Aha, får mig att fundera på om det är "standad" i andra länder neröver Europa.

Vi har ju en del byggfirmor som inte bära är billiga per timme, utan också köper med billigare material i sina skåpbilar när de är hemma för vila/mer matkonserver...
 
Fast i just ts fall så är det såklart lätt att vara efterklok och sitta i en stol och titta på bilder och döma ut och säga att man kunde ha gjort så och hade det suttit en klammer där så hade det varit mycket bättre men i realiteten så fungerar det nog inte så. Ovan innertak är det mesta statiskt och det bara sitter där och vad ska hända ? Den som tycker det där ser dåligt ut skulle nog lyfta på takplattorna på vilken större fastighet som helst och förfasa sig.........Det kan liksom se ut hur som helst typ men det ingen ser lider ingen av typ. Att vara lika noga som alla byggahus elektrikerna är skulle nog knappast fungera i det långa loppet ute i fält.
 
Ovan innertak ska alla ledningar och kopplingar vara dubbelisolerade som Daniel säger i #10. Det finns inga "statiska" alternativ av något slag. Även om det ligger stilla får EK inte ligga mot byggnadsdelar av något slag utan de ska ha avsedd kapsling. Detta är än mer viktigt ovan undertak som är mer lättåtkomliga.
 
Elektrikern har vetat om kravet på dubbelisolering. Han har ju använt sig av rör. Det är vid själva "anslutningen" till dosan det blir fel. Det finns mig veterligen ingen bra produkt som löser hans problem enkelt där. Elektrikern kan mycket väl ha tryckt upp rör och kablar innan han stängde igen. Gravitationen kan ha dragit ner dom igen. När taket väl sitter så är det väl även svårt att komma åt och proppa fast rören i taket.

Ett korrekt utförande hade inneburit mer material och fler timmar per/lgh. Nu upptäckte TS detta på ett ställe, finns säkert massor av ställen i byggnaden där genvägar och enklaste lösningen valts. Sammantaget innebär det mängder av timmar och material = Pengar. Det finns en rätt hård press på att hålla ner priserna på byggnationer även om allt hårdare krav i regelverk gör det påtagligt mer kostsamt att uppföra byggnader.

Upphandlingarna premierar dom elektriker som gör arbetet snabbt och hyfsat enligt regelboken. Både på stora och små projekt. Finns många här på forumet som har många åsikter om hur lång tid det ska ta att göra saker och ting och gärna tummar på reglerna om det sparar pengar.

Jag försvarar inte utförandet men jag kan förstå det.
 
Mikael_L
Jag för min del är av åsikten att det mycket sällan tar någon speciellt mycket tid att utföra saker korrekt (åtminstone "nöjaktigt korrekt" dvs utan fasansfulla avsteg från reglerna *), och inte att det tar speciellt mycket extra tid att göra det ganska snyggt och estetiskt.
Det är att jaga de där sista 10% av snyggt och estetiskt som drar iväg i tid.

Fusk mot utförandekraven beror nog oftare på att man saknar rätt material och fuskar till något istället för att anskaffa rätt saker.


* I de bilderna som visas i tråden hade man kunnat trätt 10mm PVC-slang över ledarna (och in i flexslangen en bit) och sen satt ett doslock med kabelutlopp.
Skulle inte tagit ens 3 minuter extra, och sett bra mycket bättre ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
* I de bilderna som visas i tråden hade man kunnat trätt 10mm PVC-slang över ledarna (och in i flexslangen en bit) och sen satt ett doslock med kabelutlopp.
Skulle inte tagit ens 3 minuter extra, och sett bra mycket bättre ut.
Och din PVC-slang uppfyller inte kraven om att det ska vara halogenfritt vilket säkert var ett krav för miljöbyggnad i projektet. Och i ett krav i nästan alla el-tekniska beskrivningar sedan många år nu.

Monterar du ofta material med PVC i sig?

Det är väldigt enkelt att trycka ner andra okända och spela präktig, allvetande och allsmäktig. I verkligheten är det så här det ser ut. Många gånger mycket värre. Antingen är hela yrkeskåren inkompetent med undantag av närvarande forumentusiaster (såklart) eller så är det helt enkelt så det normalt ser ut. Sen får man sätta en gräns för vilken nivå som är acceptabelt.
 
