I min nybyggda lägenhet så beställde jag spottar i badrummet, när jag nu flyttat in blev jag nyfiken på hur de löste installationen.
Jag skruvade bort locket till takdosan men där fanns ingen dosa utan bara en lös metallbit med två popnitade gängor i för att hålla locket på plats.
Taket är sänkt cirka 80mm med plåtreglar (som är sönderklippta med massor fina vassa hörn där doslocket sitter) och kablaget från spottarna (EK 1,5) kommer i en lös 16mm slang och hänger/ligger sedan fritt 15cm upp till den befintliga takdosan i filigran där det är kopplat med wago.
Takdosan eller i detta fall doslocket sitter mitt i badrummet cirka 1,3 m från duschen.
Frågan är om detta verkligen är okej? Jag tycker att det känns lite tveksamt.
 
Det låter inte ok. Är det FK med 230 V vi pratar om? Sitter det en spott i denna "dosa" du öppnade? Hur högt i tak är det, över 225 cm? Är det torrt i taket? Kan du ta en bild?
 
Är det nyproduktion och undertaket är nedpendlat 80mm så är takhöjden mer än 225cm. Annars finns det en betydande bygg-anmärkning på den lägenheten. Takhöjden ska vara minst 240cm enligt BBR. Lokala nedsäkningar får göras, exempelvis i badrum.

-Avståndet till duschen, inget problem.
-Det är det andra du skriver ovan undertak. Har viss betydelse om det är 230V eller klenspänning, elinstallationsreglerna gäller ej för klenspänning.
-Kopplingsutrymmen ska vara avsedda som kopplingsutrymmen. Dvs du kan inte ta en konservburk och kalla det för kopplingsdosa.

Förstår problemet. Lägenheten är förmodligen uppförd med prefab. Sannolikt filigranbjälklag. Dvs så har dosan i tak kommit ingjuten från fabrik, UK dosa livar med betongen underkant. Sen ska du bygga undertak som sänker taket. Då har dom valt att försöka "förlänga" kopplingsutrymmet i takdosan för att få en utåt snyggare installation. Sen slarvade dom säkert lite med att fästa slangen och den där förlängningen. Finns andra lösningar som är snyggare installationsmässigt men också felaktiga. Det korrekta vore förstås att sätta en hilalucka i tak och klamra slangen eller gå med dubbelisolerad kabel som dragavlastas i bägge ändar. Problemet med den är att hilaluckor är dyrare och det blir fulare. Därför fuskas det gärna med sådant!

Spontant låter det fel, men inget jag skulle ligga sömnlös över.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter inte ok. Är det FK med 230 V vi pratar om? Sitter det en spott i denna "dosa" du öppnade? Hur högt i tak är det, över 225 cm? Är det torrt i taket? Kan du ta en bild?
Det är EK och det är 230 V, nej det finns ingen spott i det hålet utan det är täckt med ett doslock som du kan se på bild. Det är 239 cm i takhöjd och det är torrt. Tak i badrum med tre infällda spotlights och ett täckt hål med doslock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett täckt doslock på vägg med el-testare intill som indikerar 230 V, ingen spott synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kabelinstallation i vägg, täckt av doslock, utan synlig spott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen eldosa i ett hål med synliga elkablar och doslock utan spott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet eluttag i tak utan spott, täckt med doslock, omgiven av kablar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Ntek skrev:
Är det nyproduktion och undertaket är nedpendlat 80mm så är takhöjden mer än 225cm. Annars finns det en betydande bygg-anmärkning på den lägenheten. Takhöjden ska vara minst 240cm enligt BBR. Lokala nedsäkningar får göras, exempelvis i badrum.

-Avståndet till duschen, inget problem.
-Det är det andra du skriver ovan undertak. Har viss betydelse om det är 230V eller klenspänning, elinstallationsreglerna gäller ej för klenspänning.
-Kopplingsutrymmen ska vara avsedda som kopplingsutrymmen. Dvs du kan inte ta en konservburk och kalla det för kopplingsdosa.

