Hejsan,

Skall dra vatten i badrummet, till dusch, badkar, toalett och värme till handuks tork.
Vilket PEX skall jag andvända? Kan jag dra samma till handukstork som kopplas på befintligt värme system?
 
Det finns rör som har extra isolering och är syretäta. Den typen bör användas till värmesystem för att minska mängden syre som kommer in in rören och rostar elementen innifrån. Samma typ går att använda till vattenrör men tillför ingen nytta.
 
T toolman77 skrev:
Det finns rör som har extra isolering och är syretäta. Den typen bör användas till värmesystem för att minska mängden syre som kommer in in rören och rostar elementen innifrån. Samma typ går att använda till vattenrör men tillför ingen nytta.
Typ uponor combipex?
 
R ruffrider skrev:
Typ uponor combipex?
Combipex är ju till både värme och tappvatten så de ska funka fint.
Det är inte rören till värmen som är det kritiska, det är att de ska vara godkända för tappvatten (högre tryck)
 
P petererlandsson1194 skrev:
Combipex är ju till både värme och tappvatten så de ska funka fint.
Det är inte rören till värmen som är det kritiska, det är att de ska vara godkända för tappvatten (högre tryck)
Okey! Så det som jag väljer till tappvattnet kan jag även andvända å dra 10m till handukstorken?
 
R ruffrider skrev:
Okey! Så det som jag väljer till tappvattnet kan jag även andvända å dra 10m till handukstorken?
Ja, om det är specat för att vara både till värme och tappvatten som tex Combipex är.
 
Tack tack! Passar combi pex i LK väggbock fixturer? Är väl 20x25 skydds röret på combipex också
 
Det är ju olika krav för värme och tappvatten. Tappvatten måste klara högre tryck och värme måste vara syretätt. Så du behöver ett rör som lever upp till båda kraven.
 
  • Gilla
ruffrider och 1 till
  • Laddar…
Okey.
Har kvar LK golvärme slang 16mm så om jag kör det i skydds rör till handuks tork, blir det rätt då?
Sen köper jag LK pex rör i rör för tappvatten.
 
R ruffrider skrev:
Okey.
Har kvar LK golvärme slang 16mm så om jag kör det i skydds rör till handuks tork, blir det rätt då?
Sen köper jag LK pex rör i rör för tappvatten.
Sen LK:s väggbockfixturer, hade nämligen ett gäng sånna liggandes sen tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.