Hej experter,

Har en Husqvarna/Electrolux QT3255FX frys inköpt 2012 som börjat bråka. Har följande problem:

1. Ojämn/dålig kylning. Har lagt in en termometer i frysen och oftast visar den lägre än inställd temperatur. Ibland tappar den helt och går ner till mellan -10 och 0 grader (inställd på max temp -24). Nu i veckan gick larmet och när jag tittade på termometern visade den +2 grader...

2. Har tidigare haft missljud från fläkten. Misstänkte att detta berodde på isbildning då missljudet minskade i frekvens när fläkten varvar ner. Detta var innan jag satte in en termometer så osäker på faktisk temperatur.

3. Detta skall vara en frostfri frys men det har bildats is i taket på frysen (under kylpaketet). För några månader sedan stängde jag av frysen helt i 1 dygn för att få bort isen. Nu är den alltså tillbaka. När den var ny behövde detta aldrig göras.

Så vad har jag gjort då?

1. Frysen har varit nedstängd i ett dygn.
2. Jag har följt instruktionerna på https://erik.stallbacka.com/meka-frysbox/. Hela kylpaketet är isfritt. Fläkten har jag tagit loss och ställt fritt på en glashylla. När jag startar upp frysen och stänger dörren startar fläkten och är tyst (inga missljud alltså).


Nu har jag inga idéer om hur jag kan gå vidare och behöver er hjälp då jag trodde att fläkten var kass.

Vad kan jag göra mer?

EDIT: Såg nu att instruktionerna från länk ovan faktiskt är från detta forum ;-)

electroluxaren skrev:
byta fläkt!
kul jobb
tar väl en timme första gången man gör det
en kvart efter träning
det mesta jobbet ser man inte vad man gör utan känner sig fram
  1. bryt strömmen
  2. töm frysen helt
  3. ta bort luckor och hyllor
  4. ta bort plåtarna i ryggen
  5. ta bort elkontakten till vänster
  6. ta bort skruvarna i taket i framkant
  7. nu börjar det roliga
  8. dra ut hela enheten framåt 10cm utan att förstöra kylrören
  9. sänk framkanten 15-20cm
  10. ta bort den vita isoleringen utan att skada den måste återmonteras
  11. nu blir det vasst räkna med blodvite
  12. lossa elkablarna i fläktkåpan syns ej
  13. lossa fläktens el anslutning syns ej heller
  14. dra upp fläkten
  15. montera den nya fläktens el anslutning syns ej
  16. montera fläkten
  17. montera isoleringen
  18. tryck tillbaka enheten på plats
  19. se till att avfrostningsröret ligger rätt syns ej heller
  20. sätt tillbaka skruvarna i taket
  21. montera ihop elkontakten kolla noga att det blir rätt
  22. sätt tillbaks inredningen osv.
 
Redigerat:
A
du kan inte se om paketet är isfritt utan att ta bort detta
risken är att om det inte är rent på is så kommer fläkten frysa fast igen
två dygn med öppen dörr och sladden ur är ett minimum
 
  • Gilla
cavedive
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
du kan inte se om paketet är isfritt utan att ta bort detta
risken är att om det inte är rent på is så kommer fläkten frysa fast igen
två dygn med öppen dörr och sladden ur är ett minimum
Du har helt rätt, när jag slet ut fläkten idag kände jag på rören vid flänsarna och de var fortfarande svala efter knappt 1 dygns avstängning. Imorgon kl. 15 har skåpet varit strömfritt i 2 dygn, tänkte slå på det igen då. Om jag minns rätt så var frysen avstängd i mindre än 1 dygn sist...
 
Jag lät skåpet vara strömfritt i knappt 3 dygn (sladd urdragen). Startade upp det, och allt såg bra ut i ett par dagar. Nu dag 3 hörs ett vagt skorrande ljud från frysen. Öppnar jag dörren slutar det, stänger jag dörren startar det igen.

Jag provkörde fläkten då jag demonterat den, inga missljud alls. Rimligtvis borde det vara isfritt nu. Varför hörs det missljud nu?
 
C cavedive skrev:
Jag lät skåpet vara strömfritt i knappt 3 dygn (sladd urdragen). Startade upp det, och allt såg bra ut i ett par dagar. Nu dag 3 hörs ett vagt skorrande ljud från frysen. Öppnar jag dörren slutar det, stänger jag dörren startar det igen.

Jag provkörde fläkten då jag demonterat den, inga missljud alls. Rimligtvis borde det vara isfritt nu. Varför hörs det missljud nu?
Glömde nämna att kylan fortfarande är bra (enligt inställd temperatur).
 
A
Det kan vara ködmedelsbrist
 
electroluxaren skrev:
Det kan vara ködmedelsbrist
Hur uppstår missljudet vi köldmedelsbrist? Finns det ett sätt att kontrollera om det är köldmedelsbrist? :)
 
A
Det lir bara kallt i början på rören och bygger därför på rejält med is där så att isen slutligen når fläktbladen
 
Är detta något som går att åtgärda själv? Går det att kontrollera nivå/mängd av köldmedel?
 
A
men behöver läcksöka och reparera och fylla på nytt så det är kanske inte var mans jobb
 
A
men titta innanför gallret i taket om det är rent från is och snö
 
Är det värt att betala någon för att fixa det? Misstänker att det kan ta tid att hitta läcka osv. Kanske inte värt att lägga på en äldre frys som min?
 
A
modulbyte kan räcka
1500.- + gas å arbete
 
  • Gilla
cavedive
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
men titta innanför gallret i taket om det är rent från is och snö
Tycker ju att det ser ganska ok ut:

Närbild av vita ventilationsgaller med linjer och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en ren och intakt vit ventilationsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
i och med att det är så rent så tror jag ännu mera på att det är köldmedelsbrist beroende på läcka i rören på den kalla modulen som man lätt och snabbt kan byta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.