M@ze
Vilket förfrågningsunderlag fick du lämna för att få det priset på komplett installation? Detaljerade elritningar osv eller?
 
Vad skulle du fått betala om du inte valt lexcom osv. utan enbart konventionell el?
 
Jag gav dom en elritning över ihc och lexel + konversionell el, ritningarna fick jag som tur var av en som byggt samma hus som vi baserar våra ritningar på.

Först fick jag en offert som var på 193.000 men fick ner den till 150.000 efter mkt tjat :)

Vad enbart den konventionella skulle kostat vet jag inte, jag hade ett pris på 100.000 för hela kåken (212kvm). Men här är det 131kvm fast med IHC, lex comhome + konventionell el för 150.000. Lexel och Lexcom home grejjena gick på 50.000 så resterande 100.000 är för allt jobb med ihc, lexcomhome och vanliga konventionella elen (ink material för konventionell el).
 
M@ZE; jag är i ungefär samma sits som du var just nu och jag kan förhoppningsvis få tag i en elritning från någon som byggt "samma" hus som vi tänker göra och utgå ifrån den. Detaljspecificerade du varje del av IHC- och Lexcomhome-systemet? Dvs antal knappar, uttag, osv osv.... ?
 
JonasMJ : Japp, allt som hade med IHC och Lexcom Home att göra var specat på elritningen, allt från uttag för strömställare till spotlights etc. Jag hade en jädra tur att jag kunde få tag på en som hade gjort IHC osv i sin kåk.

Om du inte vet hur du vill ha det så kan du kontakta en el projekterings kille som ritar upp allt. Jag har en här på forumet som verkar kanon.
 
8)

Dom priserna som folk plitar ner här är lite för höga....

mina priser...

controller...3200
input 24 441:-
output 400 16A 8 kanaler 1744:-
dimmer 722:
senso 162:- till 405:-
pir 626:-


Så det skilljer en del, men kolla upp med en installatör som kan det hela.

 
niclas_m skrev:
8)

Dom priserna som folk plitar ner här är lite för höga....

mina priser...

controller...3200
input 24 441:-
output 400 16A 8 kanaler 1744:-
dimmer 722:
senso 162:- till 405:-
pir 626:-
Nej de priserna du plitat ner är för låga.

 
Henrik_x skrev:
Nix de priserna du plitat ner är för låga.

+ moms???
 
Nix skrev:
+ moms???
Ja +moms och en hel del mer.

IHC är inte det billigaste som finns men det är bra!
Men det är betydligt billigare än att bygga in samma funktioner med konventionell installation
 
Micke_011
Väldigt svårt att säga utan att veta vilka funktioner du vill köra genom IHC.


Ang. Vad som tidigare nämnts om lexels analoga ingångsmodul.
Enligt vad jag hört så kommer det snart en ny analogmodul samt att nästa version av windows controllern kommer ha analoga ingångar.

 
Hej alla IHC fantaster

Jag håller på att utveckla en temperaturgivare för systemet!
:)

Den klarar bara heltal men den ska styra min motorvärmare.
Den kontrollerar utetemperaturen ca 1.5 timmar innan motorvärmaren ska starta
sedan så anpassar den tiden på hur länge motorvärmaren ska vara igång beroende på hur kallt det är ute.

En av mina kompisar håller på med hårdvaran och jag har programmerat mjukvaran i IHC systemet, för det hela vi kommer att använda RS232 binärkod.

Givaren kommer när den får ström från IHC systemet att ge en serie av "knapptryckningar" (0 och 1) på ingångsmodulen (ca 1,141 - 3,7 sekunder beräknas det att det ska  ta att läsa in temperaturen från givaren) och där sedan mitt funktionsblock går in och översätter dessan (0 och 1 or) till ett heltal som jag kan använda i systemet.

Med detta vill jag visa att inget är omöjligt med IHC heller bara man har fantasi

Projektet har just startat och hårdvaran finns inte ännu men kan avslöja att hårvaran kommer att bestå av en transformator som transformerar ned strömen till rätt nivå för sensorn från 24 volt så att det går att styra sensorn från en 24 volt utgångsmodul
en temperaturgivare och en PIC processor och transistorer som sköter om signalbehandlingen.

Hoppas detta kan insperera fler att göra egna sensorer till systemet och egna lösningar

 
Låter intressant. Är själv ute efter en enklare funktion, vill kunna få en signal från en tempgivare om den understiger ett visst värde (t ex -15 grader). Är detta något som finns tillgängligt idag eller måste man ordna det själv. Om man måste fixa det själv pss som du har gjort - finns det någon möjlighet att få en mer detaljerad beskrivning över hårdvaran?
 
Och kom ihåg att sätta åtminstonde något uttag som inte styrs av IHCn.. Tänk när det krånglar och man måste in i programmet för att fixa till det.. Men för att kunna göra det måste man få el till datorn, men för att få el till datorn måste man först gjort en ändring i programmet ;)

Moment 22...

(ursäkta, kunde inte låta bli)
 
Tjena.
Dimmermoduler vad har ni 220V spottar 12V spottar. Hur stora dimmermoduler har ni till varje rum ?
Någon som vet om vilken modul man kan köra lågwatts diodspottarna (1,5W) funderar på att ha detta i en del smygar och dimra dom gemensamt i hela huset ... Hoppas detta ska vara ok att köra med IHC. ( är i ritningsstadiet av IHC installationen, har inte köpt några prylar ännu,bygger nytt hus).

Jättebra att ni skriver ner era olika scenarion som ni gjort med IHC, behöver mycket tips.. Någon som gjort hela installationen själv ? Jag funderar på att starta med att dra ett 20 rör till varje rum med en fast matning och sen 4 eller 5 IHC styrda matningar, till exempelvis en tak/väggdosa. Synpunkter ?

Strömbrytare ? Vad jag har läst här använder sig många av vanliga återfjädrande eller ? Sen IHC brytare eller dyl på de ställen där man ska ha fler funktioner ?
 
Puttar upp en gammal tråd eftersom den ändå innehåller en del av det jag har frågor kring.

Relativt nyinflyttad i huset har jag nu gjort mina första stapplande steg i IHC-programmeringsvärlden.

Hittills har jag enbart programmerat några dimmers, och det funkade ju bra. Skall tillägga att det är nya IHC Visual 2 jag använder.

Nu till mina frågor:

1. Hur programmerar man en släck allt-funktion? Får man koppla i hop den knapp man valt med en släck-funktion, och sedan koppla denna släck-utgång till alla enheter man vill skall beröras? Eller tänker jag helt galet.

2. Jag satt lite och pillade med ett eget funktionsblock igår, och trots att jag är systemutvecklare till yrket, så måste jag ovilligt erkänna att jag inte riktigt var med på hur jag skulle få till allt. Finns det någon som har lite tips, eller finns det kanske rent av någon sorts manual att tillgå (förutom den som följer med kontrollern, som inte hjälpte mycket)?

3. Är det någon som känner för att dela med sig av några funktioner, så kanske man kan titta på dem och se om man fattar lite mer?

I övrigt så tyckte min svärfar, som gjort elinstallationen, att det hela var mycket fräckt när vi väl fick igång lite dimmerstyrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.