Hej,

Har börjat fastna i vår tilltänkta planlösning och skulle gärna ta emot lite idéer. Min främsta fundering är storleken, huset är nu på 145 m2 (ca 9 x 16 m) och rent kvadratmetermässigt tror jag inte riktigt vi behöver så stort hus (två personer, inga barn). Men de planlösningar jag tittar på för mindre enplanshus så är det tvättstuga, badrum och förvaring som blivit mindre och det är tre utrymmen vi absolut vill ha rymliga (kan tänkas att även vi bommat på det där med förvaring, dock är rummet utan möbler tänkt som KLK...)

Det viktiga för oss, bortsett från nyss nämnda, är ett avskilt tv-rum, arbetsrum/gästrum, att sällskapsytor, sovrum och badrum har utsikt åt samma håll (sjöutsikt). Tanken är att bygga en "låda"/funkishus med stora fönster åt ena hållet och mer anonymt runt resten av huset.

Fönsterutsättning etc. är inte helt genomtänkt ännu och möblemangen är väldigt provisoriska för att få känsla av hur stort det är.

Ni som läst min tidigare tråd vet också att vi ev. funderar på källare och då ska väl en trapp in någonstans i allt detta, och att man kanske kan överväga att flytta ner något rum. Men eftersom vi egentligen vill slippa trapp (men ser fördelarna med källare) så har jag inte riktigt börjat rita på den ev. planlösningen ännu.

Stort tack för er tid!

Planritning av enplanshus med öppen planlösning, tv-rum, arbetsrum och stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett enplans funkishus med stora fönster på ena långsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tvättstugan känns väldigt stor, så även vardagsrummet. Det känns som att det går att minska lite där utan att det känns trångt.
Jag hade linjerat lilla toan och badrumsväggen mot vardagsrummet.

Hallen till sovrumsdelen kommer bli mörk, överväg att växla på klädkammare och allrummet och sätt ett fönster rakt framför hallen så man ser rakt ut när man går genom den.
 
Så som jag ser det så hade huset rent krasst kunnat krympas genom att man optimerar de olika utrymmena.

En tvättstuga behöver inte mer bredd än 2.5m då har man 1.3m mellan skåpen om man har skåp på båda sidorna.

Gästwc behöver rent krasst inte vara större än 0.8x2m utan att egentligen kännas trång. Köket hade jag övervägt att rita som ett u-kök istället.

Jag hade bytt plats på tvrum o klk, du får bibehållen storlek på tvrummet men du kan få dig en större klk. Dessutom får du siktlinjer åt alla 4 väderstreck när du står i mitten av huset.

Sovrummet med sin möblering känns också lite skum, dvs att man går in genom rummet och måste runda sängen. Vad är tänkt förvaring här? Är det klk utanför?:)


Jag hade nog kunnat fortsätta rätt länge. Men kort och gott, ett hus med såpass få rum går att bygga mer eller mindre helt utan slösaktiga korridorer och rent krasst så tkr jag att 145kvm är väldigt stort för 4rok:crysmile:
 
Gammelnörden
Efter att ha gett mig på ett försök att få till en planlösning på färre kvadratmetrar kan jag tala om att det är rackarns svårt om man ska hålla sig till reglerna. Det blev en dominoeffekt på alla utrymmen när jag passade in den "tillgänglighetsanpassade" bastun. Flera bastutillverkare hävdar att det krävs vid nybygge... Mitt förslag fick en byggarea på ca 138 kvm och boarea på 123,4 kvm. 2,4m i takhöjd. Jag gissade att duschen i tvättstugan är en hunddusch. Jag har inte planerat för en källare och trappa.
Översiktsbild av en planlösning för en bostad, visar kök, vardagsrum, bastu, badrum och två sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av en planlösning med 138 kvm byggarea, utan källare och trappa, inkluderar tillgänglighetsanpassad bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D översiktsbild av en planlösning för en våning utan källare, inkluderar bastu och hunddusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-planritning över en enplansvilla med möbler, inklusive en bastu, badrum, och tvättstuga. 3D-visualisering av en planlösning med vardagsrum, kök och korridor; modern inredning, inga trappor eller källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en bostads interiör med kök, vardagsrum, och korridor i öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MikaelKberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Efter att ha gett mig på ett försök att få till en planlösning på färre kvadratmetrar kan jag tala om att det är rackarns svårt om man ska hålla sig till reglerna.
Är det tillräckligt avstånd mellan diskhon och hällen?
Det ser väldigt lite ut, typ 40 cm jämfört med minimåttet 80 cm.
 
