl borrat rakt ner till syllen och den är väl mätt mitt i (hoppas jag), så den skall mätas.
Jordfelsbrytare är ett måste givetvis.

Vad tycker ni överlag om protokollet?

Tack än en gång för svar
 
Det är ju som sagt en hel del som behöver göras. och det kommer att kosta avsevärt mer än din tänkta prutning.

De där syllarna, det är möjligt att det inte blir problem, men jag personligen skulle vara orolig för det "hela tiden". Det är en riskkonstruktion som har skapa sjuka hus under mååånga år. Men alla hus blir inte sjuka av det.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är ju som sagt en hel del som behöver göras. och det kommer att kosta avsevärt mer än din tänkta prutning.

De där syllarna, det är möjligt att det inte blir problem, men jag personligen skulle vara orolig för det "hela tiden". Det är en riskkonstruktion som har skapa sjuka hus under mååånga år. Men alla hus blir inte sjuka av det.
Absolut är det så. Och det är lite så vi tänker också. Svårt när mycket av marknaden består av just dessa hus. Alla årtal har ju sina barnsjukdomar, så är det absolut.

Mycket att väga in, helt klart.
 
N
T torbrand skrev:
Tusen tack för svar.
@Hemmakatten tänkte mer om man river ner spänntak och antingen gipsar taket eller om det eventuellt sitter pärlspont under(?)
Du tycker inte yttersyllarna som är impregnerade är ett bekymmer då? Trots att det är nära gränsvärdet 17%.

@Nybergzzz
Hur menar du tar ner listen? Det är väl borrat rakt ner till syllen och den är väl mätt mitt i (hoppas jag), så den skall mätas.
Jordfelsbrytare är ett måste givetvis.

Vad tycker ni överlag om protokollet?

Tack än en gång för svar
Golvlisten.Jag har ett hus ifrån 1976.jag är ingen expert på syl men..
 
Fick idag lite svar och dom har satt utgångspris 1,8 privat, utan mäklare. Kunde sträcka sig ner till 1,7.

Detta kommer göra att huset blir ointressant till denna summan då ALLA stora renoveringar behövs göras. Hade vi hamnat neråt 1,5 hade jag nog kunnat börjat diskutera.

Vad tycker ni, orimligt?
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
A
T torbrand skrev:
Fick idag lite svar och dom har satt utgångspris 1,8 privat, utan mäklare. Kunde sträcka sig ner till 1,7.

Detta kommer göra att huset blir ointressant till denna summan då ALLA stora renoveringar behövs göras. Hade vi hamnat neråt 1,5 hade jag nog kunnat börjat diskutera.

Vad tycker ni, orimligt?
Ta lite i beräkning vart det ligger osv också. Hur utvecklingen ser ut, du kanske får göra stora renoveringar men det kanske gör huset attraktivt på sikt och så småningom går värdet om investeringen
 
Herman19 skrev:
Ta lite i beräkning vart det ligger osv också. Hur utvecklingen ser ut, du kanske får göra stora renoveringar men det kanske gör huset attraktivt på sikt och så småningom går värdet om investeringen
Absolut är det så. Vi har en liten 8 månaders också vilket är relevant i frågan. Men frågan är hur mycket som är AKUT i kåken. Vi känner att syllbyte och tak vore skönt att ha gjort så kan man fokusera på ytskikt sen.

Kåkarna i Skara går för mellan 1,6-2,5. Övre segmentet är då nästan gjort allt.
 
A
T torbrand skrev:
Absolut är det så. Vi har en liten 8 månaders också vilket är relevant i frågan. Men frågan är hur mycket som är AKUT i kåken. Vi känner att syllbyte och tak vore skönt att ha gjort så kan man fokusera på ytskikt sen.

Kåkarna i Skara går för mellan 1,6-2,5. Övre segmentet är då nästan gjort allt.
Ja har man en liten filur blir det ju helt ändrade förhållanden till tid. Men har du hyfsad kunskap själv och kan hålla lite koll på saker brukar det inte vara några större problem. Finns ju folk som får panik av en minifläk svart mögel medans andra håller det torrt och ser till att det aldrig sprider sig... Som tidigare nämns så gör avvägning hur akut saker är och hur realistiskt det är för er att åtgärda det inom tidsspannet.
 