Förstår problemet. Lägenheten är förmodligen uppförd med prefab. Sannolikt filigranbjälklag. Dvs så har dosan i tak kommit ingjuten från fabrik, UK dosa livar med betongen underkant. Sen ska du bygga undertak som sänker taket. Då har dom valt att försöka "förlänga" kopplingsutrymmet i takdosan för att få en utåt snyggare installation. Sen slarvade dom säkert lite med att fästa slangen och den där förlängningen. Finns andra lösningar som är snyggare installationsmässigt men också felaktiga. Det korrekta vore förstås att sätta en hilalucka i tak och klamra slangen eller gå med dubbelisolerad kabel som dragavlastas i bägge ändar. Problemet med den är att hilaluckor är dyrare och det blir fulare. Därför fuskas det gärna med sådant!

Spontant låter det fel, men inget jag skulle ligga sömnlös över.
Tack för svar, se bilderna jag la med i tidigare svar. Jag ligger inte sömnlös över detta, handlar mest om att det har varit ganska mycket strul med annat från husleverantören så känner för att sätta mig lite på tvären och bråka lite med dom eftersom att de själva har så mycket krav och säger att de är så duktiga med besiktningar och efterkontroller ;)
 
R R6L skrev:
Tack för svar, se bilderna jag la med i tidigare svar. Jag ligger inte sömnlös över detta, handlar mest om att det har varit ganska mycket strul med annat från husleverantören så känner för att sätta mig lite på tvären och bråka lite med dom eftersom att de själva har så mycket krav och säger att de är så duktiga med besiktningar och efterkontroller ;)
Såg ut ungefär som jag tänkt mig. Det är inte godkänt men jag skulle inte bry mig om det vore min lägenhet om jag inte har orsak att som du säger, jävlas tillbaka.

Tja... det finns en gräns för hur noga du kan vara med regelboken och handlingen när du besiktigar. Det blir lite ge och ta. Finns dom besiktningsmän som försöker kolla allt och göra allt enligt regelboken, ibland till en absurd nivå. Beställarna tycker det är jättebra i början att han är noggrann men tröttnar snabbt.

Kan lova att dom elektriker som hänger här på sidan har en högre nivå av kunskap och större intresse för sitt jobb än de flesta elektriker man stöter på ute på arbetsplatserna. Lika så kan verkligheten ibland stå i stor kontrast med regelverken.

För den intresserade kan ni själva pröva att läsa SS436 40 00 (elinstallationsreglerna). Dom som skrivit den boken är lika opedagogiska som dom är insnöade. De har inte fattat att den borde rikta sig till elektriker som ofta valde EL för att de är trötta på studier. Det är en av de absolut dummaste och mest otydliga skrifter jag känner till när det gäller läsvänlighet och tydlighet.
 
R R6L skrev:
Det är EK och det är 230 V, nej det finns ingen spott i det hålet utan det är täckt med ett doslock som du kan se på bild. Det är 239 cm i takhöjd och det är torrt.
Om man skulle tänka sig att slangen fick en klamma mot betongen precis brevid dosan, så att slangen når in i dosutrymmet, och att det sedan får ett lock "med näsa" - vilket jag dock aldrig hittat med 16mm näshål - eller att slangen slutar vid klamman, de 3 trådarna fick påträtt en bit slang så att trådarna inte kan ses lösa (typ höljet från en avskalad kabel) och på samma sätt går in i dosan via ett lock med näsa - ja då vore kopplingsdosan helt ok, om än lite jobbig att arbeta med genom ett litet hål i taket.

Att sedan täcka det hålet med en rund plastlucka som fästs med 2 skruvar och en plåtremsa, ja det vore väl inte konstigare än andra takluckor.

