Hej,

Jag bor i en två plansvilla från 70 talet med tegel coh betong något som min wifi inte riktigt gillar, så vi har några rum utan bra wifi. Har sneglat på mesh wifi, insett att det egentligen tre puckar som jag behöver för bästa täckning. Jag har även läst lite och insett att jag lutar mer åt Tp-link Deco M9 eller Netgear Orbi Micro. Har ni erfarenhet av just de modellerna eller har ni andra förslag så dela gärna med er. Jag vill ha ett bra och stabilt nätverk för hemmabruk.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Jag installerade M9 nyligen och upplevde det som smidigt och stabilt. Jag saknade möjlighet att sätta puckarna på vägg/tak, men det går att lösa med stark dubbelhäftande tejp eller liknande.

Bra hastigheter ändå. Inte revolutionerande snabbt, men fullt tillräckligt. Täcker 70m2 trähus och uteplatser runt om samt in i intilliggande stuga.

En intressant fördel med Deco är att du kan koppla in alla varianter av Deco-enheter i samma meshnät. Kör M9 i huset, så kan du förlänga med exempelvis P7 till annan byggnad längre bort om du har elkabel dit (dvs köra mesh med powerline-länk så att säga. Det är något som tilltalar mig då jag enkelt kan köra mesh i huset men smidigt förlänga ut det till garaget och ha en Wifi-nod där.
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag installerade M9 för några dagar sedan.
Busenkelt att installera och funkar jättebra, snabbt och stabilt.
20-talshus, 1,5 plan med trästomme (modell rejäl) och källare (betong/tegel) samt murstock mitt i huset.
Källare och plan 1 ca 90 kvm vardera och plan 2 ca 40 kvm.
Första pucken i källaren, nr 2 och 3 på plan 1.
Hastighet källare 30-100 % av max, plan 1 70-100 %, plan 2 30-40 %.
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
micfor micfor skrev:
Jag installerade M9 för några dagar sedan.
Busenkelt att installera och funkar jättebra, snabbt och stabilt.
20-talshus, 1,5 plan med trästomme (modell rejäl) och källare (betong/tegel) samt murstock mitt i huset.
Källare och plan 1 ca 90 kvm vardera och plan 2 ca 40 kvm.
Första pucken i källaren, nr 2 och 3 på plan 1.
Hastighet källare 30-100 % av max, plan 1 70-100 %, plan 2 30-40 %.
Hade du router innan du skaffade M9? Jag undrar om du hade en före och efter scenario.
 
tensiden tensiden skrev:
Jag installerade M9 nyligen och upplevde det som smidigt och stabilt. Jag saknade möjlighet att sätta puckarna på vägg/tak, men det går att lösa med stark dubbelhäftande tejp eller liknande.

Bra hastigheter ändå. Inte revolutionerande snabbt, men fullt tillräckligt. Täcker 70m2 trähus och uteplatser runt om samt in i intilliggande stuga.

En intressant fördel med Deco är att du kan koppla in alla varianter av Deco-enheter i samma meshnät. Kör M9 i huset, så kan du förlänga med exempelvis P7 till annan byggnad längre bort om du har elkabel dit (dvs köra mesh med powerline-länk så att säga. Det är något som tilltalar mig då jag enkelt kan köra mesh i huset men smidigt förlänga ut det till garaget och ha en Wifi-nod där.
Tack för ditt svar. Kollade du andra märken innan du bestämde dig för M9?
 
AlexKa1973 AlexKa1973 skrev:
Hade du router innan du skaffade M9? Jag undrar om du hade en före och efter scenario.
En kass router iofs, hastigheten ökade med drygt en faktor 10.
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
micfor micfor skrev:
Inte egentligen, läste ett test i PC för alla och så råkade Kjell&Co hade nedsatt pris på M9.
[länk]
Jag har läst några tester och även sett på en del review men känner att det både priset och prestanda som väger in för min del. Får man fråga vad du betalade för din M9?
 
micfor micfor skrev:
3290:-, gäller till 31/8
[länk]
Tack
 
Jag använder Deco M5. Funkar riktigt bra. 2 plansvilla 168 kvm
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
Du har inte funderat på att dra fram en bit kabel till en trådad AP?
Det är lite bakvänt att förlita sig på trådlös täckning när det är trådlös täckning som saknas, men det är ju helt klart en quickfix!
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
Dra lite kabel till en router som du kör som AP
Billigare och ofta bättre
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
Dra lite kabel ja, men varför skulle det bli bättre av att dra kabel till något som har routerfunktion istället för kabel till en ren ap vilket föreslogs ovan?

Skulle avfärda detta som ett skrivfel om ”rätt” alternativ inte just föreslagits.
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
P Patrik Lidstedt skrev:
Du har inte funderat på att dra fram en bit kabel till en trådad AP?
Det är lite bakvänt att förlita sig på trådlös täckning när det är trådlös täckning som saknas, men det är ju helt klart en quickfix!
Måste erkänna att jag inte är så bevandrad i hemmanätverk. Kan du förklara vad trådad AP är? Är det AP som i access point?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.