Hej! Jag håller på och lägger Vittinge 2-kupigt tegel och ska sätta plåt på vindskivorna. Skulle behöva lite åsikter/tankar om vilket vindskivebeslag/plåt vi ska använda. Kommer köpa färdigt (Lindab, Planja, Icopal eller liknande) och har ingen vattbräda. Det verkar generellt finnas två varianter (exempel från Lindab):
Typ 1, kommer enligt mina ritningar ligga tätt mot panna, strax bortom panndalen:
Teknisk ritning av vindskivebeslag för tak, som visar mått och form för montering av tegel.

och Typ 2, kommer peka rakt ner i panndalen, men slutar några cm ovanför:
Schematisk ritning av Typ 1 vindskivebeslag med dimensioner i millimeter för montering vid takpannor.
Sedan finns det helt raka "vattbrädeplåtar", men en sådan är mindre lämplig då den inte vinklar ner alls mot pannan.

Vilken av dessa skulle ni välja? Jag lutar åt typ 2 då det känns som den är lite snyggare med en bredare plan yta, men finns det stor nackdel att den inte når ner i panndalen? Den slutar ungefär i höjd med eller strax under panntoppen.
 
Spelar ingen roll vilken typ du tar, det som är mer viktigt är att 25 mm är längre och brädan som den sitter på ska gå upp minst 25 mm så plåten kommer upp lite och utvik 12 lite mer vinkel ut, 28 och 65 mm ska inte ha 90 graders vinkel in mot pannorna, det ska vara med nedförsbacke ( ca 95-100 grader ) , då rinner allt vatten på ovansidan ner på pannorna och inte ut på vindskivan
 
Jag skulle valt alternativ 2.
Så blir taket med "vattbräda" snyggt även estetiskt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle valt alternativ 2.
Så blir taket med "vattbräda" snyggt även estetiskt.
Köpte igår kväll "typ 2" på Bauhaus. Tänkte likadant, även om typ 1 är något litet bredare så tror jag det kan bli lite snyggare med just en större plan del.
Återkommer med resultat, kanske redan i helgen!
 
Jag sitter med samma val inför sommarens takläggning, blev du nöjd? Detaljbilder?
 
M MerAvAllt skrev:
Jag sitter med samma val inför sommarens takläggning, blev du nöjd? Detaljbilder?
Jag blev absolut nöjd med utseendet. Mitt eget utförande finns det rum för förbättring. Bl.a. tog jag för många skruv.
Såhär blev det.
Närbild av ett nytt tegelrött tak med många synliga skruvar i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt rött tak på en stuga med synliga extra skruvar i solnedgångsljus mot en skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödmålat trähus med vita knutar och fönster i skogsmiljö under solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MerAvAllt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.