Jag har en väggbox till min solcellsanläggning som verkar rätt bra IP-klassad, iaf mot beröring. nu tänkte jag att installera polklämmor på utsidan för att kunna ansluta ett 1000 V voltmeter. Dessa ska anslutas efter brytaren som sitter i lådan. Frågan: Är det OK? Man kan inte sticka in fingrarna i polklämmorna men pillar man med metalliska föremål så kan det smälla.
 
Om det är "ok" skulle jag säga beror på hur du bedömer risken att t.ex barn kommer åt dessa polklämmor och får tillfälle att peta med strumpstickor eller dylikt. Det grundläggande kravet på beröringsskydd är fingerskydd vilket är ganska "öppet", men samtidigt har vi krav på petskyddade uttag etc. Så det beror på, t.ex på placeringen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…

Bästa svaret

Om målet med klämmorna är att mäta spänning, med ett någorlunda modernt instrument - läs; ett elektroniskt så skulle jag sätta seriemotstånd inne i burken.

Alltså ansluta "efter brytaren" som Du tänkt med ena änden av ett motstånd på några kilo-ohm på vardera + och -, andra änden till polklämmorna för mätning.

Detta för att skydda mot följderna av ett överslag - en ljusbåge. 1000V DC kan man med en mätpinne lätt dra ut till ett antal cm ljusbåge, som kan "hoppa över" till andra polen... Med seriemotstånd minskar ström/effekt på ett bra sätt, utan kan det bli en explosion...

Vad gäller mätningen, med ett modernt instrument som har minst 1 Megaohm ingångsresistans så blir påverkan av säg 10 kohm (2 st 4,7 kohm, en i varje ledning) under 1% på spänningen, och mycket bättre än så är knappast instrumentet i alla fall! Vid total kortslutning av 1000V blir i så fall strömmen begränsad till 0,1A, effekten i felstället är 100W.

Motstånden bör om möjligt vara av typen "metallfilm", eller specialtypen "fusible resistor" - som exploderar bra som säkringar vid den aktuella överlasten - jag talar alltså om vanliga "radiomotsånd", på max 0,5 eller 1W, som vid ett fullt fel får 50W.

Jag blir faktiskt lite fundersam dock - vid den spänningen kanske jag skulle sätta 3 st seriekopplade 1,5 kohm på varje sida - risken vid överslag är att ett motstånd brinner av, och att en ljusbåge tänder över dess längd.

Obs att med seriemotstånd är det fortfarande samma spänning, och samma risk för personskada. Inte sällan är problemet om man får oväntad strömgenomgång (en stöt) när man befinner sig i höjden (stege / tak / plattform) det som händer i fallolyckan som uppstår - dvs man slår huvudet i golvet eller verktygslådan eller ...)

Ett säkrare sätt att mäta vore en fast spänningsdelare - där Du monterar motstånd som alltid drar ström från + till -, säg 1 Mohm, som då skulle dra 1 mA vid 1000V, utveckla 1W (lagom för att hålla en låda på taket torr innuti!). I serie med detta motstånd ett 10 kohm, som man mäter över. 10V över lilla motståndet betyder 1000V över de två tillsammans.

Då blir det inte mer än 10V mellan mätklämmorna, men OBS: beroende på hur solcellerna är jordade kan, om man vänder sakerna fel, det vara de 10 V som ligger mellan 990V och 1000V i förhållande till jord, dvs personfaran är kvar, och risken för ljusbåge till jord är kvar, men risken för ljusbåge mellan mätpolerna är eliminerad. Vid fast installation, och fast känd jordpunkt, skall man kunna lägga motstånden så att man får även personfaran reducerad, dvs se till att de 10V man mäter ligger i närheten av sann jord (inom +/- 75V lämpligen).

Snyggast vore om Dina mätklämmor är under ett lock - IP-klassningens andra siffra talar ju om vatten och fukt, och för burkar "ute på tak" är det inte utan vikt.

Likström vid höga spänningar är lurigt och kräver eftertanke för att hålla riskerna undan. Ett flertal bränder har också uppstått i solcellsanläggningar redan. Det hjälper inte med "mycket vana och erfarenhet" av växelström, likström är varken lättare eller mer ofarligt!
 
Visst finns det andra lösningar. I Soltorp's exempel en skyddsimpedans som man vill ska ta ned beröringsströmmen till helst under 0.5 mA AC eller 2 mA DC. Annan typ av kontakt kanske också är möjlig.
 
Varför inte sätta dit en fast voltmeter?

”Vanliga” ELFA 0,6 W metallfilmmotstånd är specade upp till 300 volt.
Så det behövs några i serie.

Likström är farligt, det hörs ju, LIK......

Protte
 
Tack Soltorp för ditt svar. Jag vet att likström inte är att leka med, vi hanterar sådant här på jobbet. Jag undrar om mina solceller är jordade öht, i kopplingslådan ser jag ingen sådan koppling. De ser ut att vara svävande.
Tanken med förmotstånd är mycket bra, jag tänkte använda ett modernt multimeter.
Lådan sitter i källaren under källartaket, så ingen risk för barn, bara spindlar. Men det ska vara säkert i alla fall.
Jag funderar att sätta ett analoginstrument i locket istället.
 
Man skall ha stor respekt för likström/spänning och ljudbågarna som kan uppstå.
EEVBlog hade en video om bränder i solcellsanläggningar och länkade nedanstående video med demonstration av ljusbåge med bara 4 solcellspaneler.
 
Visar inte din inverter VDC?
 
R Robert-san01 skrev:
Visar inte din inverter VDC?
Ja, det gör den. På en liten display där man kan knappa fram det. Men jag vill helst ha det på en större display, eller helst en analog visare, och helst ska det brumma också lite när sol-elen går bra. Som i en gammaldags kraftverkscentral. Funderar att skaffa en marmorskiva att fälla in alltihop.
 
  • Haha
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
E
Vad är det för inverter som inte har övervakning via nätverk?
 
Det är en Solaredge och jag kan se allting via nätverk. Men jag har ingen smartphone och vill inte ha appar. Jag vill se en riktig mätare där det händer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.