Den nivå som visas i bilden är inte acceptabel IMHO. Det hade kostat så lite att göra det mycket bättre. Att det ser ut så i verkligheten är inget som rättfärdigar det. Att märka ord med PVC/halogenfritt är myggskit i jämförelse.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den nivå som visas i bilden är inte acceptabel IMHO. Det hade kostat så lite att göra det mycket bättre. Att det ser ut så i verkligheten är inget som rättfärdigar det. Att märka ord med PVC/halogenfritt är myggskit i jämförelse.
Tja... du tycker det. Miljösamordnarna tycker annorlunda. Många av dom är lika med miljö som du är med regelverken för el.

Det finns mycket som "bara tar en minut" i backspegeln. Det är ju inte alltid folk ser dom bästa lösningarna direkt när dom gör ett jobb. Vill man komma framåt kan man inte heller stöta och blöta allt i en oändlighet.

Men som jag sa, jag försvarar inte utförandet. Men jag tycker inte heller att det är så förskräckligt och oförlåtligt som en del låter påskina.
 
Då det bryter mot den allra heligaste internationellt erkända grundregeln för skydd mot elchock så borde du nog väga det lite annorlunda. Börjar vi tumma på de dubbla skyddsbarriärerna så blir det vidöppet för total anarki.

Miljöfrågor finns det en annan avdelning för på forumet.
 
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då det bryter mot den allra heligaste internationellt erkända grundregeln för skydd mot elchock så borde du nog väga det lite annorlunda. Börjar vi tumma på de dubbla skyddsbarriärerna så blir det vidöppet för total anarki.

Miljöfrågor finns det en annan avdelning för på forumet.
Jag undrar vad du skulle tycka om du studerade allt bakom kulisserna på tex mall of scandinavia.........Eller ovan undertak på vilket köpcentrum som helst. Brukar ha för vana att titta uppöver om det är nerrivet av nån anledning och man blir mörkrädd ibland men det ska gå ort och fungera, det är det primära idag. Yrkesstolthet har man lämnat för länge sen.......
 
Som sagt, vad andra gör är är dålig måttstock för hur man själv bör göra. Jag vet att det kan se fult ut ovan undertak. Det är visserligen mer naturligt att det blir lite rörigt där men lite bättre kan man göra. Här är en bild som jag sparat undan.

 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då det bryter mot den allra heligaste internationellt erkända grundregeln för skydd mot elchock så borde du nog väga det lite annorlunda. Börjar vi tumma på de dubbla skyddsbarriärerna så blir det vidöppet för total anarki.

Miljöfrågor finns det en annan avdelning för på forumet.
Starka ord... det är alltså värre att dra 12cm EK i ett slutet installationsutrymme än att använda gulgrön som fas?

Lätt att sitta på sin höga pidestal och idiotförklara alla hårt arbetande elektriker. Dessutom är lösningen som föreslås också felaktig regelmässigt. Men då är regeln så klart oviktig. För en elektriker är det viktigt att veta alla regler som berör denne. Rätt jobbig anmärkning att efter entreprenaden få reda på att fel material är använd. En av orsakerna till varför man slutat med halogener är ju dessutom att brandröken som bildas när det brinner är mycket giftig. Gör du många lägenheter är det alltid någon/några som brinner, då har det betydelse.

S Stefan1972 skrev:
Jag undrar vad du skulle tycka om du studerade allt bakom kulisserna på tex mall of scandinavia.........Eller ovan undertak på vilket köpcentrum som helst. Brukar ha för vana att titta uppöver om det är nerrivet av nån anledning och man blir mörkrädd ibland men det ska gå ort och fungera, det är det primära idag. Yrkesstolthet har man lämnat för länge sen.......
Mall Of Scandinavia gick åt skogen utförandemässigt. Dom kom i tidsnöd och entreprenörerna slängde in folk. Ingen av arbetarna visste vad dom skulle göra, alla sprang in i varandra, samtidigt som ledningen piskade på att det skulle bli klart. Jag har inte varit inblandad i projektet men det var en snackis så länge det pågick. Känner flera som var inblandade.

Tycker att de flesta elektriker brukar lägga en ära i att göra raka och snygga dragningar och få en snygg stege. Det är oftast när stegarna är feldimensionerade eller det är gamla stegar som är "kompletterade" någon gång för mycket som det bryter samman.
 
