Jag har en sidobyggnad på tomten där ena halvan är verkstad och andra halvan är ett gästrum. För ca ett år sen drog jag in vatten och avlopp till gästrummet, byggde badrum och pentry och hyr nu ut det som studentbostad. Nu har jag lite lösa funderingar på att även göra om verkstadsdelen till en likadan lägenhet. Problemet är att det inte blir helt lätt att dra vatten och avlopp till verkstadsdelen. Under knappt halva gästrummet - där jag byggde badrum och pentry - finns ett källarutrymme, så det var ganska lätt att bara ta upp hål i betongbjälklaget och sen ha gott om utrymme att koppla ihop rören i själva källaren, där de sen kopplades på avloppsstammen och vattenledning från stora huset från en annan riktning.

Det finns inget motsvarande källarutrymme under verkstadsdelen, så min fundering är nu om man kan göra en kulvert för avlopp och vatten genom att gå in genom källarväggen, snett uppåt under nuvarande gästrum och in genom golvet i verkstaden. Det rör sig om över två meter totalt och jag har ingen aning om hur marken ser ut under betongbjälklaget. Antagligen gamla fyllnadsmassor med sten och jäkelskap. Dessutom måste jag bila upp golvet i verkstaden för att kunna dra avlopp från både badrum och pentry.

Låter det görligt överhuvudtaget? Lite tveksam just eftersom det är så pass lång bit man måste gräva under byggnaden. Någon som har någon idé om alternativa lösningar?

På skissen är det källarutrymme under delen längst till höger under gästrummet, fram till den streckade linjen.
Skiss av en sidobyggnad med en verkstadsdel och gästrum med badrum och pentry, samt markerat källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går de inte att dra ut det under ytterväggen, långsidan på verkstaden. Å gräva ner det utvändigt fram till där det går att koppla på. ?
 
Får man vara nyfiken i en strut och fråga om du har bygglov för detta? Vet att många kommuner ibland inte tillåter dylika bostäder.
 
M Malten skrev:
Går de inte att dra ut det under ytterväggen, långsidan på verkstaden. Å gräva ner det utvändigt fram till där det går att koppla på. ?
Jo, det är ju det uppenbara alternativet. Grejen är att jag försöker hitta lösningen som innebär minst inverkan. Ska jag gå på utsidan direkt från verkstaden behöver jag riva upp entrétrappor, stenläggning, rabatter och isolering som jag la ner när jag grävde kabelgrav från stora huset (öster om byggnaden, dvs. nedåt på skissen). Och då blir det ändå besvärligt att koppla på framför allt vattenledningarna. Fördelen med att gå från källaren är att kopplingarna är betydligt lättare att jobba med då allt ligger fritt och lättåtkomligt.
 
S Stefan1972 skrev:
Får man vara nyfiken i en strut och fråga om du har bygglov för detta? Vet att många kommuner ibland inte tillåter dylika bostäder.
Frågan är fri! :) Men jo, det enda som är tillståndspliktigt i det här fallet är inkoppling av ytterligare VA-anläggning och då räckte det med bygganmälan. Byggnaden i sig och gästrummet fanns sedan tidigare. Bostaden hyrs ut enligt privatuthyrningslagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.