P Pe_Er skrev:
Stötte på ett annat problem med Plejd. Drifttemperatur ner till -10.. Det duger inte.. =(
Plejd skriver -20 utanför dosa, så den klarar nog ännu lägre temp i en kapsling.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det inte bättre att du köper ett färdigt larm?
Nu är det ett uppfartslarm jag söker. Jag har inte hittat någon nyckelfärdig lösning som uppfyller mina krav. Men är väldigt öppen för tips och förslag på den fronten! Anledningen till att jag tittar på att bygga nåt eget, är endast av anledningen ovan.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Plejd skriver -20 utanför dosa, så den klarar nog ännu lägre temp i en kapsling.
Helt sant. Jag måste ha tittat på fel produkt tidigare, när jag fick fram -10. -20, då börjar det likna nåt!
 
P Pe_Er skrev:
Helt sant. Jag måste ha tittat på fel produkt tidigare, när jag fick fram -10. -20, då börjar det likna nåt!
Ok, nu får vi bena ut vad du egentligen vill ha.

Jag uppfattar det som att du vill, när du sitter i huset, kunna sätta på ett "larm" (dvs en anordning som gör att det tjuter när någon närmar sig) i en byggnad några hundra meter bort. Du vill att larmet ska vara såpass högt att du hör det själv i huset.

Det gör inte Plejd, utan tillgång till internet. De enda (rimliga) alternativen utan internet, är mobiltelefonnätet, eller en nergrävd kabel av någon form.
 
  • Haha
etompau
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
De enda (rimliga) alternativen utan internet, är mobiltelefonnätet, eller en nergrävd kabel av någon form.
Det skulle kunna fungera med en riktantenn också. Men det här kommer inte bli billigt, det är i alla fall klart.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
I den här tråden [länk] pratar TS om "några hundra meter" ... Det blir ju lite svettigt för alla enklare WIFI-lösningar ....
Men sätt routern vid uppfarten då.
 
H hempularen skrev:
Men sätt routern vid uppfarten då.
Du har helt klart rätt, det är troligen det enklaste alternativet...
 
Du kan använda en
H hempularen skrev:
Men sätt routern vid uppfarten då.
Ja eller vid huset, spelar ju ingen roll att det saknas internet för att komunicera mellan 2 lokala enheter.
en billig sonoff eller hellre en Shelly
 
leby leby skrev:
Du kan använda en

Ja eller vid huset, spelar ju ingen roll att det saknas internet för att komunicera mellan 2 lokala enheter.
en billig sonoff eller hellre en Shelly
Men hur ska de kommunicera? Det är ju "några hundra meter" mellan dem?
 
P Pe_Er skrev:
Nej. Löpande månadskostnad och lite väl högt inköpdpris. Jag står över den.
Jag kör den via app och med eget kontantkort vilket funkar också. 2 val; Månadsavgift och simkort från Ontech med GPRS-kommunikation eller eget kontantkort och kommunikation via SMS.
 
P Pe_Er skrev:
Stötte på ett annat problem med Plejd. Drifttemperatur ner till -10.. Det duger inte.. =(
Har min Plejd ute, haft under -25..
 
  • Gilla
Pe_Er
  • Laddar…
Ser inte problemet, antingen gräver du ner en nätverkskabel mellan hus och garage och sätter accesspunkter på vardera ställe för att skapa ett lokalt nätverk.

Alternativt så sätter du en accesspunkt för utomhusbruk som har den räckvidden du behöver så du får trådlöst nätverk enda till garaget.

Sedan sätter du en Shelly i garaget för att styra 230v av/på.

Vill du ha tillgång till detta utanför ditt hem, ja då är du så illa tvungen att koppla in detta till internet tex via ett 3G modem.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, nu får vi bena ut vad du egentligen vill ha.

Jag uppfattar det som att du vill, när du sitter i huset, kunna sätta på ett "larm" (dvs en anordning som gör att det tjuter när någon närmar sig) i en byggnad några hundra meter bort. Du vill att larmet ska vara såpass högt att du hör det själv i huset.

Det gör inte Plejd, utan tillgång till internet. De enda (rimliga) alternativen utan internet, är mobiltelefonnätet, eller en nergrävd kabel av någon form.
Så här är det. Uppfartslarmet ska normalt sett alltid vara aktivt. Det jag är ute efter, är att högst tillfälligt inaktivera uppfartslarmet, exempelvis då jag själv ska passera där.
 
C crazytok skrev:
Ser inte problemet, antingen gräver du ner en nätverkskabel mellan hus och garage och sätter accesspunkter på vardera ställe för att skapa ett lokalt nätverk.

Alternativt så sätter du en accesspunkt för utomhusbruk som har den räckvidden du behöver så du får trådlöst nätverk enda till garaget.

Sedan sätter du en Shelly i garaget för att styra 230v av/på.

Vill du ha tillgång till detta utanför ditt hem, ja då är du så illa tvungen att koppla in detta till internet tex via ett 3G modem.
Shelly har jag ingen koll på, jag får läsa på lite..
I övrigt håller jag med om det du säger. Problemet är att Telia har klippt telenätet här och fiber leverantören har inte kommit igång. Jag befinner mig alltså på stenåldern just nu. Och det är oklart när fibern är på plats. Därav försöker jag gå en annan väg..
 
Ok.

Då är nog enklaste och billigaste lösningen att skaffa ett 3G modem (begagnat?), sätta den i garaget med billigaste möjligaste sim-kort.

Sedan kopplar du en shelly (samma som Plejd fast för wifi), kostar 200kr. Sedan ansluter du shellyn till internet via 3G modemet.

Vips så kan du styra den via din telefon både från huset och hemifrån.

Läste något om minusgrader? Kan inte shellyn vara inomhus eller i någon isolerad låda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.