Hejsan, första gången här .
Har lite funderingar kring isolering...har precis köpt ett tegel hus som byggdes 1959 och ska renovera en del både ut och invändigt.
Jag jobbade som murare i mitt hemland (Spanien).I Sverige kommer det att bli första gången jag renoverar ett hus och det finns en del material jag inte har jobbat med...undrar hur väl isolerad kan mitt hus vara och isafall om det skulle rekommenderas att förbättra isoleringen då det verkar vara lite väl kallt .
Källaren ska isoleras utvändigt i samband med dräneringen och sen tänkte jag renovera den invändigt (kakel,puts...) Undrar om det är värt att lägga tid och pengar på att isolera golvet med frigolit och sen betong... golvvärme?
Ska inte ha sovrum där nere men vill inte heller att den ska vara iskallt.
Några innerväggar ska också bytas på övervåningen...undrar om det är värt att lägga mer/bättre isolering där samtidigt.
Lite tips skulle jag vara väldigt tacksam för .
Mvh//Luis
 
Ett hus från -59 är normalt inte särskilt välisolerat.
Dock är det ett helt paket med saker som påverkar uppvärmningskostnaden.
Ventilationen är en stor och väsentlig del.
Även pannan om det är olje- eller vedeldat.

Vad som är vettigt att göra beror på. (som vanligt)
Dvs vilket skick är de olika delarna av huset. Det är alltid smart att åtgärda i samband med att man ändå måste åtgärda ngt, såsom t ex om ytterpanelen (fasaden) måste bytas så är det lämpligt att passa på att tilläggsisolera.

All tilläggsisolering bör om möjligt göras på utsidan.

För att ge bättre tips så behövs mer info om huset och dess skick. Även i vilken härad ekonomin tillåter olika lösningar.

Det som ofta kan ge snabb avkastning på investeringen är LLVP (Luft/Luft-VärmePump). Om huset har vattenburen värme så kan någon annan lösning vara bättre.
 
  • Gilla
Luis Garcia
  • Laddar…
Hej och tack för hjälpen :)
Det är ett tegelhus och är därför inte möjligt med isolering utvändigt...
Uppvärmning: fjärrvärme (öppen spis med kassett finns med)
Fönster : 2+1 glas från 2000 (aluminium+trä)
Tak: takpannor betong (vinden verkar vara isolerad)
Källare:surprised:riginal betong/betongblock,gammla fönster som tänkte byta mot välisolerade fasta/öppningsbara.
Självdrag ventilation
Gammalt badrum på nedre plan+renoverat år 2000 på övre plan.
Hoppas det hjälper.
Tack igen för hjälpen
 
Huset ska dräneras och källarvägen isoleras utvändigt.
Köket ska renoveras,badrum på nedre plan,två sovrum och hela källaren,taket ser tråkigt ut och förr eller sen ska det också bytas.
 
Kolla hur mycket isolering vinden du har. Normalt idag i nya hus är ju ca 50cm lösull eller liknande. Värme går ju uppåt, så ju bättre stopp där ju mer värme blir kvar.

Och att ersätta gammal (som satt sig) isolering i yttervägg med ny och lite mer är vad jag skulle gjort. Jag skulle isolera alla husets väggar (även innerväggar) jag kunde om man ändå gör en stor renovering som du verkar göra. Du vill ha det varmare, så det bästa är ju att göra huset så isolerat det bara går för att behålla den värme du tillsätter.
 
