Bästa svaret

Först kostade det 180'. Då bråkade han lite.
Sen kostade det 160'. Då bråkade han lite till.
Då kostar det 120'. Han chansade, bråkade lite till.
Nu senast är prislappen 100'.

Är det någon som tror att han kommer sluta sätta sig på tvären? Vilken lysande timpenning!
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Först kostade det 180'. Då bråkade han lite.
Sen kostade det 160'. Då bråkade han lite till.
Då kostar det 120'. Han chansade, bråkade lite till.
Nu senast är prislappen 100'.

Är det någon som tror att han kommer sluta sätta sig på tvären? Vilken lysande timpenning!
Precis analys. Höj till 200’ och släng dit en bom.
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Jag tror ni är lite fel ute med analysen allihop.
Jag tror inte det är något fel på grannens betalningsvilja, han har nog pengar och är villig att betala. Det är bara det att grannen inte vill ha något inoficiellt avtal utan vill bilda en riktig vägsamfällighet. Jag har förståelse för detta, saker som tillfartsvägar ska inte vara några lösa avtal mellan personer utan fastigheten ska vara avtalspart vilket uppnås med en vägsamfällighet tillkommen genom en lantmäteriförrättning.
Alla andra lösningar riskerar att skapa misshälligheter över tiden, inte minst när fastigheter byter ägare vilket detta är ett exempel på.
Jag skulle tro att grannen har lite svårt at "köpa in sig i vägen" genom att ge en privatperson pengar utan att ha några garantier för fortsättningen. En vägsamfällighet är en juridisk person med stadgar och styrelse vilket ger en mer garanterad kontinuitet, även om ingående fastigheter byter ägare.
Lite beroende på omständigheter hade jag troligen agerat på liknande vis.
 
  • Gilla
Helmersson och 1 till
  • Laddar…
Klokt resonerande i sak, @Fotografen, men hur du får det till att det är grannens tankar, det förstår jag inte.

Sen ett litet klargörande av tjänande och härskande fastigheter: Tjänande fastighet är den på vilken vägen ligger. Härskande fastigheter är de som har rätt att använda vägen. Per definition blir alltså grannens fastighet härskande om han får servitut på vägen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Klokt resonerande i sak, @Fotografen, men hur du får det till att det är grannens tankar, det förstår jag inte.
Jag tycker det går att läsa lite mellan raderna, här tex:
Ivor Howard Ivor Howard skrev:
Den nya ägare har bara strulat och hotat med att kräver en official servitut och vi måste dela på kostnaden. I över ett år har det här pågått . Han kommer aldrig med någon siffra utan att han vill att vi ska asfaltera vägen och vi dela på kostnaden. Plus han vill vara en härskande fastighet också.
Han har aldrig kommit med någon siffra om vad han tycker det är värt.
Står ju nästan rakt ut, det är inte pengarna det kommer an på, utan formen.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Står ju nästan rakt ut, det är inte pengarna det kommer an på, utan formen.
Ivor Howard Ivor Howard skrev:
Vi har erbjudet honom att köpa nyttjanderätt på vägen då blir han en tjänande [härskande; min rättelse] fastighet. Kostnad för detta har han bråkade om i över ett år[min kursivering]
Jag läser det som synes tvärt om.
 
Fotografen: Ett registrerat servitut är kopplat till fastigheten. Det är inte något luddigt avtal som kan sägas upp ensidigt. Men jag förstår inte riktigt hur nuvarande fastigheter har reglerat vägen.
 
D Daniel 109 skrev:
FMen jag förstår inte riktigt hur nuvarande fastigheter har reglerat vägen.
Nä, det förstår inte jag heller, framgår inte rikigt.
 
Ivor har uppenbarligen inte riktigt koll på begreppen. Det blir något rörigt då.
 
harry73
Fotografen Fotografen skrev:
Det är bara det att grannen inte vill ha något inoficiellt avtal utan vill bilda en riktig vägsamfällighet
Ett avtalsservitut är inte ett löst inofficiellt avtal mellan personer, men ett bindande avtal mellan fastigheter. Rätt utformat har det lika mycket värde som ett officialservitut, bara mycket billigare och snabbare.
 
Ja gott så då.
Men jag har fortfarande en känsla av att det snarare är formerna än pengarna det handlar om.
 
harry73
Jag tror det är både och plus brist på kunskap om hur servitut funkar
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fyra personer, och ni är redan nu oense om vägen?

Bilda samfällighet, det lär vara värt det i längden.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Om jag skulle betalat för 1/3 av vägens byggkostnad så skulle jag kräva att bli fullvärdig delägare i den.
Inte servitut eller nyttjanderätt. För det ska det ekonomiska avtalet se annorunda ut, t.ex. årlig avgift (på nivån driftkostnader + liten kapitalavbetalning som är lägre än vid köp och fördelad på 50-100 år pga. en grusvägs "evigt" bestående värde)
 
Servitut är det sätt man normalt sett äger en väg på. Nu framgår det inte vilken fastighet marken hör till, men enligt TS har ju de första fastigheterna någon typ av servitutupplägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.