Känns som om bostadsmarknaden vikt ordentligt i Stockholm.
 
AXS
ylven ylven skrev:
Känns som om bostadsmarknaden vikt ordentligt i Stockholm.
Ja, verkligen. Eller, variationen har ökat enormt. Lite "sämre" objekt säljer inte alls.

Grannens lägenhet blev inte såld för 3 miljoner, liknande gick för 3,6 för något drygt år sedan.
 
Stickan56
AXS AXS skrev:
Nytt hus, liknande skick, samma läge.

[länk]

Kan ni avråda mig detta?
Det är enkelt, detta är ett renoveringsobjekt och det tycker jag inte man skall betala 5 miljoner för.
Badum i källaren och källaren är fuktig och förmodligen inte så skön på vintern.
Toaletten på övervåningen, fuktproblem.
Köket var bland de värre, det hade varit bättre med originalinredningen.
Hela huset behöver en makeover.
Köp inte!

Stickan
 
  • Gilla
  • Älska
andost och 2 till
  • Laddar…
Vad f*n har hänt här?

Färgglad kakelugn i olika nyanser med en tavla ovanför som föreställer en man i rött, omgiven av inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
MasMats och 3 till
  • Laddar…
Super Mario har målat.
 
Är du en händig typ som kan tänka dig lägga någon miljon till på renovering och givetvis dina arbetstimmar i två år? Om du svara ja på dessa frågor så köp det, om inte så köp något annat.
Går att få MYCKET bättre om du nu inte måste bo i närheten av skitstaden Stockholm.
 
Mycket rimligare storlek på bostad i mitt tycke och ingen låtsad idé om att källaren är boyta. Sen lär det ju kosta en rejäl slant att få upp till modern standard, men det finns i alla fall något att jobba med.
 
Skulle tro att det är rimligt pris i området, om det inte finns massa stora saker som måste åtgärdas - dränering, stammar osv. Om man är händig kan msn nog få hyfs på det för nån mille. Tomten är friköpt vilket alltid är något. Det som dock ej går att bortse är ytan - eller snarare bristen på sådan - både vad gäller hus och tomt. Ytterligare faktorer som för mig gör att en fastighet går bort är om huset, oavsett förfall eller renoveringsbehov, har potential att bli nåt speciellt. Detta är mer tveksamt och kräver definitivt mer än 1 milj. Då finns helt plötsligt många mycket bättre alternativ. Men om hus i just Enskede är högsta prio kanske du får kompromissa med sånt. Det går helt enkelt att få beboligt om inte annat. Ha-begär? Inte mycket..
 
Fel på allt från stort till smått där. Räkna med att allt i kök, badrum, wc uppe och källare behöver rivas ut, gissar att det också behöver dräneras om. Öppna spisen ser även om man bortser från färgen) väldigt märklig ut? Alla golv är i plast och mer eller mindre bubbliga. Kylen är lagad med silvertejp. Elektriska element överallt. Hur är isoleringen? Hög driftskostnad troligen.
Många varningsklockor?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag har tre gyllene regler som man av erfarenhet alltid ska ha i åtanke vid renoveringar.
1 det kommer att bli dyrare än du tror
2 det kommer att vara mer jobb än du tror
3 det kommer ta mer tid än du tror

Faktorn du kan lägga på alla tre punkter är +50% (dvs 50% dyrare, mer jobb, mer tid).

Sedan gillar jag skarpt, på riktigt, det självförtroende som kakelugnen utstrålar.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren och 2 till
  • Laddar…
Spontant skulle jag säga att det är billigt för ett hus i det området. Skulle inte förvåna mig om det går upp ett par hundratusen. På ett sådant ställe (Stockholm i allmänhet och Enskede i synnerhet) så köper man ju läget. Om huset inte är totalt förfallet så är det bara bonus.

Sedan tycker jag personligen att det här skicket på hus är det bästa. Inte helt fallfärdigt, men ingenting som är värt att spara egentligen, man köper s.a.s. ytterväggar och tak. "Vädertätt skal" eller vad det kallas i byggsvängen.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Spontant skulle jag säga att det är billigt för ett hus i det området. Skulle inte förvåna mig om det går upp ett par hundratusen. På ett sådant ställe (Stockholm i allmänhet och Enskede i synnerhet) så köper man ju läget. Om huset inte är totalt förfallet så är det bara bonus.

Sedan tycker jag personligen att det här skicket på hus är det bästa. Inte helt fallfärdigt, men ingenting som är värt att spara egentligen, man köper s.a.s. ytterväggar och tak. "Vädertätt skal" eller vad det kallas i byggsvängen.
Precis, det är läget man köper. Och ska vi nu inte försöka övertala honom att inte köpa så är detta säkert ett bra köp. Sedan köper man såklart på sig mycket jobb, oavsett om man tar hantverkare för allt eller gör allt själv.
 
KristinaRT
Sött hus med potential att bli jättetrevligt men ungefär allt kommer behöva bytas, fixas, renoveras!!!

Kan man hitta ett bra sätt att bygga badrum på BV, kanske en utbyggnad så huset blir 4-kantigt?
Förmodligen bobart redan nu, men om man ändå ska göra allt kanske det är bättre att renovera först och flytta in sedan?

Börja med att ta ner de gigantisks björkarna - stora träd ska inte stå så nära hus :surprised:
 
För utom allt som andra har sagt så ligger huset med trädgård mot Enskedevägen som har genomfartstrafik och bussar och har tunnelbanan nära på andra sidan. Nära till kommunikationer men ni kommer få en del oljud därifrån. Jag tycker dock lätt att närheten är värt ljudet men man är olika. Dessutom får ni gångavstånd till BEA och om ni vågar krypavstånd från Myrans....

Det ser inte ut som att huset är dränerat vilket kommer behöva göras om ni vill ha källaren till annat än att förvara potatis i. Då kommer stora delar av tomten snabbt förvandlas till något som liknar västfronten 1917. Tänk alltså bort allt vad tomt heter om ni går på visningen.

Huset ser ut att rätt nyligen har fått elelement, det borde tidigare ha haft gaspanna då området fortfarande hade stadsgas. Det kan alltså vara rätt enkelt att sätta tillbaka vatten elementen och värma med luftvatten värmepump eller fjärrvärme. Det kan ont om plats att sätta in bergvärme då gaspannor är väldigt små men just här verkar det vara rätt bra med plats.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.