Hej,

Jag var och kollade på ett hus, där mäklaren inte hade specificerat att det var flera sprickor på baksidan av huset.
Där sprickan var som bredast var öppningen kanske 1cm tjock och kunde ses inifrån garaget och på baksidan av garaget. Sprickan följer hörnet av yttersta väggen av garaget. Finns tunnare sprickor på andra ställen också ska dock sägas men inget såg i närheten av lika allvarligt ut. Står att fasaden är "puts/trä".

Hur allvarligt är en sån här grej egentligen? Är det möjligt att fixa sånt själv då det inte gäller en bärande vägg och då det inte heller gäller själva huset utan mestadels bara garaget.

Tack på förhand.
 
  • Spricka i putsad fasad vid hörn nära stuprör och trädgårdsstaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i hörnet av en putsad garagets yttervägg med synlig skada vid stupröret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka längs hörnet av en putsad vägg och tak i ett garage, ungefär 1cm bred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En spricka i ytterväggen på ett hus som följer hörnet, synlig från garagets baksida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig spricka i ett hörn av ett garage, där putsen skadats, med en ca 1cm tjock öppning och några föremål på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Någon som har nån aning?
 
H Hjalleoheavy skrev:
Någon som har nån aning?
Svårt att avgöra på bilderna .
Sprickan är vertikal vilket får mig att tro på rörelse i bakomliggande regelverk.
 
Needas Needas skrev:
Svårt att avgöra på bilderna .
Sprickan är vertikal vilket får mig att tro på rörelse i bakomliggande regelverk.
Joo det är ju med största sannolikhet det. Det står på betongplatta. Men om det nu är så, så ligger det väl på ca 150 000 kr att fixa ungefär?
 
Är ju inget som säger att det måste fixas heller? Kanske har sett ut så där i 50 år.............
 
S Stefan1972 skrev:
Är ju inget som säger att det måste fixas heller? Kanske har sett ut så där i 50 år.............
Det sa mäklaren också. Men jag tänker att man åtminstone måste fylla igen det, så att inte vattenansamlingar fryser och får sprickan att växa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.