Hej!

Vi vill lägga klinkers i vår hall som är ca 15 kvm. Det är två lager plastmatta i nuläget, PVC-matta om jag ej minns fel. Ingen betong under, källarvåning under.

Vi ska ta in offerter på arbete+material förutom klinkers, den köper vi själva. Vad vore ett rimligt pris efter ROT? Räkna med att riva bort, lägga gipsskivor, fogning, arbete osv osv.
 
Q
Jag har ingen aning om pris men tänk på att om det inte är jordade uttag i hallen idag måste även detta fixas till av en elektriker.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Q Qwerty987654 skrev:
Jag har ingen aning om pris men tänk på att om det inte är jordade uttag i hallen idag måste även detta fixas till av en elektriker.

Måste det? Varför? Vad kostar det?
 
Q
A Amaryllis92 skrev:
Måste det? Varför? Vad kostar det?
Måste ja för elsäkerhet. Ett stengolv blir liksom ett ”jordplan” och tar du i något som är strömförande är du liksom rökt då strömmen kan gå genom kroppen på dig. Exakt alla regler (måste det kanske vara jordfelsbrytare?!) har jag dålig koll på men kolla tex på Elsäkerhetsverkets hemsida. De brukar ha bra info.

Tog upp det då jag vet folk som fått denna inte så trevliga överraskning i ett sent skede då de ”bara skulle kakla golvet”...
 
Q Qwerty987654 skrev:
Måste ja för elsäkerhet. Ett stengolv blir liksom ett ”jordplan” och tar du i något som är strömförande är du liksom rökt då strömmen kan gå genom kroppen på dig. Exakt alla regler (måste det kanske vara jordfelsbrytare?!) har jag dålig koll på men kolla tex på Elsäkerhetsverkets hemsida. De brukar ha bra info.

Tog upp det då jag vet folk som fått denna inte så trevliga överraskning i ett sent skede då de ”bara skulle kakla golvet”...

Men om det är granit och "fejksten"?
 
BirgitS
Granit är en stensort så vad menar du?
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.