Hej alla forummedlemmar
Jag håller på att bygga ett Attefallshus som jag ska dra in vatten i.
Min fundering är om det spelar någon roll om jag drar upp vattnet in genom en yttervägg eller om jag ska dra upp
Vattnet genom en innervägg.
Med vänlig hälsning
/B
 
Det enda rätta är att dra det frostfritt oavsett genom vägg eller golv, sen det med att dra vatten i en vägg NJA , du har ingen koll på om det blir en läcka i väggen
 
Hej

Vi gjöt platta, vi sätter mätarkonsol och inkommande/utgående vatten till villan, (2st PEM 32) samt ballofix med 15mm Pex som matar lilla huset, fäller in denna i innervägg mot badrummet, samt antingen köper skåp för infällnad, svindyrt! Eller så plastar jag en låda i väggen med skvallerrör in till badrummet..
 
Dra upp det i en innervägg så det ligger frostfritt.
 
Tack för alla svar. Jag inser nu att jag varit för snål med min info i min fråga.
Huset står på plintar och inkopplingspunkten är ute i det fria på ett berg och sedan
Är det tänkt att jag isolerar slangen med sk rörskålar, en 25 mm pem slang och därefter lägger detta i
En yttre skydds typ dräneringsslang och installerar även värmekabel i pemslangen
Hela paketet kommer dock att ligga ovanpå mark och jag kommer att tömma slangen
När det är risk för frost eller vi åker därifrån. Så min fråga är eg om det spelar ngn roll om jag drar
Upp pemslangen igenom golvisoleringen och sedan kommer den upp och ut i ytterväggen innanför väggisoleringen in i badrummet eller om det måste gå upp i innerväggen som står i vinkel mot ytterväggen
Min fråga gäller eg om det finns några krav avseende detta för ex.vis försäkring osv. Ett ev läckage skulle ju kunna ske i den delen av pemslangen som går igenom golvet och det syns ju inte annat än utifrån. Ett läckage inne i badrummet lär ju golvmattan ta hand om, där är det fall mot golvbrunnen

Pust vilket långt inlägg det blev

Hoppas ni förstod min ngt omständiga förklaring

/B
 

Bästa svaret

Det står i säker vatten att rör inte får gå i yttervägg på grund av frysrisk. Annars spelar det ingen roll. Går dom innanför isoleringen är det lugnt i det fallet
 
Tack för hjälpen Johannes och alla andra som svarat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.