Redigerat:
N Ntek skrev:
Starka ord... det är alltså värre att dra 12cm EK i ett slutet installationsutrymme än att använda gulgrön som fas?
Det är inga starka ord, det är precis så elinstallationsreglerna inleds med beskrivning av de mycket grundläggande principerna för skydd mot elchock. Det finns inga som helst ursäkter för att bryta mot dessa hur stressad och piskad man än är i arbetet. Det gäller även många andra regler som t.ex användning av grön/gul ledare. Val av rätt isolering kan också vara nog så viktig beroende på vem man frågar.

N Ntek skrev:
Lätt att sitta på sin höga pidestal och idiotförklara alla hårt arbetande elektriker.
Här tar du däremot i för mycket. Jag känner inte till ditt yrke och din arbetssituation, men du kan aldrig acceptera att chefen kräver att du begår ett allvarligt regelbrott som har med elsäkerheten att göra, ett brott som du känner till vill säga. Inte heller kan du själv välja att göra ett regelbrott för att hinna med arbetet. Här gäller även att alla tänker på att myndigheter och bransch ger sken av att elinstallationsarbete är ett komplicerat område som endast kan utföras korrekt enligt ett egenkontrollprogram...
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Ntek skrev:
Starka ord... det är alltså värre att dra 12cm EK i ett slutet installationsutrymme än att använda gulgrön som fas?
Ska vi försöka ange graden av fel och farlighet utav två st olika allvarliga fel, tycker du ...?

Ja du "förlorar" fortfarande.
De två skyddsbarriärerna mot elektrisk chock är extremt grundläggande. Det finns några tillåtna metoder att ta till, skyddsjordning, dubbel isolering och skyddsklenspänning.
Nakna FK/EK i ett ej isolerat utrymme ÄR ett mycket allvarligt missgrepp.

Att använda fel färg på ledarna kan vara ganska så allvarligt, mest allvarligt att slarva med gulgrön.



Men släcker vi lampan så ser alla kablarna svarta ut, medan risken för elchock förblir exakt densamma.
En kanske märklig liknelse, men du tycker att det inte är så allvarligt med ett halverat skydd mot elchock, bara man inte ser det. Då borde du inte heller tycka det är speciellt allvarligt att använda gulgrön till fas, så länge man inte ser det.
Elchocksrisken är dock densamma även när man inte ser felet, medan fel färg på ledarna faktiskt bara kan vara farligt när man ser ledaren.


Och vidare, risken med fel färg på en ledare kan faktiskt bara bli en risk först när någon börjar koppla om, så det finns alltså en ytterligare chans för upptäckt av felet innan felet blir farligt.
Medan den enkelisolerade fasledaren är lika farlig hela tiden 24/7.


Sååå, ska jag försöka mig på att gradera två st allvarliga fel (där absolut inget av dom får förekomma) så ser jag brott mot de två säkerhetsbarriärerna gentemot elchock som allvarligare.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Ntek skrev:
Monterar du ofta material med PVC i sig?
Lite då och då.

Det är långt ifrån alla rambeskrivningar och upphandlingar som föreskriver halogenfritt materiel, och ibland bara delvis.

Häromdagen tror jag att jag faktiskt fuskade lite, använde 1 meter ej halogenfritt VP-rör på ett företag där jag antar att de vill ha halogenfritt material överallt. (Men jag är dock inte säker på det, tror det dock och har kört med HF överallt annars).
Men det var en snutt VP-rör som behövde bli bockat snyggt och hålla den bockade formen, och du vet ju också hur hopplösa HF-rör är då.

Och detta fläktrum är ju dessutom lite till åren kommet och har massor och åter massor med ej HF-material, så jag känner att denna meter VP16 inte kommer spela någon direkt roll vid ev brand.
Men visst tog det emot lite ... ;)



Men annars, som svar på din fråga. Jag kör i princip nästan uteslutande med HF kabel och FK. Väldigt mycket HF VP-rör, då jag mest använder det hos olika kommersiella aktörer som dels brukar ha det som krav, dels inte bryr sig om att rören då är 4ggr dyrare.
Jag kör med vanliga toppklämmor, Hellerman, Wago, har inte ens kollat ifall de är HF
Jag kör med Hellerman buntband, har inte heller där kollat om det är HF.

Vet jag att det verkligen är föreskrivet HF ser jag till att dosor och apparater och sånt är HF.

Hos privatpersoner blir det rätt mycket priset som avgör = HF kabel, VP-rör ej HF, osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.