  • Gilla
Joel Minicz och 2 till
  • Laddar…
Ska kolla detta med vinden...min tanken var att byta alla innerväggar (ser väldigt tråkiga ut) och då byta till mer/bättre isolering.Något vi upptäckte är att kylan kommer ifrån källaren och är därför tycker jag måste vara viktigt med isolering där nere... tänkte till och med gjuta ny betongplatta med frigolit under fast betongen var möjligtvis armerad på den tiden?? Ska göra det mesta själv och har gott om tid så tanken är att utföra jobbet på bästa möjliga sätt :)
Tack för svaret
Mvh//Luis Garcia
 
Var försiktig med att ändra för mycket. Du kanske har ett intresse av att behålla tidstypiska detaljer? Det har iaf jag. Utvändig tilläggsisolering förstör husets uttryck och gör att takfoten krymper och fönsterna flyttas in, om du inte flyttar ut dom dvs. Isolerar du vinden måste man tänka på fukttransporten då huset med största sannolikhet saknar fuktspärr.

Jag hade dränerat källaren och lagt utvändig isolering där. Sen hade jag bytt till en modern värmepump, kanske bergvärme om huset är stort. Sett över ventilation i källare och våningsplan. Det kan vara så att husets nuvarande ventilationssystem bygger på att det eldas olja och murstocken hålls varm. Sen måste man hålla koll på vinden när murstocken är kall så att det inte möglar där. Kanske installera trygghetsvaktdn
 
  • Gilla
Luis Garcia
  • Laddar…

Bästa svaret

Betongen i källaren är högst troligt armerad. Ska du bila upp hela golvet är det mycket jobb! Ska du ha golvvärme där så har man lämpligen 300mm isolering men 200 går om det är trångt. En enklare fix är att bara lägga en filtmatta för att det inte ska bli så kallt att gå på.

Innerväggar isolerar man bara av ljudskäl så det blir tystare mellan rum.

Isolering utvändigt på grunden är bra. Du kan även isolera ytterväggarna invändigt (inte källaren då) då lägger man isolering/diffusionsplast/installationsskikt. Det finns många guider för detta så det är bara att googla om du är osäker. Träguiden är bra att kolla på.

Kolla även bjälklaget mellan våningen och kälkaren närmast ytterväggen så det är isolerat där och inte drar in kall luft som ger kalla golv.

Om du gör huset isolerat och tätt kan man även överväga att byta självdragsventilationen mot FTX.

Det finns äen en gammal "myt" som många tror på att man har mer isolering på vinden för att värmen stiger. Värmen transporteras lika åt alla håll. Det skiljer däremot i luften inomhus där det är 2-3 grader skillnad mellan golv och tak. Isoleringsmängden på vinden är ofta tjockare för att det finns utrymme att enkelt spruta in lösull där.
 
  • Gilla
Luis Garcia
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Var försiktig med att ändra för mycket. Du kanske har ett intresse av att behålla tidstypiska detaljer? Det har iaf jag. Utvändig tilläggsisolering förstör husets uttryck och gör att takfoten krymper och fönsterna flyttas in, om du inte flyttar ut dom dvs. Isolerar du vinden måste man tänka på fukttransporten då huset med största sannolikhet saknar fuktspärr.

Jag hade dränerat källaren och lagt utvändig isolering där. Sen hade jag bytt till en modern värmepump, kanske bergvärme om huset är stort. Sett över ventilation i källare och våningsplan. Det kan vara så att husets nuvarande ventilationssystem bygger på att det eldas olja och murstocken hålls varm. Sen måste man hålla koll på vinden när murstocken är kall så att det inte möglar där. Kanske installera trygghetsvaktdn
Huset är som sagt ett tegelhus och då ska bara källaren isoleras utvändigt,resten tänkte jag isolera ytterväggarna invändigt,de har borrats/spacklats hundra gånger och en del el ska bytas... därför tänkte jag passa på och byta+isolera de.
Huset är mellanstor skulle jag säga (125m2+90m2 källare).
Ventilationen måste förbättras,det har besiktningsmannen redan pratat om,det finns luftventiler i alla rum förutom det ena badrumet som ska renoverats.
Tack för hjälpen ☺️
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Betongen i källaren är högst troligt armerad. Ska du bila upp hela golvet är det mycket jobb! Ska du ha golvvärme där så har man lämpligen 300mm isolering men 200 går om det är trångt. En enklare fix är att bara lägga en filtmatta för att det inte ska bli så kallt att gå på.