Herman19 skrev:
Ja har man en liten filur blir det ju helt ändrade förhållanden till tid. Men har du hyfsad kunskap själv och kan hålla lite koll på saker brukar det inte vara några större problem. Finns ju folk som får panik av en minifläk svart mögel medans andra håller det torrt och ser till att det aldrig sprider sig... Som tidigare nämns så gör avvägning hur akut saker är och hur realistiskt det är för er att åtgärda det inom tidsspannet.
Skulle nog säga att måttlig kunskap och händighet finns hos både mig och även en del kunskap i omgivningen.

Om jag hänvisar till besiktnings protokollet, att tak-samt nockpannor nästan inte ligger omlott. Antar att det är klokt att resonera att taket bör bytas inom en snar tid även om pannorna kanske är friska och vinden var väldigt torr ren och fin.
 
A
T torbrand skrev:
Skulle nog säga att måttlig kunskap och händighet finns hos både mig och även en del kunskap i omgivningen.

Om jag hänvisar till besiktnings protokollet, att tak-samt nockpannor nästan inte ligger omlott. Antar att det är klokt att resonera att taket bör bytas inom en snar tid även om pannorna kanske är friska och vinden var väldigt torr ren och fin.

Jag brukar passa mig för att kommentera hur jag tänker kring saker jag vet att den uppenbart kommer få min kommentar hatad och överöst med folk som "vet bättre" Men det är ju en ganska enkel grej att lösa, om vinden är torr och fin så finns inga täcken på att fukt tar sig in, och pannornas funktion är ju att skydda taket. Är pappen hel och fin (vilket den verkar vara) så är det inget direkt problem än, och då har du tid på dig innan du behöver göra någonting. Alternativet är ju att du går upp en helg och tvättar av taket och i samma veva justerar plattorna så det ligger som det skall. Om vi säger att skarven på pannan är lite förskjuten men ändå inte glipar till nästa så finns ju funktionen där men att det är en utsatt del.

Kort sammanfattning, om vinden är torr och fin och sponten inifrån ser fint ut, ta en snabbkik på takutsprånget och gör bedömning där om du behöver byta tak eller ej. Ser allt fint ut där skulle jag nog våga påstå att du inte behöver byta tak på ett par år.
 
Herman19 skrev:
Jag brukar passa mig för att kommentera hur jag tänker kring saker jag vet att den uppenbart kommer få min kommentar hatad och överöst med folk som "vet bättre" Men det är ju en ganska enkel grej att lösa, om vinden är torr och fin så finns inga täcken på att fukt tar sig in, och pannornas funktion är ju att skydda taket. Är pappen hel och fin (vilket den verkar vara) så är det inget direkt problem än, och då har du tid på dig innan du behöver göra någonting. Alternativet är ju att du går upp en helg och tvättar av taket och i samma veva justerar plattorna så det ligger som det skall. Om vi säger att skarven på pannan är lite förskjuten men ändå inte glipar till nästa så finns ju funktionen där men att det är en utsatt del.

Kort sammanfattning, om vinden är torr och fin och sponten inifrån ser fint ut, ta en snabbkik på takutsprånget och gör bedömning där om du behöver byta tak eller ej. Ser allt fint ut där skulle jag nog våga påstå att du inte behöver byta tak på ett par år.

Tusen tack för din input. Det uppskattas!

Det som gör mig lite kluven är dock det här med yttersyllarna. Hur orolig bör man vara?
I dagsläget finns ingen lukt och fuktkvoten ligger på 16% vid provborrningen i ytterväggsyllen.

Å andra sidan så är denna konstruktion aktuell i alla hus från 70 och 80tal..

Han på Anticimex sa att det kan vara lite missvisande att mäta i tryckimpregnerat material (?) Förstod inte vad han menade med det dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.