Vi har fått en offert där vårt arkitektritade hus anger Thermoblock 350 som byggmaterial istället för Lecablock.
Finns det någon kunskap och erfarenhet av detta?
Hur håller det över tid?
Vad behöver vi tänka på
 
Det är ett frigolitblock man fyller med betong.

Det lär hålla forever, putsad fasad antar jag, samt du behöver göra nåt åt insidan, antingen puts eller skivor.
 
E erikjakan skrev:
Det är ett frigolitblock man fyller med betong.

Det lär hålla forever, putsad fasad antar jag, samt du behöver göra nåt åt insidan, antingen puts eller skivor.
Tack. Vet du något hus som är byggt med Thermoblock och de är nöjda? Är det bättre eller sämre vs. lättbetong?
 
Ska du bygga med ren leca så blir det en extremt tjock vägg då leca isolerar riktigt dåligt. Iso leca med isolering i mitten är ett alternativ.

Lättbetong block isolerar bättre än leca och det finns varianter med lägre densitet i mitten för bättre isolervärde.

Sen finns det cellplastblock man fyller med betong. Det finns en tråd här på forumet med en som byggt med sådana. Dessa måste också putsas utvändigt så det är egentligen inte någon fördel mot de övriga metoderna.

Tänk på u-värdet, du bör ligga mellan 0,1 och 0,15 på en modern vägg.
 
En liten fundering.
Om man bara putsar in och utsida hur fäster man upp alla grejer oavsett om det är skåp inne eller en extra lampa ute?
Nästa fundering jag har som deltids brandman är att om det blir en liten brand i ett hus med frigolit så även om den inte brinner pga att den ligger inne i en tät vägg så kommer den att smälta och det blir en totalskada av det oavsett vilka block med frigolit som man tar.
Tittade själv på både isblock och thermoblock men tog massiva siporexblock istället.
Finns för och nackdelar med alla material så var och får göra sina prioriteringar.
 
Det finns ju alternativet prefab betongelement med mineralull i mellanskiktet också. Då slipper man oroa sig att cellplasten smälter
 
Det stämmer, kruxet är att hitta dom som tillverkar såna i närheten av tomten som man bygger på så inte frakten blir för dyr.
Sen är det inte alla som tillverkar prefab som säljer till privatpersoner.
Block är billiga att tillverka och transportera (oavsett vad för sort som man väljer)
 
Jag hade byggt med isoleca eller ytong i dagsläget!

Speciellt ytongen är mycket prisvärd tycker jag!
 
E erikjakan skrev:
Jag hade byggt med isoleca eller ytong i dagsläget!

Speciellt ytongen är mycket prisvärd tycker jag!
Precis, min byggare fick riktigt bra pris på isoleca men jag fixade siporex block (360mm) för under halva priset mot isolecan
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Samma u-värde då?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Samma u-värde då?
Den lilla skillnaden som är kommer man aldrig att spara in.
Jag får både en bättre värmepump plus solceller på taket för samma pengar så gör man det så tror jag att min drift billigare totalt sett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.