TCM skrev:
Vespaman:

Såg i en annan tråd att du höll på att rippa till flac just nu - bra val. Håller själv på och börjar närma mig 1000 album och ser snart slutet.

Trevlig lyssning!   ;D
:) Jag tror jag är någonstans runt 500, tur att man kan sitta o surfa o lyssna på musken under tiden. Det man upptäcker är att man lyssnar mer på gamla skivor med denna typ av lösningar, eftersom det är lättare. Dock har jag inte "följt med" med album art i samma utsträckning, där ligger jag kanske på 250, så det blir snart en album-art-dag. Svenska skivor brukar det vara knepigt att hitta albumart på, dessutom, så dom får nog vänta till senare.

 
IoI skrev:
Vespaman:
Sonos verkar vara så nära mitt i prick för mig som man kan komma! Enda nackdelen skulle vara priset då - det blir många sköna slantar för att komma igång. Var köpte du dina prylar? Direkt via nätet eller från någon svensk återförsäljare?
Japp, helt billigt är det inte. Men frihet kostar!  ;) Om man lyssnar mycket på musik, så får man väl slå ut kostnaden på några år för att övertyga sig själv.  ;D

Jag köpte mina grejjor från Hifiklubben på flemminggatan i stockholm, eftersom dom hade dom hemma; när jag väl bestämt mig ville jag ha grejjorna på direkten..
Vet att det har varit en hel del snack på sonosforumen om att plocka grejjorna direkt från usa, men för min egen del tyckte jag inte att det var värt besväret.

- Micke
 
vespaman skrev:
[quote author=TCM link=1144149525/60#70 date=1146389674]Vespaman:

Såg i en annan tråd att du höll på att rippa till flac just nu - bra val. Håller själv på och börjar närma mig 1000 album och ser snart slutet.

Trevlig lyssning! ;D
:) Jag tror jag är någonstans runt 500, tur att man kan sitta o surfa o lyssna på musken under tiden. Det man upptäcker är att man lyssnar mer på gamla skivor med denna typ av lösningar, eftersom det är lättare. Dock har jag inte "följt med" med album art i samma utsträckning, där ligger jag kanske på 250, så det blir snart en album-art-dag. Svenska skivor brukar det vara knepigt att hitta albumart på, dessutom, så dom får nog vänta till senare.

[/quote]


Ja, det är ett ganska tungt jobb, men det är det värt. Jag håller med totalt, jag har börjat lyssna mycket mer på musik igen (nästan som i gamla dar).

Tyvärr gjorde jag en tabbe under en ganska lång tid när jag började rippa mina skivor. Jag rippade dom till wav med EAC ( http://www.exactaudiocopy.de/ ), sen använde jag FLAC-frontend ( http://members.home.nl/w.speek/flac.htm ) för att konvertera filerna till flac - mycket dumt. Det ställde till det i taggarna - alla filer fick taggen "Titel" av typen "Aphex Twin - Windowlicker" istället för bara "Windowlicker". Så nu sitter jag och ändrar det för hand... blä. Mp3tag ( http://www.mp3tag.de/en/ ) är tack och lov ett bra program att jobba i. Nu för tiden låter jag EAC kalla på flac istället. Till FLAC-frontends försvar ska jag dock säga att det är ett bra program att använda när man ska konvertera enstaka filer.

Album art har jag en så länge inte brytt mig om. Jag har tittat lite på att använda MediaMonkey ( http://www.mediamonkey.com/ ) som hämtar infon från Amazon, jag vet inte om det är det bästa alternativet?
 
Tyvärr gjorde jag en tabbe under en ganska lång tid när jag började rippa mina skivor.
Eländes elände sa du säkert när du insåg detta?  ;D Jag hoppas sannerligen att jag inte behöver göra detta jobb en gång till. Jag gjorde något liknande, jag började rippa till 320 kbit mp3 i höstas, innan jag köpte min sonos, innan jag fattade vad jag ville ha. Hann väl med en hundrafemtio skivor innan jag såg ljuset (i form av flac).

Har inte mer än skummat windowsprogrammen för att hantera allt detta, kör bara windows i undantagsfall här hemma. För linux kan jag iaf rekommendera KAudioCreator för att rippa+flac:a, och sedan tycker jag det är enklast att använda amarok för att hämta albumart, men det finns ju några att välja mellan.  :)
Problemet är ju att svenska skivor sällan finns på amazon, iaf inte de jag lyssnar på. Så antingen får man väl ta hem dessa manuellt från cdon eller scanna dom manuellt.

- Micke
 
TCM skrev:
Album art har jag en så länge inte brytt mig om. Jag har tittat lite på att använda MediaMonkey ( [länk] ) som hämtar infon från Amazon, jag vet inte om det är det bästa alternativet?
Jag vill bara väcka den här tråden för att tipsa om ett program. Jag hittade Album Art Aggregator [ http://team.thenexusnet.com/nexus/AAA/ ] som fungerar mycket bra. Enda problemet är, precis som vespaman säger, svenska skivor. Där får man försöka manuellt.
 
Gojan skrev:
Såg ju välidgt trevlig ut men 10.000:- utan hårdiskar kanske var i saftigaste laget.