Innerväggar isolerar man bara av ljudskäl så det blir tystare mellan rum.

Isolering utvändigt på grunden är bra. Du kan även isolera ytterväggarna invändigt (inte källaren då) då lägger man isolering/diffusionsplast/installationsskikt. Det finns många guider för detta så det är bara att googla om du är osäker. Träguiden är bra att kolla på.

Kolla även bjälklaget mellan våningen och kälkaren närmast ytterväggen så det är isolerat där och inte drar in kall luft som ger kalla golv.

Om du gör huset isolerat och tätt kan man även överväga att byta självdragsventilationen mot FTX.

Det finns äen en gammal "myt" som många tror på att man har mer isolering på vinden för att värmen stiger. Värmen transporteras lika åt alla håll. Det skiljer däremot i luften inomhus där det är 2-3 grader skillnad mellan golv och tak. Isoleringsmängden på vinden är ofta tjockare för att det finns utrymme att enkelt spruta in lösull där.
Hej och tack!
Med att isolera innerväggar menade jag ytterväggarna fast invändigt,de ser tråkiga ut och ganska "klena" därför tänkte jag byta de och samtidigt byta lite el och isolera (vet inte riktigt om det rekommenderas att isolera mer eller bara bättre).
Källaren har inte jätte Höga tak och därför kan inte lägga isolering utan att bila upp det gammla betongen.Också många rör/vattenledningar sitter på taket... tyvärr.
I värsta fall någon tunn isolering och sen plattor på.
Källarväggen tänkte passa på att isolera ordentligt i samband med dräneringen,200mm tänkte jag fast har inte bestämt mig om det blir isodrän/prodrän eller cellplast,stenull...
Ventilationen måste definitivt förbättras i hela huset och undrar om det skulle räcka med luftventiler i alla rum+ventilationen i själva badrummen.
Tack för tips/hjälpen ☺️
 
Du kan isolera extra om du vill. Är det ett trähus med tegelfasad eller hel tegelvägg? Det man behöver göra är att ha en ångbroms/diffusionsspärr på insidan av isoleringen.
 
  • Gilla
Luis Garcia
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du kan isolera extra om du vill. Är det ett trähus med tegelfasad eller hel tegelvägg? Det man behöver göra är att ha en ångbroms/diffusionsspärr på insidan av isoleringen.
Vet inte riktigt hur en sån yttervägg byggdes på den tiden...i princip är betong/betongblock/tegel det som huset är byggt av.Badrummet på nedre plan till exempel har inget trä på golvet utan betong...i Spanien bygger vi ytterväggarna av tegel sen innerväggarna också av tegel och isolering emellan... mitt hus har innerväggar av någon slags spånskiva med papp på,vet inte om det finns en annan tegelvägg bakom förutom själva fasaden...
 
Det är vanligt med en tunn träskiva i äldre hus. Det är också vanligt med tegelfasad och där det innanför denna är en träregelkonstruktion som bär upp väggarna med isolering mellan reglarna.
Illustration av väggsektion i äldre hus med träregelkonstruktion, isolering och tegelfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
 
  • Gilla
Luis Garcia
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är vanligt med en tunn träskiva i äldre hus. Det är också vanligt med tegelfasad och där det innanför denna är en träregelkonstruktion som bär upp väggarna med isolering mellan reglarna.
[bild]

[länk]
Ok tack! Isafall skulle vara att ta bort träskivan,ny/mer/bättre isolering och sen om allt annat är okej sätta på en spånskiva+gipsskiva.Låter det bra?
 
Ja, fast spånskiva är inte så bra. Man kör råspont, osb eller plywood. Och en ångbroms om du använder extra isolering. Du hittar beskrivningen på sidan jag länkade till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.