I praktiken skulle merarbetet för att uppfylla reglerna knappast ge någon väsentlig säkerhetshöjning - den risk man kan se idag är att en wago (med fas) skulle haverera och /eller en tråd lossna, och i något av fallen ramla ner (85 mm) och ta i plåtremsan, som genom skruvarna till locket exponerar 230 V åtkomligt (ojordat) i badrumstaket. Denna risk är väl praktiskt realistiskt rätt låg... Om plåtremsan vore en plastremsa som de självgängande skruvarna inte går igenom, för att fortsätta med skrivbordskonstruktionen...

Kanske är den nuvarande konstruktionen sådan att den faktiskt kan accepteras, efter riskbedömning, som ett avsteg från standard, givet att den dokumenteras i husets överlämnade eldokumentation. Ett sådant förfarande är helt ok enligt nu gällande regler!

Om Du bråkar kan alltså "lagningen" bli att Du får ett blad till att sätta i pärmen med alla andra elpapper som Du säkert läser och har glädje av ofta - egenkontrollprotokoll, produktblad, ritningar etc.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
... Kanske är den nuvarande konstruktionen sådan att den faktiskt kan accepteras, efter riskbedömning, som ett avsteg från standard, givet att den dokumenteras i husets överlämnade eldokumentation. Ett sådant förfarande är helt ok enligt nu gällande regler!

Om Du bråkar kan alltså "lagningen" bli att Du får ett blad till att sätta i pärmen med alla andra elpapper som Du säkert läser och har glädje av ofta - egenkontrollprotokoll, produktblad, ritningar etc.
Huruvida det är ett godtagbart undantag kan jag inte uttala mig om... tycker det låter krystat om det är lika säkert som standard... säger "nej" utan övertygelse.

Men...

Detta förfarande förutsätter också att det inte någonstans i förfrågningsunderlaget (beställningen) står att arbetet ska utföras enligt el-installationsreglerna. Denna skrivelse brukar nästan alltid stå. Sen kan ju beställaren ju i och för sig frångå FU om dom vill, borde vara Brf i det här fallet.
 
R R6L skrev:
Det är EK och det är 230 V, nej det finns ingen spott i det hålet utan det är täckt med ett doslock som du kan se på bild. Det är 239 cm i takhöjd och det är torrt.
Ok, lite dåligt hantverk. Jag skulle lagt slangen tillrätta lite åt det håll Soltorp beskriver, dock utan att vara överdrivet pedantisk men i alla fall så att FK inte ligger löst och riskerar komma i kontakt med metallreglarna. Även om det ska ligga stilla så är det onödigt.
 
Det ska vara dubbelisolerad kabel
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, lite dåligt hantverk. Jag skulle lagt slangen tillrätta lite åt det håll Soltorp beskriver, dock utan att vara överdrivet pedantisk men i alla fall så att FK inte ligger löst och riskerar komma i kontakt med metallreglarna. Även om det ska ligga stilla så är det onödigt.
Det känns lite slarvigt gjort som sagt men jag har lagt slangen lite åt sidan så det är ju lugnt eftersom att det inte rör sig. Bara en fråga till dig Bo, varför är du så envis med att skriva FK när jag skriver att det är EK? :thinking:
 
Uhuh...EK var det, ok, det är noterat. Men varför använder de EK när det finns FK? ;)
 
För att man tror att ingen använder EK som är betydligt knöligare än FK och är betydligt dyrare. Hos Ahlsell betalar jag ca 15:-/m för EQ och ca 2:- för FQ. Många grossister har inte ens EQ (EK) på hyllan ute måste beställa.
 
Fördragen slang kommer väl vanligen med EK?
 
Nej, "normalt" är det FK. En enda gång har jag använt EK ( och det var ett stort misstag) trots att jag varit insyltad i många projekt där man förbrukat tiotusentals meter fördragen flexslang.
Den enda grossist som jag sett sälja EK (EQ) i fördragen slang är Malmbergs, men det är möjligt att flera har men dock inte "på hyllan".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.