Hej. Här kommer ännu en sån här fråga. Men lång historia kort; jag avser att riva två väggar i ett radhus byggt 1952 (tror jag).

Den vänstra är i vanlig grå lättbetong, inte mer än 100mm (kanske 70?) och sviktar friskt när man "ruckar" på den.
Den högra "garderoben" under trappen är något vitt material, kanske siporex, ca 70mm. Trappen är inte fäst i väggen.

Jag har bara el-ritningarna just nu, men skulle vara skönt att veta vad jag har att vänta mig.

Så, de gröna är redan rivna, och det lila är pelare, som jag misstänker är stöttande.
De röda ska bort.
Taknocken går vågrätt över bilderna.

Elritning av övervåning i hus med markerade väggar i grönt och rött samt lila pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orginalritnningen utan kladd:
Arkitekturritning av övervåningen i ett radhus med markerade väggar för rivning och pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övervåningen:
Svartvit bild av en byggritning för en övervåning, med markeringar och noteringar om rivningsplaner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nå vad tror ni? Går de att riva utan att krångla?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
harry73
Jag tror att lägenhetsskiljande väggar är bärande och att inga innerväggar är bärande här.

Men beroende på husets historia och använda byggmaterial kan icke bärande väggar bli delvis bärande. Sviktar mellanbjälklaget t ex, kommer innerväggarna ta upp en del krafter pga det.

Men som det ser ut på ritningen är det lugnt
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att väggar är bärande och att inga innerväggar är bärande här.

Men beroende på husets historia och använda byggmaterial kan icke bärande väggar bli delvis bärande. Sviktar mellanbjälklaget t ex, kommer innerväggarna ta upp en del krafter pga det.

Men som det ser ut på ritningen är det lugnt
Jag misstänker samma, där av att pelarna kanske fyller ut den funktionen?
Vad tror du om väggen mellan vardagsrum och gången där då? Tänkte senare öppna upp en dörr där.

Edit: golvet är 100% rak på övervåningen och sviktar inte märkbart. Har inte kollat bjälklaget än
 
harry73
Jag förstår inte riktigt varför det finns pelare där. Det kan betyda att jag missförstår allt och att du inte ska lyssna på mig, eller att den som tidigare tog bort en vägg, förstärkte med pelare i onödan.
Hur ser det ut hos grannarna?
 
harry73 harry73 skrev:
Jag förstår inte riktigt varför det finns pelare där. Det kan betyda att jag missförstår allt och att du inte ska lyssna på mig, eller att den som tidigare tog bort en vägg, förstärkte med pelare i onödan.
Hur ser det ut hos grannarna?
Har varit hemma hos en granne, han har också pelare. Det är spalje vid trappan, så de har kanske något med estetiken att göra.
Kan såklart vara helt utan anledning.
 
BirgitS
För att vara säker så behövs det ju andra sorters ritningar (t.ex. sektion) och/eller konstruktionsbeskrivningar. Men det är ju många meter mellan de två ytterväggarna så det vore normalt med en bärande vägg ungefär under taknocken. Dessutom behövs det ofta något som bär upp bjälklagret för övre plan kring trappan eftersom man sällan kan ha ett bjälklag som svävar fritt (normalt är det ju fäst i den lägenhetsskiljande väggen men det går ju inte vid trapphålet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
För att vara säker så behövs det ju andra sorters ritningar (t.ex. sektion) och/eller konstruktionsbeskrivningar. Men det är ju många meter mellan de två ytterväggarna så det vore normalt med en bärande vägg ungefär under taknocken. Dessutom behövs det ofta något som bär upp bjälklagret för övre plan kring trappan eftersom man sällan kan ha ett bjälklag som svävar fritt (normalt är det ju fäst i den lägenhetsskiljande väggen men det går ju inte vid trapphålet.
Kan den lilla väggen på ca en meter vara bärande? Den mitt i köket.

Trappan funderar jag mest på matrialet av väggen. Om det är siporex, kan det verkligen vara bärande?
 
BirgitS
Man får ju skilja på bärande av taket och vara en del av att bjälklagret inte börjar svikta vid trappan. Men en elritning/planlösning är inte tillräckligt underlag för att veta om något är bärande eller inte.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man får ju skilja på bärande av taket och vara en del av att bjälklagret inte börjar svikta vid trappan. Men en elritning/planlösning är inte tillräckligt underlag för att veta om något är bärande eller inte.
Jag förstår det. Ska ringa byggkontoret i morgon tänkte jag. Ville mest ha en fingervisning. Väggarna ska ner förr eller senare. Men frågan är om jag ska bemöda mig att fixa för rivning just nu eller vänta på en konstruktör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.