Gammelnörden
BirgitS BirgitS skrev:
Är det tillräckligt avstånd mellan diskhon och hällen?
Det ser väldigt lite ut, typ 40 cm jämfört med minimåttet 80 cm.
Det är med all sannolikhet för litet avstånd, då jag glömde justera det efter att ha tagit bort ett skåp innanför hällen för att korta av kökshalvön. Tack för att du uppmärksammade det.(y)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Efter att ha gett mig på ett försök att få till en planlösning på färre kvadratmetrar kan jag tala om att det är rackarns svårt om man ska hålla sig till reglerna. Det blev en dominoeffekt på alla utrymmen när jag passade in den "tillgänglighetsanpassade" bastun. Flera bastutillverkare hävdar att det krävs vid nybygge... Mitt förslag fick en byggarea på ca 138 kvm och boarea på 123,4 kvm. 2,4m i takhöjd. Jag gissade att duschen i tvättstugan är en hunddusch. Jag har inte planerat för en källare och trappa.
[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Wow, stort tack! Väldigt inspirerande. Och du hade helt rätt ang hundduschen ;)
 
Vill tacka alla er som engagerar sig! Vi uppskattar det mycket.

Sett i en annan tråd där det diskuteras pris på bostad i förhållande till storleken på huset och när storleken inte längre ger ett högre värde. Anledningen till att vi först fastnade kring 145 kvm och där allrummet enkelt skulle kunna bli ett sovrum var för att öppna upp möjligheten till att träffa en större målgrupp den dag vi ev. säljer huset. Nu bygger vi givetvis för att bo men finns det något man bör akta sig för innan man krymper huset för mycket?
 
BirgitS
Tre möjliga sovrum bör det vara och även i Gammelnördens förslag går det ju lätt att konvertera teverummet till ett sovrum. Det kan vara bra att planera för att huset lätt ska gå att bygga ut med ett-två sovrum, t.ex. genom att det finns plats på tomten att förlänga huset till höger.
 
Här är en bild på min planlösning. Och det är riktigt rymligt överallt, nästan överdrivet i vardagsrummet. Kanske kan inspirera lite. Sovrummen är rymliga och därför flexibla som TV rum, gästrum kontor etc.
Planritning av ett hem med rymligt vardagsrum, tre sovrum, kök, entré och två badrum, totalt 135 m2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


135m2 invändigt
 
  • Gilla
Arga ingenjörn
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Efter att ha gett mig på ett försök att få till en planlösning på färre kvadratmetrar kan jag tala om att det är rackarns svårt om man ska hålla sig till reglerna. Det blev en dominoeffekt på alla utrymmen när jag passade in den "tillgänglighetsanpassade" bastun. Flera bastutillverkare hävdar att det krävs vid nybygge... Mitt förslag fick en byggarea på ca 138 kvm och boarea på 123,4 kvm. 2,4m i takhöjd. Jag gissade att duschen i tvättstugan är en hunddusch. Jag har inte planerat för en källare och trappa.
[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Efter att ha gett mig på ett försök att få till en planlösning på färre kvadratmetrar kan jag tala om att det är rackarns svårt om man ska hålla sig till reglerna. Det blev en dominoeffekt på alla utrymmen när jag passade in den "tillgänglighetsanpassade" bastun. Flera bastutillverkare hävdar att det krävs vid nybygge... Mitt förslag fick en byggarea på ca 138 kvm och boarea på 123,4 kvm. 2,4m i takhöjd. Jag gissade att duschen i tvättstugan är en hunddusch. Jag har inte planerat för en källare och trappa.
[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Du har ingen möjlighet att dela med dig av måtten på din ritning? Skulle uppskattas väldigt mycket :)
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Gammelnörden
Här är måtten;
Planritning av ett hus med måtten för rum, dörrar och tjockleken på väggarna angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är 30 cm tjocka ytterväggar och 15 cm tjocka innerväggar.
 
B bergigtomt skrev:
Har börjat fastna i vår tilltänkta planlösning och skulle gärna ta emot lite idéer...
Men de planlösningar jag tittar på för mindre enplanshus så är det tvättstuga, badrum och förvaring som blivit mindre
Du kan ju ta en titt på och jämföra med vår kåk, 108 m2 BOA. Den har tre sovrum och det mesta annat som behövs.
Extra "sällan-använd" förvaring har vi på vinden (+ ett extra gästrum), med utvändig trappa upp, som syns till vänster.
Planskiss av en 108 m2 bostad med tre sovrum, kök, vardagsrum och extern trappa till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi lämnade Gammelnördens (tack igen!) till en arkitekt som fick kika och komma med förslag. Eftersom vi bara är två personer tog han bort några duschar. Vad tycker ni andra om detta förslag? Jag tycker det ser trångt ut i kök/matsal/vardagsrum men det kanske är synvilla.

Arkitektritning av enplanshus med kök, vardagsrum och sovrum tydligt markerade och badrum minskade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag håller med dig att det ser lite trångt ut i vardagsrumsdelen men det är svårt att veta utan att veta hur stora möbler som är inritade och vad de exakta måtten är. Går kanske att flytta väggen mot sovrummet lite för det ser ut som ovanligt mycket tom yta till vänster om sängarna. Sedan kanske ni till vardags inte har så stort matbord och när det bara är tillfälligt det är stort kan man vid de tillfällena flytta ihop soffgruppen en del.

Det är trevligt om gäster kan använda ett badrum med egen dusch men om det är värt det beror ju på hur ofta man har övernattningsgäster. Som marknaden är nu tror jag att det är mer lättsålt med dusch även i gästtoaletten, även om det är en liten enkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.