Hej!

Jag har ett hus som är byggt 1987. Taket är betongpannor som är helt utan färg nu, och tar evigheter innan vatten börjar rinna ner i hängrännorna. Under har vi ett lätt undertak eller vad det kallas, dvs masonitskivor och ingen råspont. Lutningen är 45grader på taket.
Det jag undrar är ifall det är värt att byta till råspont, för den takläggaren ja pratat med hade inte räknat med att ens byta masonitskivorna under (förutsatt att inte någon är dålig). Och inte heller läkt. Utan bara pannor, vindskivor, plåtar, ränndalar och hängrännor tex. Det ja har lyft på pannor och tittat ner så har ja inte hittat något fuktskadat eller vad mina ej tränade ögon kan se. Och går ja upp på vinden ser man takstolarna samt isolering upp till nock som sen är helplastat över allt. Och även här kan ja inte se någon kondens på plasten eller mörkare partier på isoleringen.

Så det jag funderar på är om det är värt att byta till råspont, eller om ja ska köra vidare med gamla och bara byta pannor o vindskivor och det övriga så det blir snyggare. Planerar även att sätta solceller på sikt. Alternativt, vänta lite och spara pengar och hålla det under uppsikt? Ja är tyvärr höjdrädd och känner att ja inte riktigt är kapabel att utföra allt detta jobbet själv, möjligt byta pannor här o där, men inte vindskivor o allt snickeri :)

Några rekommendationer? Ja kan ta lite bilder o lägga upp på saker ni vill se, om det nu blir några svar här :)
Tack på förhand.
 
Jag själv är av inställningen att byter man tak då gör man allt.
Men 87 är förhållandevis ett ganska nytt tak ;)
Folk brukar väll byta tak oftast betydligt äldre om inget har gått sönder dvs.
Det går inte att måla pannorna eller nått och återanvända?
 
Hej

Jo, vi övervägde att måla då några grannar gjorde det. Men tänkte i stunden lite att om vi ändå ska bo här länge till och dessutom solceller på sikt. Så är det ju tråkigt att behöva lyfta solceller för att renovera. Bara bott i ett halvår i kåken, så alla beslut har väll inte mognat till perfekt. Tycker vindskivor + plåtar är rätt tråkiga då färg släpper och lite fuktskador längst ner på vissa vindskivor (ser bara tråkigt ut, inga problem). Man lär sig otroligt mycket var dag i alla fall. Så taket är just nu det jag går och klurar mest på.

Kanske är värt att fundera på att måla taket + kontroll/byta pannor som är på väg att ge sig. Ge det 10 år till där med solceller utanpå ena sidan. Med givetvis övervaka och hålla koll på det.
 
Ska man väl byta tak anser jag att då bör man göra det riktigt från början.
Dvs antingen ny masonit, läkt och pannor (alternativt råspont).
Har vart med om endel som valt att måla gamla takpannor och visst blir det fint, ett tag.
Jag hade nog iallafall väntat något år och sparat pengar till ett nytt tak.
Jag vet inte alls hur länge ett målat tak håller men dem brukar väl lämna garanti på 8 år tror jag.
8 år låter länge men det går väldigt fort, och då får du lägga ut ytterligare pengar på ett nytt tak.
Men det är bara min åsikt som sagt!
 
Hade hemma en takfixare som tittade lite på det, och han ansåg att det hållit tätt väl och masoniten under och allt såg bra ut. Ingen fukt utan det hela blir lite mer av ett estetiskt byte, då färg flagnar från ränndalar och hängrännor och alla plåtar, samt vindskivorna är lite fuktskadade längst ner där vatten droppar av och sånt. Så inga problem mer än estetiskt. Så ja vill igentligen inte heller byta något som fungerar bara för att. Samt läkt och liknande är grova nog att utan problem tåla en solcellsanläggning. Men är ju tråkigt att behöva ta ner det när bytet är.
Många alternativ här :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.