Ni andra som har byggt egna dedikerade filservrar hemma. Vad har ni använt?

/Gojan
Hos mig är det linux som gäller. Kör nu med "ClarkConnect 4.0" www.clarkconnect.com som jag använder som Firewall, DHCP-server, DNS server, WebServer, FTP-server, Bildgalleri, Filserver (Samba) mm. Funkar klanderfritt med hög nätverkssäkerhet.
4 diskar a 320GB
Pentium III @ 1.055 GHz
384 MB minne (var allt som BIOS:et klarade av)

Gjorde denna av en gammal dator som började bli till åren.
Skulle valt en mini-itx lösning idag med två nätverkskopplingar för att kunna ha DHCP server och firewall funktionaliteten smidigt (en "mot internet" och den andra till LAN:et)
Typ:
"VIA EPIA EK 10000G Dual LAN Motherboard" eller "VIA EPIA EK 8000EG Fanless Dual LAN Motherboard"

Finns en del roliga projekt att titta på om man går till http://www.mini-itx.com

 
Jag hade nog inte vågat ställa en burk som kör så många tjänster direkt mot Internet, men å andra sidan är jag kanske lite arbetsskadad. :-?
 
Rogz skrev:
Jag hade nog inte vågat ställa en burk som kör så många tjänster direkt mot Internet, men å andra sidan är jag kanske lite arbetsskadad. :-?
Är bara webservern och VPN tunnel (glömde det i mitt inlägg) som går mot internet...och inte ens direkt. SNORT är aktiverat på burken.
Har kört "elak" nessus test www.nessus.org både från "internet" NIC:en men även från LAN:et och det var en av de grönaste nessus rapporter jag sett.
 
Sweet!

Jag funderade på att köra med smoothwall, men jag kanske skulle lika lite på clarkconnect innan jag bestämmer mig. :)
 
Jag tänkte sätta upp en filserver och har fungerat på en nas, drömmen är en Infrant ReadyNAS men priset sätter stopp för den drömmen för tillfället. Har kikat lite på synology 101j också, den verkar trevlig.

En mini-itx lösning med ett via epia moderkort vore en tänkbar lösning också.

Huvudapplikationen är att vara backup för arbetsfiler, evt filserver till en TVIX mediaspelare också. Vill kunna accessa mina arbetsfiler från Internet enkelt och säkert.

Servern kommer att stå i klädkammaren så det är bra om den är förhållandevis liten och ganska tyst. Jag föreställer mig att aktiv diskanvändningstid hamnar på cirka 1-2h per dag (inklusive backup).

Har idag ADSL från Spray (2mb) och använder en Zyxel 650 router med inbyggt ADSL modem. Satsar jag på en Via lösning så blir det nog ett moderkort med dubbel lan så att jag kan ersätta routern, då den idag ibland inte orkar med att släppa fram IP-telefonin vid hård belastning (QOS funktionaliteten fungerar inte så bra).

Någon som har tips på produkter och inköpsställen (inom EU)? Har sett att komplett säljer Via, såg dock inget chassi jag gillade där. Det behöver inte vara snyggt bara hyfsat kompakt.
 
Jag byggde en router burk baserad på ett mini-itx kort och den fungerade fint fram till dess att det 4portars nätverkskort jag hadde i den la av (troligen åskskada).

Nu byggde jag ju chassiet till den själv så jag har ingen bra låda att rekomendera så där rakt av om du inte kan tänka dig att modifiera lite.

Kan du tänka dig det så går det i princip bra med vilken atx eller matx låda som helst. Det man behöver göra är att ordna fyra fästen för moderkortet. Själv löste jag detta genom att borra hål för m3 skruv genom plåten och sen montera 2? muttrar på ovansidan som distanser inann jag la dit moderkortet och fäste med en tredje mutter
 
Jag har en gammal micro desktop låda från at-eran i källaren, kan ta en titt på hur den ser ut. Ett mini-itx går i den iallafall.

Tack för tipset!

Har själv tappat några nätverkskort till åskan, extra surt när det är integrerat på moderkortet.
 
Moderkortsintegrerat och åska är en mycket otrevlig kombination.
4 Ports serverkort och åska var inte helt bra det heller.
Har nu flyttat det hela till en annan burk där jag har fler kortplatser så att jag kunde trycka i vanliga kort istället. ca 100 kr styck är bättre än 2000 plus moms ......
 
Om ni har ADSL så kan ni montera ett teleskydd på inkommande teleledning.Då slipper ni sådana problem.Har haft det i två år och aldrig några problem med åska (grannen är inne på sitt tredje ADSL modem pga åska och envist hävdande att överspänningsskydd är dyrt och verkningslöst)

Kalsipper
 
Det beror väldigt mycket på vad det är för skydd och hur nära träffen tar.
De små åskskydd som finns att köpa i elbutiker och dylikt klarar enbart en svag träff på långt avstånd.

På lite mittimellannivå hammnar ups:er med inbyggda åskskydd

Ska man klara en kraftigare träff så behöver man grov mellan och finskydd integrerade med husets el och telesystem.

I mitt fall är det tveksamt om ens det hadde räckt då den träffen satt på ca 100 meters avstånd, kabelvägen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.